01 - Avel, Genetik och Uppfödning

Är dvärghamstrar fertila hela livet?

2013-02-04 17:40 #0 av: wolfgirl82

Har en liten fråga till er som kan dvärghamstrar innan och utan.

Jag som inte är intresserad av avel på dvärghamstrar sitter här och bara undrar om det är så att dvärghamsterhonor efter en viss ålder inte kan få ungar längre

Jag vet att tex gerbiler kan du sätta ihop en hona som är över 2 år med en hane utan att det blir ungar. Många ggr väldigt lämpligt om man har två äldre djur som blivit ensamma.

Är det så inom dvärghamster världen också?

Anmäl
2013-02-04 17:42 #1 av: Michaela-N

Honan är fertil livet ut och hanen producerar spermier fram tills han dör med. Däremot är oftast hanens simmare inte fullt lika dugliga när han blir äldre, men det förhindrar inte en dräktighet.

Anmäl
2013-02-04 17:50 #2 av: wolfgirl82

Tack för informationen :)

Anmäl
2013-02-04 23:01 #3 av: Vildvittrans

Honor är för det mesta fertila fram tills dess att de är ett år gamla. Hanar kan däremot vara fertila livet ut.

Anmäl
2013-02-04 23:09 #4 av: Vildvittrans

Eller, de flesta honor blir sterila strax efter ett års ålder är lite mer korrekt.

Anmäl
2013-02-05 08:37 #5 av: [Ingunn_1969]

Jag har två par som bor ihop där honan är äldre, det är ett bra sätt att ge henne sällskap och att kunna "parkera" en hane som inte ska användas i aveln på ett tag. De unga hanerna är så måna om sina honor, riktigt gulligt att se.

Mvh Ingunn

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.