Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2331 ggr
Rocksey123
2013-02-04 19:06

Två dvärgisar?

Jag köpte min dvärghamster Kiwi (ungefär) 13 december. På djuraffär där dom sa att dvärghamstrar börjar bråka direkt om dom ser varandra. Har läst på nätet att det är lag på att alla dvärghamstrar ska få en chans till en burkompis. Mamma (jag är snart 10 år) tror inte på det som står här på nätet. Jag har en Mini Duna Lyx som bur till Kiwi och undrar om man kan ha två stycken i en sån bur? Om man köper en till dvärghamster måste man då köpa ett kullsyskon? Eller går det bra med vilken dvärgisar som helst? Tacksam för svar! :)

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Annons:
Rocksey123
2013-02-04 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Slänger upp en bild på buren också! :)

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Gur4m1
2013-02-04 19:30
#2

Det svåra när man köper i djurbutik är att man köper-- och kanske de inte kommer bra överrens, då är frågan om du får lämna tillbaka dvärgisen?

Din mamma borde få höra detta: Kunskapen här på iFokus är bra större än den oftast är på djurbutiker. Här är folk intresserade av hamstrar (och andra djur) i en butik- vad är deras främsta intresse? Djurens välfärd eller att få sälja saker?

Att sälja två hamstrar är ju superbra, men det hände ju biland att hamstrarna inte går ihop och då måste de plötsligt ta tillbaka en hamster- ingen bra affär. Så därför, om jag förstått rätt, så säljer de oftast bara en hamster åt gången och följer de rekomendationerna. Sen är hamstrar i djurbutiken inte så seriöst uppavlade, så de kan ha brister i temprament och beteende så risken att de kanske inte kommer överrens med andra kanske ökar även med det.

Jag har aldrig köpt hamster i djurbutik, men jag har själv blivit lurad i fisksammanhang och dessutom hört en massa tokiga påhitt som försäljare sagt om fiskar/akvarium när jag varit i djurbutik.

Din hamster dör ju inte av att vara ensam men en del trivs bättre i sällskap, andra trivs bättre ensamma. Jag ville mest bara säga åt din mor att läsa på själv först om djur man köper, för det finns kunniga djurförsäljare i djrubutiker men jag skulle alltid dubbelkolla uppgifter jag får av dem.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Rocksey123
2013-02-04 19:52
#3

Kan man sätta ihop en 4 månaders hamster och en annan hamster? Eller måste man köpa två från samma kull?

//Selma

Stay strong, whathever they say.

[Iyen]
2013-02-04 19:53
#4

Glad

jossa5
2013-02-04 20:04
#5

#3 Näe, dom måste inte vara från samma kull, det går bra med olika. Men man får ju hålla koll när man försöker sätta ihop dom så att dom inte bråkar.

Men hojta till om du skaffar en till så kan du få hjälp med hur du lättast försöker sätta ihop dom. :)
Tänk bara på att du måste ha en egen bur först till den nya, så att hon får bli kompis med dig först, innan du sätter ihop den med den andra. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Rocksey123
2013-02-05 17:12
#6

okej, men räcker en Mini Duna Lyx för två dvärghamstrar? Och är det lag på att dom ska vara 2 och 2?

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Annons:
Scorpio97
2013-02-05 17:36
#7

Hur stor är den buren? Ja, det är lag på att dvärgar ska bo två och två, om det inte finns speciell orsak att den ska bo ensam (aggressivitet, sjukdom osv)


//Jessie

Vildvittrans
2013-02-05 17:39
#8

Se till att köpa en leveransklar unge om du får köpa en till. Det är större chans att din nuvarande lilla vän accepterar en unge än en äldre hamster. Och fråga som sagt om man får lämna tillbaka om det inte funkar. Säger de att man inte ska ha två hamstrar tillsammans kan man be dom läsa L80. Där står jordbruksverkets lagar och det är där lagen som Scorpio97 skriver om.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Rocksey123
2013-02-05 17:57
#9

sök i google på mini duna lyx så kommer den nog upp eller på zoo.se

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Rocksey123
2013-02-05 18:21
#10

Vart finns lagen? Mamma tror fortfarande inte på mig om den lagen…

//Selma

Stay strong, whathever they say.

[Ingunn_1969]
2013-02-05 19:42
#11

#10 Googla L80 så dyker den upp, finns annars på Jordbruksverkets hemsida.

[Iyen]
2013-02-05 23:24
#12

Fast jag vet i tusan. Våra roborovskis bor en och en, efter slagsmål som resluterat i blodvite.

Vet någon varför lagen ser ut som den gör?

OT

Tar ni som avlar hänsyn till hamstrarbas sociala förmåga?

[Ingunn_1969]
2013-02-06 08:59
#13

Här är länk till L80:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Lagen ser ut som den gör därför att dvärghamstrar och andra gnagare (förutom guldhamstrar) är flocklevande djur i naturen och precis som för alla djurarter mår de bäst av att få leva sina liv så natuligt som möjligt. Med undantag av att bli uppäten av rovdjur och svälta natruligtvis, det tillhör ju också det naturliga livet men är ju inget de mår bra av.

Sen säger lagen att om särskilda skäl finns kan man ha de ensamma, ett sådant skäl är ju att de bråkar och skadar varandra.

Jag tror alla som avlar tar hänsyn till hamstrarnas sociala färmågar, de ska vara snälla mot både människor och burkompisar för att få gå i avel, det är i alla fall ett av kriterierna tillsammans med alla andra.

Annons:
Rocksey123
2013-02-06 11:00
#14

Jag och mamma hittade ingen lag som säger att dvärgisar måste vara två och två. Det enda som stod var att guldhamstrar måste vara en och en. Men han har mycket att hålla på med. Jag är med honom 1 ibland 2 ggr om dagen. Han mår bra o.s.v. Inga fler hamstrar här i.a.f.

//Selma

Stay strong, whathever they say.

jossa5
2013-02-06 11:28
#15

#14 Det står under Kapitel 4. (Citerar direkt från lagtexten)

1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.

Allmänna råd till 4 kap. 1 §
Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör
hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara
tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem.

Där står det klart och tydligt att djur som i vilt tillstånd lever i par bör ha en kompis i sin bur med.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Rocksey123
2013-02-06 12:49
#16

Men måste man verkligen? För ingen mer dvärgisar i den buren!

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Rocksey123
2013-02-06 13:12
#17

Ja, hittade det nu men kan man ha 2 dvärghamstrar i en sån bur? Eller är den för liten?

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Frosstis
2013-02-06 17:21
#18

Ja det måste man, man måste försöka iallafall. Fråga en uppfödare om du kan få köpa en hamster och funkar det inte kan du lämna tillbaka den (om du får).

Jag skulle inte ha 2 dvärghamstrar i en miniduna, köp en samla låda istället, helst den största för 149 kr. Ta alltid reda på allting innan du köper ett djur.

[Ingunn_1969]
2013-02-06 17:39
#19

Jag tycker att det går alldeles utmärkt att ha två dvärghamstrar i en mini-duna, bara de får komma ut då och då och springa av sig i lekland eller på golvet under noga uppsikt. Viktigt dock att tänka på att det ska finnas minst två ställen att bygga bo och sova, och till en början också gärna två matskålar/vattenflaskor så de inte har nåt att bråka om.

Det kan vara svårt att få en 4 månaders hamster att acceptera en burkompis, nu är den ju van att vara själv.

Vill du prova så testa med en unge från en uppfödare som tar tillbaka ungen om det inte fungerar.

Annars kan du med gott samvete låta din hamster fortsätta bo själv men hantera den varje dag och låt den få mycket aktiviering i buren, det kan vara nya leksaker som toarullar, äggkartonger, lite hamstergodis invirat i toapapper så den får kämpa lite med att få ut godiset, gömma små undulatfröer i bottenmaterialet och så vidare. Kanske träna lite agility eller bygga labyrint i en gammal skokartong där den får leta godis?

Nästa gång du ska köpa hamster så kan du ju tänka på råden du har fått här och välja att köpa två syskon från en uppfödare. Dels är det större chans att de trivs ihop livet ut och om det skulle bli bråk så kan uppfödaren hjälpa till genom att antigen ge dig två nya hamstrar eller ta tillbaka den ena om du vill.

Rocksey123
2013-02-06 19:52
#20

Jag har till och med ringt till dig #19 och det är ok att ha en hamster. Han är inte rastlös och jag vill inte riskera att få se en hamster bli ihjäl biten. Jag är faktist (snart) bara 10 år! Min dvärgisar mår bra och det är det som är det viktigaste! :)

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Annons:
[Ingunn_1969]
2013-02-06 19:59
#21

#20 Ja, det är ju det viktigaste, det har du rätt i :-)

Upp till toppen
Annons: