Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 2324 ggr
mrsseven
2012-12-20 18:41

Tacksam för hjälp med färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis fått en vintervit dvärghamster men är inte så duktig på färger. Kan någon vänlig själ hjälpa mig? :) Han är inte handtam än så bilderna är inte så bra, men han är vit på magen (fick ingen bild där) Lyckades inte ladda upp två bilder i samma inlägg så jag la upp en till under

Annons:
mrsseven
2012-12-20 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer en till bild

Emmny
2012-12-20 18:49
#2

Det ser inte ut som en vintervit.

Om du nu är säker på att det är en vintervit ser det mest ut som en Mandarin sapphire, tycker jag men det är svårt att se på så suddiga bilder.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

mrsseven
2012-12-20 18:53
#3

Ska försöka få till bättre bilder senare. Köpte honom från en djuraffär som sa att det var en vintervit, men bir nyfiken på vad du tror han är? Campell?

Tack förresten :) Är helt oerfaren på dvärghamstrar och känner mig lite vilse

Therese.G
2012-12-20 18:55
#4

Han är en hybrid. Mandarin Sapphire.

- Therese

mrsseven
2012-12-20 19:01
#5

Aha… Betyder det att man inte kan få stamtavla och inte bör avla (om det skulle kännas rätt i framtiden)

TACK för hjälpen :)

Therese.G
2012-12-20 19:04
#6

Vet inte hur det är med stamtavla .. men det finns ju inget som säger att du inte bör/får avla bara för att det är en hybrid. :)

Har själv en hamster från djuraffären som då klassas som hybrid .. men är världens gosigaste hamster som älskar allt och alla. Skulle gärna vilja ha en kull på honom någon vacker dag .. men man måste ju planera så mycket med vad man ska göra med ungar osv så vi har inte bestämt oss än.

- Therese

Annons:
Emmny
2012-12-20 19:09
#7

Man kan få stamtavla men du vet inte mycket om h*n så blir inte många rutor ifyllda. Det är aldrig bra att avla på hybrider eftersom andra uppfödare som avlar rena linjer vill inte ha in hybrid blod. Hybrid är en hamster som är blandning mellan campell och vintervit ( det är dom ända dvärghamstrar som kan få ungar ihop) och många uppfödare som föder upp rena linjer av Vintervita eller rena linjer av Campell vill ju helst inte ha in nån sorts blandning av dom.

Så jag skulle inte rekommendera det men ingen kan förbjuda det ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

mrsseven
2012-12-20 19:14
#8

Va gulliga ni är som svarar :) Just avel ligger långt in i framtiden eftersom jag inte lärt känna honom ännu, ska även läsa på lite mer. Men NU förstår jag varför jag inte hittat någon bild som liknar honom :)

Emmny
2012-12-20 19:22
#9

Ingen orsak ;)

Det är ju därför vi är här, haha.

Jag har tagit kullar på hybrider (troligen) och det har inte varit några problem med dom ungarna. Jag satsar ju såklart på renrasiga Vintervita.

Om han kommer från djuraffär kan du ju inte vara helt säker på att han är en hybrid, två av mina hamstrar kommer från en djuraffär nära mig och den djuraffären köper in från en seriös uppfödare verkar det som.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

mrsseven
2012-12-20 19:28
#10

Ja jag gjorde samma. Köpte från "min" djuraffär och de sa att de fick sina hamstrar från en seriös uppfödare. Men nu när man är efterklok så borde jag naturligtvis bett om stamtavla i så fall… Nåja, man kan inte ha koll jämt :)

Emmny
2012-12-20 19:35
#11

Ja, man har ju hört många dåliga samtal om djuraffär och det känns som man inte riktigt kan lite på det dom säger. Alla renrasiga har ju inte stamtavla och det finns ju hybrider som också har stamtavla. Det är svårt att veta :(

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Therese.G
2012-12-20 20:03
#12

Jo, mina är ju också från djuraffär, men i djuraffären så säger dom att dom kommer från uppfödare. Men man vet ju aldrig helt 100% ..

Det är ju därför "alla" hamstrar från djuraffär klassas som hybrider, för att man inte med 100% säkerhet vet att det är en vintervit eller campbells. Även om man ser på dem att de är en viss ras.

- Therese

[Ingunn_1969]
2012-12-21 12:13
#13

Sen är det ju så att bara för att de kommer från en uppfödare behöver de ju inte komma från rena linjer utan de kan ju komma från en uppfödare som avlar på hybrider.

Hur som helst tycker jag att det är bra att djuraffärerna köper djur från uppfödare i närområdet, oavsätt härstamning så har de i alla fall fått en bra start i livet och sluppit växa upp i överfulla backar hos grossister och varit med om långa jobbiga resor.

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
Therese.G
2012-12-21 14:18
#14

#13 Håller med. :)

- Therese

mrsseven
2012-12-22 17:50
#15

Han får nog "bara" bli vår lilla familjemedlam. Skulle vara jätteroligt att avla i framtiden men då vill jag nog köpa direkt från en uppfödare så man vet lite mer om ursprunget. Tackar och bockar för alla svar :)

Upp till toppen
Annons: