Annons:
Etikett03-utställningssnack-träffar
Läst 4815 ggr
Ellenfyrkant
2013-01-17 11:59

Korrekt färg, teckning

Hur ser den "perfekta" vintervita utställningshamstern ut? Misstänker att våra medlemmar besitter både kunskap och snygga hamstrar! Ingen är komplett så lägg gärna upp bilder, kanska måla pilar och beskriv vad som är bra och vad som kunde varit bättre. Färg i allmänhet, ål, tippning, uvudform, kroppsbyggnad etc! Kan bli en lärorik tråd! Endast rysk vintervit

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
goldenhamsters
2013-01-19 20:34
#1

Vad jag fått höra så är min tjej Fideli en ganska bra agouti, hon är rätt mörk.

Men hon skulle nog inte gå så bra på utställning för hon är som en kinesisk dvärghamster i sätter. Hon liksom klänger sig fast runt ens fingrar och lägger sig helt platt i handen :P

Hennes syster Hoppetoss har också en mörk och bra färg, hon är agouti pearl.

Hon är också lite pannkakehamster, men inte lika mycket som Fideli. Hon har ju ett rätt brett huvud, men det är något med hennes ansikte som gör att hon ser lite arg och obekväm ut, så hon har nog inte världens bästa ansikte. Lite långt mellan öronen har hon nog också. Men jag tror nog ändå att hon skulle bli kvalite 1 minst om hon ställdes ut, hon har en bra form på kroppen, en bra färg och ett brett huvud.

Det var lite kul, för när jag fick mitt första vintervita par så visste jag inte alls vad som var fint eller inte på dem. Så när jag skulle på utställning tog jag med dem för jag skulle ändå ställa ut mina guldisar. Det gick verkligen dåligt för dem, de blev kvalite 3 (det sämsta) xD

Men de var över 1 år, när de var yngre ställdes de ut av tidigare ägaren och blev kvalite 1. Men anledningen till att dem blev kvalite 3 var för att dem var så glodögda, de hade fått fatty eye. De hade ingen bra sapphirefärg, den var ju alldeles för brun och ljus. En bra sapphire ska ju vara mörkt blå/grå utan inslag av brunt.

En hamster som säkert skulle gå riktigt bra i pet-klass är ju Tingeling.

Hon var så social, och sände ut en glad auora, att hon ville vara med en. Hon var nog en ganska bra sapphire pearl, och hennes ansikte var väldigt sött.

Hon hade väl inte ett jättebrett huvud, men jag tyckte hennes huvud var fint. Hon var ingen pannkake-hamster, vilket är ett pluss. Hennes söthet skulle nog ge henne ett par plusspoäng tror jag :) Men jag tror hon skulle kunnat gå rätt bra. Tyvärr så dog hon ju av fatty eye i somras.

Hoppas det här var till någon hjälp för någon. Rätta mig gärna om ni tycker jag har fel i något :)

Mvh Alicia.


Ellenfyrkant
2013-01-19 21:16
#2

Du dkriver att du tror Hoppetoss har för brett avstånd mellan öronen, men ska de inte ha så? Vart kom dina sapphire ifrån? :)

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2013-01-19 21:16
#3

Du dkriver att du tror Hoppetoss har för brett avstånd mellan öronen, men ska de inte ha så? Vart kom dina sapphire ifrån? :)

Mvh Ellenfyrkant

Vildvittrans
2013-01-19 23:51
#4

Kan säga att Tingelings syster Aska fick cert i Landskrona på ssv's och shf's utställning så hon hade nog också gått bra. :-) Avståndet mellan öronen ska vara lika långt som avståndet från öra och nos. Har just skrivit inlägg o ritat på bilder på ett annat forum här för att visa bra huvud.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Ellenfyrkant
2013-01-20 00:15
#5

Det har jag läst på shf men tror aldrig jag sett det i verklugheten?? Nospartiet är nästan slltid längre än huvudets bredd även på kortnosade typer.

Mvh Ellenfyrkant

goldenhamsters
2013-01-20 00:18
#6

#3 Hoppetoss och Fideli är från Mapilamis, Tingeling från Vildvittrans och sapphiretjejerna från Curlys :)

Mvh Alicia.


Annons:
Vildvittrans
2013-01-20 00:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vildvittrans Chickerell. Så ska de se ut. Ögats placering kunde önskats vara något längre ner, men absolut liksidig triangel. Tror det va min egenuppfödda Flo jag visade på andra forumet också. Även hon perfekt triangel. Har fler hemma. Så absolut inte omöjligt.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Ellenfyrkant
2013-01-20 00:41
#8

Nu är ju triangeln ut på öronlapparna, utanför skallen eller? Har du någon bild på samma hamster i profil? :)

Mvh Ellenfyrkant

Vildvittrans
2013-01-20 00:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Triangeln är mitt på själva örat. Men kan göra triangeln från själva örongången också. Fortfarande en bra triangel. Hon har ett bra huvud. Har tyvärr ingen profilbild på henne.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Vildvittrans
2013-01-20 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Flo. Hon har dålig färg. Fint mörk men för mycket gula/bruna toner. Även hon har ett pra huvud men lite stora öron.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Vildvittrans
2013-01-20 00:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Aulis. Ung hane som ev. kan breddas lite till. Men väldigt bra huvud redan nu. Snygg Sapphire Pearl

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Vildvittrans
2013-01-20 00:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Uneton som just nu har kull här hemma. Snyggt huvud, bra färg.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

HamsterMarie
2013-01-20 11:24
#13

#1 Fideli är jättefin! Och de andra också såklart. :-)

Annons:
goldenhamsters
2013-01-20 15:01
#14

#13 Tack! Men du Marie hade ju världens mysigaste och finaste lilla tjej, Kokos ju :) Det var ju pga av henne som jag skaffade dvärghamstrar från början, för hon var så himla söt och mysig :)

Mvh Alicia.


HamsterMarie
2013-01-20 16:56
#15

#14 Ja, haha tack. Det är tur att man har kvar en "unge" från kokos kull iaf. :-)

Ellenfyrkant
2013-01-20 20:57
#16

#9 Ser inte alla mer eller mindre triangulära ut rakt framifrån?

Mvh Ellenfyrkant

Vildvittrans
2013-01-20 21:09
#17

Triangulära ja, men det ska ju bilda en liksidig triangel. För smal skalle gör ju att linjen mellan öronen blir kortare än linjerna ner till nosen. Samma sak händer om nosen är för lång även om bredden är bra. :)

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Upp till toppen
Annons: