Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2546 ggr
CorneliaAndersson
2012-12-31 12:26

Bor själv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HejHej!:)

Jag har fått ta över min lillsysters hamster, då hon gick ner ganska kfraftigt i vikt och varje gång jag kom in på rummet hade hamstern ej mat eller vatten.

Min syster sa ''du kan ta hamstern''
Och nu 2 veckor senare har hon lagt på sig ganska bra.
Men, dvärgisar ska väll gå tillsammans?? O,o
Syrran sa att hamstern har gått ensam i hela sitt liv (förra ägaren köpte hamstern i en djuraffär), hamstern är nu snart 1 år skulle jag vilja tro, ska jag låta henne gå själv, eller ska jag köpa en till hona? O,o

(vill ju hamsterns bästa)
(visste ej vilken grupp)

Tack så mycket!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
CorneliaAndersson
2012-12-31 12:27
#1

Kanske någon som skulle kunna säga vad hon är för färg också? :))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

jossa5
2012-12-31 12:29
#2

Hon ser ut som en agouti.

Och jag skulle nog säga att om hon gått ensam 1 år, så skulle jag låta henne fortsätta gå ensam. Visst kan man prova försiktigt om man vill, men risken för bråk är ju ganska stor, och då får du två hamstrar.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

CorneliaAndersson
2012-12-31 12:58
#3

#2

Tack!:)
Ok, ja, jag tänkte på henne, om hon skulle må bättre av en kompis o,s,v ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

jossa5
2012-12-31 14:27
#4

Jo, jag förstår det. Och det är ju väldigt svårt att säga såhär uppochner. Sen iom att hon kommer från djuraffär så kan det vara lite lurigare med.
Men enda sättet att få veta är att prova, på gott och ont. Det kan ju gå jättebra, men det kan även bli jättekaos med. I värsta fall kan ju hamstrar slåss tills dom dödar varandra! :/

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

CorneliaAndersson
2012-12-31 18:16
#5

Usch!låter inte alls bra ;//
Ja, vi får diskutera lite här hemma så får vi se. Om vi har utrymme för en till hamster, om de ej klarar att gå tillsammans o,s,v. ;/
Mycket att tänka på för att det ska bli så bra som möjligt för både os och hamstrarna.
(för jag har ju en guldis med som kräver en egen bur)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Scorpio97
2013-01-01 02:01
#6

Det är svårt det här med dvärgar som bor ensamma :/ Speciellt när den är från djuraffär, eftersom den förmodligen är hybrid då.

Är den hybrid så är det ibland svårt att veta om den är mest campells eller mest vintervit, och då vet man inte vilken art man ska sätta ihop den med. Själv är jag väldigt dålig på att se skillnad, ibland kan man ju se på färgen (vissa färger finns bara hos ena arten) och dom mer erfarna kan ju även se på själva kroppsformen. (Själv har jag robbar, har aldrig haft campells och har bara ägt en vintervit)

Men om du tar kontakt med en uppfödare och förklarar, så brukar man kunna få köpa en unge på prov (: Om det inte skulle funka får du eventuellt prova med en ny unge och du får lämna tillbaka ungen om det inte funkar.

Är du säker på att det är en hona föresten?

Om den har levt ensam större delen av livet så är det ju inte säkert att den accepterar nån kompis heller. Vissa uppfödare är snälla och kan ta hem hamstern till sig, på så sätt är det en erfaren som sköter ihopsättningen.

Sen kan man ju låta dom träffas på varsin sida av ett galler eller liknande, så minskar man riskerna om det skulle gå fel.


//Jessie

Annons:
CorneliaAndersson
2013-01-01 02:27
#7

Ja, asså jag har försökt kolla, men den lille krabaten vill ju ej ligga stilla i min hand ;OO

Men enl. djuraffären (vet att de ibland har fel o,s,v.) å den förra ägaren så ska det vara en hona ;OO

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Scorpio97
2013-01-01 15:04
#8

Jag köpte från djuraffär och fick två hanar, sex månader senare hittade jag ungar i buren… Så mina erfarenheter när dte gäller djuraffärer och könskoll är inte alltför bra.

Sen är det ju ganska lätt att se fel och så också (:


//Jessie

CorneliaAndersson
2013-01-01 15:06
#9

Jo jag kan förstå det ;-)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Emmny
2013-01-02 01:01
#10

Det är mycket frågor/prat om det här nu på forumet, och det är ju svårt att veta när man inte är så van hamsterägare. Men eftersom det står lag på att dvärgar ska gå minst 2 och 2 så borde man ge henne en chans iallafall, det kan ju vara så att hon har längtat efter en kompis eller så har hon trivts bra ensam. Svårt å veta. Jag är uppfödare och du kan köpa hamstern av mig och om dom inte funkar ihop och du inte vill ha kvar den kan du lämna tillbaka den till mig ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

WhiteBunnyWithBlueEyes
2013-01-02 12:11
#11

Varför hade hamstern inte mat eller vatten?, det är ju djurplågeri!

[Em_I_Am]
2013-01-02 16:02
#12

Ja det finns en lag som säger att dvärgar ska bo i par om inte särskild anledning finns. Vad en särskild anledning är kan man bara själv försöka tolka egentligen. Givetvis är en särskild anledning att man har försökt men hamstrarna börjat slåss. Då ska de så klart delas på. Men en särskild anledning kan enligt mig också mycket väl vara att en hamster bott hela sitt liv ensam. Det ÄR väldigt svårt att få en äldre hamster att acceptera en ny hamster. Tyvärr är det så. Åtminstone när det gäller Vintervita och hybrider. Campbells kan gå lättare.

Jag har mest mina i par, men de som bor ensamma är inte deppiga. En ensam Campbells eller Robbe kan bli ordentligt deppig. Så jag brukar säga som så att en Vintervit har glädje av varandra, om det funkar, men oftast tror jag ärligt talat inte att de lider särskilt mycket av att vara ensamma heller.

Även om man köper två syskon från en uppfödare är risken att de börjar bråka senare ändå. Det är bara så tyvärr. Jag tror att om vi ska kunna leva efter den lagen och ge hamstrarna det livet de har ute i naturen behöver vi ändra på hur de bor. Jag tror det hade hjälpt med enorma burar, många boplatser osv. Det är mycket mycket svårare att slänga ner två hamstrar i en liten bur när de i naturen rör sig i gångsystem som är många meter långa.

En sak är säker iallafall. Är hamstern ett år gammal är det inte säkert att hon blir så mycket äldre. Ska du köpa en hamsterkompis till henne måste du köpa en unge. Det är enda chansen att det skulle gå att sätta ihop dom. Låt oss säga att det funkar så får du vara beredd på att den nya hamstern också blir ensam när hon kanske är ganska ung.

Jag tror inte hon lider av att vara ensam. Djuraffärshamstrar går ofta inte att ha ihop. Därför djuraffärer rekommenderar att de ska vara ensamma också. De är inte avlade för att gå ihop med andra, vara friska, ha bra temperament osv. De är grossistavlade där pengar är det enda som spelar någon roll.

CorneliaAndersson
2013-01-03 17:40
#13

Min syster orkade nog ej helt enkelt :O Det därför jag tog henne ;0

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Anna4077
2013-02-07 18:22
#14

Hur ser man om en hamster är deppig?

Anna och taxen Max

Alice98
2013-02-07 21:15
#15

Jag håller med de andra. Det brukar inte vara så lätt att få en vuxen hamster att funka ihop med en hamster den inte redan bor med. Dock tycker jag att du ska försöka sätta ihop henne med en unge i samma kön. Be en uppfödare att få låna en unge och om den passar ihop med din så köper du den eller så ger du tillbaka den? 

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

[Ingunn_1969]
2013-02-08 14:09
#16

#14 En deppig hamster äter dåligt, är ointresserad av att umgås, är likgiltig till det mesta. En glad hamster är nyfiken, kommer gärna fram för att bli upptagen (om den är tam vill säga), undersöker nya saker i buren med öronen framåt och vaken blick.

Det här är några av mina erfarenheter och reflektioner kring sammanboende hamstrar så långt: Av alla mina vintervita (och det börjar bli många nu, 70 kanske? om man inte räknar in kullarna, då blir det fler) har jag bara haft två hanar som har visat att de inte trivdes med att vara själva.  De blev inte direkt deppiga kanske den perioden de fick sitta själva, men det märktes tydligt att de var mer ointresserade av vad som pågick runtikring och de blev mindre nyfikna och vakna, lite passiva i sitt beteende. 

Av de som bor ihop nu och som inte är avelspar är det ett par hanar som trivs bra ihop, i två andra par är det en tydlig rangordning där den underlägsna gör bäst i att hålla sig undan om den som bestämmer vill det.

Så jag håller med #12 i det hon skriver, jag tror att det många gånger är stressigt för hamstrarna att tvingas samsas på liten yta, det spelar ingen roll om det är en 130 liter SAMLA så är det en pytteliten yta jämfört med vad de har att röra sig på i naturen. Säkert bor de nära varandra i naturen men då väljer de själva med vem. Tänk själv om vi skulle tvingas dela rum 24 timmar i dygnet med en människa vi inte gillar? Jämfört med att dela rum med en som vi tycker om?

Allt detta gäller vintervita.

Campbells är oändligt mycket lättare. Jag har en mellan-duna med en gammal hane och hans son, i den sätter jag in unga hanar från mina kullar eller nyinköpta ungdomar, de bemöts alltid av en rejäl putsrunda av gamlingarna och sedan är de med i flocken, inget tjafs eller bråk någonsin.  

Det är jättebra och viktigt att vi följer svensk lag men just denna lag kan tolkas på många olika sätt och ett som är säkert är att man blir inte satt i fängelse eller får böter för att man låter en hamster bo ensam bara man ger den vad den behöver i form av mat och skötsel såklart. En vuxen hamster som har varit själv en längre period kan få fortsätta vara själv tycker jag, medmindre ägaren tycker att det skulle vara roligt att försöka sätta ihop den med en unge, men var medveten om att det sannolikt kommer vara svårt om det är en vintervit eller en hybrid det handlar om. Jag är oftast tveksam till att sälja ungar som ska sättas ihop med vuxna, och föredrar i så fall att ihopsättningen sker hemma hos mig så jag kan göra mitt bästa för att undvika att ungen blir skadad. Även om de inte får fysiska skador så blir de rädda av att få stryk av en främmande vuxen hamster!

Så ni som har ensamma hamstrar och får dåligt samvete av att läsa alla inlägg om att ni måste följa lagen och skaffa en kompis, ha inte det! Njut istället av tiden ni får med den hamster ni har och lägg tid och kraft på att skämma bort den med kärlek och uppmärksamhet så länge den lever istället.

Anna4077
2013-02-08 15:16
#17

Tycker min dvärgis är lite passiv. Han är mycket i huset när kommer inte alltid fram om man tex prasslar i spånet. Igår när jag ville ge honom lite sallad som han gillar stack han ut nosen och gick och la sig igen. Det var runt 8-9 på kvällen. Om man var ut honom ur buren springer han mycket och när man stoppar ner honom igen springerhan nästan direkt in i huset. har bara haft honom 2,5 vecka. Bor jag vara orolig? Jag vet nu att dom ska vara två.

Anna och taxen Max

[Ingunn_1969]
2013-02-08 16:03
#18

#17 Hur gammal är han? Unga hamstrar sover mycket, precis som andra djurungar. Vid 1 års ålder blir de oftast lite lata av sig och är mindre aktiva.

Anna4077
2013-02-08 16:06
#19

Har är ca 10 veckor.

Anna och taxen Max

[Ingunn_1969]
2013-02-08 16:20
#20

#17 Hur gammal är han? Unga hamstrar sover mycket, precis som andra djurungar. Vid 1 års ålder blir de oftast lite lata av sig och är mindre aktiva.

Annons:
CorneliaAndersson
2013-02-08 16:33
#21

Appropå nyfiken och så.

Min flicka är extremt nyfiken, älskar att äta och vill bli upplyft. Med andra ord: Är hon inte deprimerad..?? :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Ingunn_1969]
2013-02-08 17:11
#22

Alltså, jag tror det är svårt att utifrån en beskrivning ge en diagnos om en hamster är deprimerad eller inte. Alla har olika personlighetet. Vissa är aktiva och framåt, andra är försiktiga och lugna av sig och så vidare. De flesta mår bra av att ha en kompis OM det fungerar bra. De allra flesta klarar sig också alldeles utmärkt utan en kompis, det är i alla fall min erfarenhet. Hamstern tänker inte att på att den är ensam. I samma stund som jag tar bort en hamster från buren så finns inte den längre i kompisens tankar. När hamstern träffar sin kompis igen så känner den igen hamstern, om det inte har gått för lång tid vill säga. De tänker inte som vi människor gör, en hamster är bara här och nu, har den mat och ett tryggt ställe att vara på så är de grundläggande behoven tillfrädställda. En kompis kan förhöja livskvaliteten om det fungerar bra men det kan också innebära ökat stress om det inte fungerar. Är hamstern pigg och glad när den är ute i hagen och lugn och tillfräds i sin bur är det bara att gratulera till en välmående hamster!

Anna4077
2013-02-08 19:13
#23

Vad bra :) jag är så nojig av mig. Han e min lilla bäbis

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: