Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 1640 ggr
FrokenNellie
11/18/12, 2:54 PM

Var bör buren stå placerad?

Hur bör man placera buren allra bäst?

Nära fönster, nära lampor?

Går det bra på golvet så länge man ser till att det är fritt från drag? Jag är lite rädd för höjd ifall hon mot alla odds skulle lyckas rymma.

Men om den står för nära golvet blir det kanske för mörkt?

Annons:
Adrina
11/18/12, 2:57 PM
#1

Inte framför ett element, inte framför dåliga fönster/dörrar där det kan dra. Se till att hamstern får 12 h ljus och 12 h mörker om dagen, det är det mest naturliga.

[Em_I_Am]
11/18/12, 3:16 PM
#2

Inte framför fönster alls skulle jag säga. Det är lätt att man glömmer flytta buren om det blir en solig dag eller framåt våren och då blir det väldigt varmt om solen står på. Ljust men en bit från fönstret.

Ljuset spelar ingen större roll, så länge de får både ljus och mörker så de kan få in en dygnsrytm. Nu på vintern är det ju färre ljusa timmar och så även i naturen där de kommer ifrån. Vissa säger till och med att det är en stor fördel att låta vinterhalvåret vara mörkare även för hamstrar. De har märkt att bla diabetes minskar i så fall.
Men självklart är det helt okej om du har lampan tänd på kvällen tills du ska sova. Men du behöver inte hålla på och räkna timmar direkt.

FrokenNellie
11/18/12, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hur nära elementet är OK? Jag har hittat ett ställe strax brevid skrivbordet men det innebär att ungefär en fjärdedel av buren står ca 2 dm ifrån elementet (se skiss). Kommer det bli för varmt då?

jossa5
11/18/12, 4:37 PM
#4

Det beror väl på hur mycket? du har elementet på också? Har du bara lite värme kanske det inte märks så mycket, medan om du har fullt med värme på, så är det en helt annan sak.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

hikaru
11/18/12, 4:42 PM
#5

Mina står i hallen och får måttligt med ljus från fönster från både vardagsrum och sovrum. Dragfritt och bra. Glad

//Sara

hikaru.se

FrokenNellie
11/18/12, 5:17 PM
#6

Jag vill gärna ha henne inne i arbetsrummet där jag är mest, och då funkar det bara så pass nära elementet.

Annons:
hikaru
11/18/12, 5:38 PM
#7

Måste du ha elementet på på full styrka då?

//Sara

hikaru.se

FrokenNellie
11/18/12, 5:39 PM
#8

Nej, det är ganska svagt på. Så då kanske det går ganska bra…

hikaru
11/18/12, 5:42 PM
#9

Du kan ju prova och hålla koll under tiden tills du vet med säkerhet. Kanske flytta hamsterns bo till andra hörnet istället? Glad

//Sara

hikaru.se

Upp till toppen
Annons: