Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2299 ggr
Muffin44
2012-11-06 17:48

Vilken sort?

Hej!

Jag ska köpa 2 dvärghamstrar (hanar) men jag vet inte vilken sort jag ska ha…

Jag har funderat på antingen 2 robbar eller 2 vintervita. Om jag sammanfattar det jag har hittat på nätet så är det att robbarna är svårare att får tama men jag tycker ju att dem är sååå söta. De vintervita däremot verkar ju helt fantastiska på alla sätt!

Vad är era synpunkter? Tacksam för svar! :)

MHV AmandaGlad

Annons:
Emmny
2012-11-06 19:25
#1

Jag tycker iof om båda men Vintervita har en speciell plats i mitt hjärta…

Vintervita är hur gosiga som helst, visa kan sitta och bli klappade i timmar mendans visa har lite mer spring i benen . Enligt mig brukar tjejerna ha lite mer spring i benen än killarna.. men så behöver det inte va. Vintervita är lättare att få tama enligt mig. Jag har alltid haft vintervita och det ska jag säga dig att det ångrar jag inte en minut ! Dom har också väldigt fina färger.Jag har varit ikontakt med robbar men aldrig ägt en robbe så jag kan ju inte helt säga hur dom är men av mina erfarenheter så är dom svårare att få tama och dom har mer spring i benen. Så det beror lite på vad för sorts hamster du vill ha, vill du ha en mysig hamster som även gillar äventyr ska du väjla vintervit, vill du ha en liten söt hamster som har spring i benen och kräver lite mer tid till att bli tam. Jag tycker helt enkelt att vintervita är dom absolut finaste hamstrarna !

Lycka till !

ps. jag har en vintervit uppfödning om det skulle bli aktuellt :)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

zatanica
2012-11-06 20:41
#2

Ja du jag hade själv samma dilemma för ett tag sedan, men hade dock haft vintervita för ett antal år sedan så jag viste vad det var för filurer.

De vintervita är mycket lugnare, mina gosade gärna och var supersnälla när man ville fota dem, som små modeller var de Glad. Men de kunde även hitta på endel hyss och ha roligheter för sig, låg gärna i en stor hög och sov.

Nu när jag skulle skaffa hamster igen så blev det efter många om och men robbar. Tänkte som så att har ju provat vintervita så då får det bli robbar sedan får man utvärdera lite villka man gilalr bäst Tungan ute

NÄ skämt osidå, så här långt gillar jag både vintervita och robbar.

Men de vintervita var uppe i handen redan dagen efter jag köpt dem.

Robbarna däremot har nu efter ca 1 månad börjat fatta att jag är den som kommer med maten och de har börjat sätta sig i handen(läs springa över den och stanna i ca 5 sec)

De är alltid på språng när de är vakna, de har knappt tid att sitta still för att äta Tungan ute

Men de är så bedårande söta så det gör inget alls om de aldrig blir sådär supertama, sålänge de inte springer och gömmer sig så fort jag kommer och sådana tokigheter. Vilket de inte gör, de är mycket nyfikna och livliga.

Så då har du fått en liten redogörelse för någon som provat på båda. Inte för att jag tror du blir så klokare på det, gå på magkänslan.

Scorpio97
2012-11-06 21:04
#3

Jag hade en ensam vintervit för ett par år sedan. Väldigt trevlig hamster (: Var i princip tam från början (trots att jag köpte från djuraffär) och kunde sitta i timtals i knät eller handen och gosa (eller sova). Han satt gärna i knät eller gick omkring på soffan när man tittade tv. Så fort man kom in i rummet så kom han springandes och hoppade mot burväggen, han ville då gosa en stund eller få en liten godis (:

I nuläget har jag tre robbar. 100% handtama kan jag inte påstå att dom är, trots att två av dom är 2,5 år och den tredje är 2 år. Den yngsta är född här hos mig, och jag har tagit upp honom varje dag sen han började få päls och började gå omkring i buren. Dom andra två är från djuraffär (fick hona och hane, därför ungar).

Dom kan sitta i handen några skunder, men dom verkar inte vara intresserad av att vara social med mig. Min hand är bara ett sätt för dom att ta sig till och från rasthagen helt enkelt. Dock tycker jag att dom är intressantare att se på i buren än VV, just för att dom är så mycket aktivare.

Sen hoppas jag att du tänker köpa från uppfödare? (:


//Jessie

Muffin44
2012-11-07 18:31
#4

Tack för åsikterna!

#3 Vi har letat efter uppfödare förfullt men den som ligger närmast är 2 timmar bort men vi ska försöka att hitta på nåt :)

MHV AmandaGlad

zatanica
2012-11-07 18:38
#5

Vart i landet bor du, vet en tjej i Gislaved som har båder obbar och vintervita tillsalu

Upp till toppen
Annons: