Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1954 ggr
tove1717
2012-12-14 19:07

Nafsar

fråga1:Har skaffat hamster nu. Någon slags dvärghamster.Men jag är litte orolig för när min mamma håller i hamstern (Tazze) så nafsar han inte så mycket.Men på mig nafsas han hella tiden bad ska jag göra??????Fråga2:Jag undrar också om det kliar i hamsterungars tänder.För han ska bita på allt och i bland springer han runt som en yr höna och biter på hans hus,hjul och toalet…snälla kan någon svara!!!

Annons:
Scorpio97
2012-12-14 20:15
#1

Låter som att du kanske skulle ha läst på lite inann du skaffade hamster?

Är den från djuraffär så är det förmodligen en hybrid mellan Rysk Vintervit och Campells. Egebtligen ska dvärghamstrar vara två och två, men är dne hybrid/från djuraffär är det inte säkert att det går. (Därför är det bättre att köpa från uppfödare)

Hamstern ska vara ifred åtminstonde första dygnet. När du ska ta upp den så ska du låta den gå upp själv!! Att ha en liten godis i handen kan hjälpa om hamstern är nervös eller inte tillräckligt nyfiken. Inte hastiga rörelser eller ljud, dock brukar jag smånynna lite eller småprata lite lågt när jag är med mina hamstrar, det gör dom lugnare. Det är viktigt med tålamod. Ha handen i buren några minuter då och då, med eller utan godis. Är hamstern rädd kommer den förmodligen först springa fram och nos på dig, sen springa och gömma sig. Sen kommer den våga springa fram och ta godisen, sen springa iväg och gömma sig. Sen kommer den våga äta bredvid din hand och slutligen vågar den sig upp i handen. Tänk på att inte lyfta handen för snabbt! Vänta tills hamstern verkar trygg, innan du försiktigt höjer handen. Blir hamstern nervös - avbryt. Det är väldigt viktigt med tålamod när dte gäller djur. Jag har haft mina hamstrar i tre år, och dom är fortfarande inte 100% handtama, dock har jag robbar som inte riktigt är gosiga på samma sätt som dom andra arterna.

Om hamstern nafsar så kan det bero på olika orsaker. Antingen så stressar du den, eller tar upp den för hastigt (tänk på att om du tar upp dne uppifrån, så ser hamstern förmodligen dig som ett hot). Sen kan det också bero på att du luktar mat eller att du uktar "farligt" (Tex nya okända lukter, eller om du har katt). Tvätta händerna noggrant, och gnugga gärna lite spån i händerna så att du inte luktar fel på något sätt.

Hamstrar är gnagare. Det är helt naturligt att dom gnager på saker. Träkvistar eller kartong är bra för tänderna. Springer han omkring så är han förmodligen stressad. Unga hamstrar är ganska pigga, så så länge han inte springer omkring dygnet runt så är dte förmodligen inget problem. Brukar märkas på sättet den springer omkring också. Verkar den nyfiken? Stressad? Uttråkad?

Sen måste jag få fråga. Kan du grunderna? Inte plasthus, hamstervadd i buren till exempel. Vet du vilken mat den ska äta?


//Jessie

moonbejb
2012-12-15 11:15
#2

Hamstern nafsar nog efter dig för att den inte vet vem du är. DIn mammas lukt känner den igen (det är nog hon som ger dem mat osv.) Om det är dina hamstrar och inte din mammas så tycker jag att du ska ge dem mat och byta vatten och plocka med dem så att de vet att det är du som är matte/husse så kommer de inte nafsa efter dig så mkt! PS lukta "naturligt" = inte för mkt tvål/kräm/mat = ha din egen lukt så att hamstrarna kan fatta att det är du varje gång.

FrokenNellie
2012-12-15 13:22
#3

Testa att ta över henne i en lekhage utanför buren. Där ger du henne något att äta och medan hon äter kan du försiktigt klappa henne på ryggen. Börja så. För mig gick det direkt att ta upp henne så fort hon var på neutral mark (lekhagen).

FrokenNellie
2012-12-15 13:22
#4

Biter hon förresten av rädsla eller för att hon är nyfiken och vill se om din hand är mat?

Upp till toppen
Annons: