Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1217 ggr
Anna4077
2/19/13, 12:18 AM

uppfödarunge vs omplacering

Nu har jag fått sambon att överväga att eventuellt köpa ytterligare en hamster. Yay! Jag har hela tiden tänkt att om det ska bli fler vill jag ha en vildvittrans hamster. Men nu har jag börjat tänka på det här med omplacering. Det finns så många hamstrar som inte har något hem och riskerar att bli orm mat. Jag har kanske inte någon direkt erfarenhet (4 veckor som hamster ägare :p) men jag har tid, kärlek och tålamod. Har hållit på med unga hästar och gör det på jobbet och det är ju iaf något. Är inte rädd och Roffe har gjort stora framsteg. Jag undrar hur era tankar går när det kommer till uppfödd hamster unge till omplacerings hamster. Behöver man mer än tid, tålamod och kärlek? En hamster unge hittar ganska lätt hem men en äldre, försummad hamster har det svårare. Så många som köper hamstrar och tror att det är någon leksak . Dom behöver ju också ett hem?

Anna och taxen Max

Annons:
Elsa
2/19/13, 12:30 PM
#1

Tycker du ska satsa på en äldre om du känner att du kan ta hand om "vilket som helst" (låter elakt när jag säger det så men ja). För som du säger, hamsterbebisar får hem på en gång.. men äldre har svårare!

Har själv tagit hand om en del omplaceringsdjur, men har inget just nu. Men man känner ju sig som en hjälte, tycker jag iallafall :')


Vildvittrans
2/19/13, 2:44 PM
#2

Jag tycker också du ska välja en omplacering om det är det du känner är rätt för just dig. Jag själv tycker alltid man ska stötta seriös avel och står det mellan att köpa från en riktig uppfödare eller någon som tar kullar hemma på vilka djur som helst för att det är roligt säger jag självklart uppfödare. Men omplacering är en annan sak. Där stöttar du ingen direkt avel. 

Tack för att du hade velat köpa av mig om du skulle köpt bebis :-)

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Anna4077
2/19/13, 6:31 PM
#3

#1 brukar dom bli tama efter ett tag och kan bli hamstrar som lever i harmoni eller blir det så att dom är väldigt skygga och stressade? #2 när/om jag köper en bäbis blir det nästan 100% från dig. Älskar dina hamstrar! Unton och Flo är mina favoriter :) Jag funderar lite på att kanske köpa bäbis först och lära mig mer innan jag går på omplacering. Men vet inte alls. Först ska sambo övertalas ;)

Anna och taxen Max

Vildvittrans
2/19/13, 8:13 PM
#4

Ja, bara ni kan ju veta vad som är bäst för just er :-) Lycka till med övertalningen!

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Anna4077
2/19/13, 8:21 PM
#5

Den går bra ;) han har gått med på att tänka på det när vi fått ordning. Möblerar om lite. Jag tar ett 'tänka/prata om det' som ett ja även om det är motvilligt ;) jag har ett vapen skåp i mitt vardagsrum och det var inte min idé om man säger så. En hamster eller två tar inte mycket mer plats.

Anna och taxen Max

Vildvittrans
2/19/13, 10:11 PM
#6

Hahaha trodde du skulle säga "jag har ett vapenskåp i mitt vardagsrum ifall han säger nej" 😮 😉
Nä en till gör ingen skillnad. Värre när man kommer överrens om fyra och slutar med närmare 20 🤪 Fast jag hade turen att även sambon blev riktigt intresserad och pysslar med dom lika mycket som jag gör.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Annons:
Anna4077
2/20/13, 7:05 AM
#7

Haha det också ;) ja det blir ju lite skillnad. Fast två hamstrar blir ju lätt fler om dom råkar vara en av varje kön. Kanske är så jag ska göra för att få fler ;) vi får se hur det blir men lutar åt omplacering. Det negativa är att då blir väl chansen att sätta ihop den med min Roffe minimal. Dom är ju små redan innan.

Anna och taxen Max

Elsa
2/20/13, 8:56 AM
#8

#3 det tycker jag, självklart är det olika på olika djur och hur bakgrunden ser ut. Men djur känner ju av en väldigt väl och vet när man vill göra det bra för dem :) var jourhem ett tag åt en liten kisse som varit med om saker som jag inte ens till tänka på, det gick trögt ett tag i början men sedan blev det världens myskatt :)


Anna4077
2/20/13, 11:32 AM
#9

#8 ok :) blir nog omplacering. Gör fysiskt ont när jag ser hur folk behandlar djur som en leksak

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: