Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1319 ggr
Fenix_Chicci
3/11/13, 12:54 AM

Skillnad mellan Campbell och Vintervit?

Vad skulle ni säga är skillnaderna mellan dessa två. Som jag fattat det så är det inte så stor skillnad mer än att campbell har fler färger. 

Har också läst någonstans att campbell har lättare för att bo flera och det blir mer sällan bråk mellan dem så man måste sära än med vv. Stämmer det?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
[Ingunn_1969]
3/11/13, 1:40 PM
#1

Hej!

Ja, jag tycker campbells är fredligare med varandra än vintervita är. Jag har t.ex en flock med vuxna hanar, just nu 4, där jag låtar 4 veckors ungarna från kullarna flytta in när det är dags att lämna mamma och systrar. De tas alltid emot med en rejäl putsrunda och sedan är de med i flocken!

De vintervita trivs bäst med att vara två och två. Har låtit hanar få ha sina söner hos sig under uppväxten och det har gått bra tills sönerna blir 3-4 månader, då brukar den vuxna jaga bort någon av ungdomarna men låta en vara ifred, kanske är det för att kunna vara säker på att kunna behålla ledarskapet och kontrollen, jag vet inte. Så upp till 3-4 månader lever även vv bra i flock men efter det är det bäst att de får vara bara två, det är min erfarenhet så långt i all fall.

Fenix_Chicci
3/11/13, 5:08 PM
#2

Tack för ditt svar :)

Det är inte aktuellt för mig att skaffa hamster nu men kollar ändå upp fakta för att vara väl förberedd när det är dags. Så har jag börjat fundera mer och mer på campbell istället, vintervit var min första tanke eftersom Mapilamis ligger i närheten. Men är så orolig över att jag ska bli tvungen att sära på dem då jag läst en del och problemet verkar ändå finns. Så då verkar ju campbell vara mer "säker" och så har de så fina färger. 

Det är just två som jag tänkt skaffa så det borde ju gå bra med vv också men blir lite osäker när man läser om vintervita som börjar bråka.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Ingunn_1969]
3/11/13, 6:11 PM
#3

Det finns ju inga garantier oavsett art och även campbells kan bråka, jag fick nyss flytta på en gammal hona som blev bortjagad av sin dotter, dottern ville ha sina ungar ifred. Mapilamis hamstrarna avlas ju med mycket fokus på temperament och alla de jag har och har haft därifån har varit trevliga mot artfränder. Dessutom hjälper ju uppfödaren till om det skulle bli något problem.

Upp till toppen
Annons: