Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 3959 ggr
candypeach
2/18/13, 10:56 AM

Goji bär?

Hej!
Vet någon om dvärgar kan äta gojibär? Jag testade en själv och smaken påminde mig lite om russin, fast inte lika söt smak. Jag har iallafall testat att ge en och båda dvärgarna tyckte om det 😃

Annons:
Rocksey123
2/18/13, 4:16 PM
#1

Men om du inte vet om det är farligt eller inte, varför ger du som det då?

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Gur4m1
2/18/13, 7:16 PM
#2

Tror att…om det är som russin så är det ganska sött (Men Gojibär har ju marknadsfört som något mirakel-super-nyttigt bär) så jag vet inte… nu finns ju "socker" i det mesta men man ska väl undvika det som är jättesött. Men jag är ny och vill gärna veta svaret på denna fråga! :D Utifrån det jag läst och själv upplevt gojibär jag ätit (mycket söta) så skulle jag struntat i att ge det eller i så fall väldigt sällan… 🎂

Sen tycker jag att du, TS kanske kan börja fråga först, testa sen? :D För hamsterns skull, även om jag själv är rätt säker på attde inte kommer att dö av att de fick smaka en liten bit en gång , men man vet aldrig och det vore ju tråkigt om de blev sjuka eller dog pga något man lätt kan fråga om.

Men ibland måste någon testa för att vi andra ska veta, så berätta om de dog/blev sjuka 🥶

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

candypeach
2/19/13, 9:20 AM
#3

För att klargöra för er, jag googlade länge på detta men hittade inget bra svar och vände mig därför hit ihopp om ett bra svar från någon kunnig uppfödare kanske. Godjibär växer i norra asien, där dvärgisarna delvis härstammar ifrån, om det skulle vara skadligt så skulle väl alla kinesiska dvärghamstrar i det vilda ha dött! Jag är inget barn och jag vet vad jag gör. Det handlade om ett litet smakprov, inget mer!

Sedan tror jag att det är folk där ute som matar sina djur med det ena och det andra som de inte har en aning om hur det påverkar sina djur, exempelvis vanlig chocklad osv. Så att ge ett litet prov på något naturligt som växer i dvärgarnas hemland, kan inte vara dödligt.

Men som #2 säger, det är ganska sött och det är nog inget som jag kommer att ge i fortsättningen.

Gur4m1
2/19/13, 9:42 AM
#4

#3 Jag ville inte få dig att känna dig anklagad. Jag har samma problem med att reda ut vilka kvistar hamstrar får äta (om nu alla ens kan äta samma kvistar) men jag vågar inte testa innan jag vet. Bara för att gojibär finns i det vilda så tror jag inte att kinesiska hamstrar skulle äta dem, det vet vi inte- sen lever ju en vildkinesisk hamster helt annorlunda än en tam- sen tillhör kinesisk hamster inte bara en annan art utan även ett annat släkte, och t.ex gnagare- harar kan äta gran/björk, även om hamstrar inte bör göra det.

Campbells lever vilt i Mongoliet (också Asien?) som sedan går ihop me dområdet där Rysk vintervit finns- Sibirien och ska även finnas vilt i t.ex Manchuriet som också är i Kina.

Om de här två arterna äter exakt samma saker i vild tillstånd (antar att de äter vad de kommer åt och jag ser inte varför de skule undvika söta frukter och bär i det vilda) vet jag inte, men en sak är rätt klar; De hamstrar vi har i våra burar är tama och varit det i generationer och har inte alls samma nivå av aktivering som en vild hamster, om jag förstått rätt har en del hamstrar diabetes? Vet inte om det är så vanligt bland dvärgisarna.

Så med just Gojibär så skulle jag vara moderat. Sen ber jag om ursäkt, men jag har inte en aning om hur gammal du är jag försökte hålla en god och vänlig ton och samtidigt framföra min åsikt.

Choklad vet de flesta djurägare förr eller senare att det är olämpligt för de flesta mindre djur. Men låt oss säga att du var ung och faktiskt visste väldigt lite, du ställer en fråga men som svar nu så säger du att du vet vad du gör. Trots att du vet att socker inte är bra.

Själv spekulerar jag bara i om Goji är bra eller inte. Tror inte saker måste finnas i deras naturliga miljö för att vara bra/dåligt. Sådant tänk vore kanske mer aktuellt för vildfångade hamstrar.

Borde göra en tråd med alla saker som hamstrar tål att äta, kvistar, bär, frukt, nötter, frön :D i kvistsammanhang får jag bara höra "fruktträd" samtidigt osm jag räknar t.ex körsbär dit- men då säger folk "inga stenfrukter", men så läser jag någon annanstans att det är fröna i stenfrukter som är farliga. …nu blev det lite OT.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

candypeach
2/19/13, 1:12 PM
#5

Jag sa att jag vet vad jag gör så att folk inte tror att jag är nån minderårig som "experimenterar med maten" till mina dvärgar. Jag vet att socker inte är bra, men inte har jag väl sagt att jag gett en hel påse med bär till dom? Som jag sagt tidigare så var det ett litet smakprov på ett enda bär. I sånafall kan man ju lika gärna säga att en uppfödare som ger ett litet russin till sin dvärg också gör fel, eftersom det innehåller socker. Varför vara så extrem i sin tolkning liksom. Men vi lägger locket på det här och avslutar den diskussionen, eftersom det bara blir otrevligt att prata vidare om nåt som man "antar" och förmodligen missuppfattar varandra.

Jag har googlat på engelska om detta och borde ha gjort det långt tidigare. Hittade djuraffärssnacks för smådjur innehållande goji. Stod följande beskrivning på produkten:

---------

Brown's Extreme Trail Mix is a great snack, treat, or reward for hamsters, gerbils, mice, and rats. A medley of irresistible, all-natural ingredients that add variety to your pet's diet. Plus, it contains healthy ingredients such as Goji berries to aid in your pet's overall well-being. Wagon wheel-shaped pasta, coated peanuts, puffed rice and corn nuggets are included to add interactive fun and variety to your pet's diet.

Ingredients:
Peanuts, stripe sunflower seeds, green peas, raisins, pumpkin seed, carrots, watermelon seed, goji berries, sweet potatoes, wheat flour, puffed rice, corn (maize) flour, rice flour, potato starch and soy sauce (water soybeans, wheat and salt).

--------

Hittade även några studier där forskare har gett bären till djur som råttor och kaniner utan några skadliga effekter. Hittar inte länken till studierna nu, men en svensk sammanfattning:

 I en studie av möss som utfodrats med fettrik kost, visade att intag av gojibär minskade nivåerna av LDL, triglycerider och kolesterol. Gojibär hade också en positiv effekt på diabetes hos råttor.

Och ja, jag vet att djuraffärsmat inte alltid är bra för djuren, och att dvärgisar inte är rått-släkt, men det verkar iallafall inte vara skadligt med dessa bär till dvärgisar och det var det jag undrarde.

Hur som helst bör det nog ges restriktivt.

Gur4m1
2/19/13, 1:22 PM
#6

Ja jag tror inte heller Gojibär är farliga att ge, inte mer än russin :) Låter ju oneligen nyttigare om den dessutom påverkar dabetes på ett bra sätt även om det är på just råttor.

Ingen här på forumet som forskar inom hamster`föda? 🥵

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Rocksey123
2/19/13, 4:34 PM
#7

#3 Du borde väll ha tagit reda på om man kan ge dom det först, och sen testa. Jag vill inte få dig att känna att du har gjort fel eller nåt men du kanske ska tänka efter lite först :). Kollade inte så noga vad ni hade skrivit efter det jag skrev. Vet inte om någon annan skrev detta?

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Upp till toppen
Annons: