Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 1758 ggr
jossa5
10/12/12, 12:36 AM

Ännu en boll/hjul-fråga

Hej!

Jag har nyss skaffat en hamster, idag, och fick låna en bur av en kompis. I den har jag lite grejjer att leka med, bland annat ett hjul. Fick även låna en springboll.

Satt sedan och kollade runt här på sidan och upptäcker att det är en väldigt stor fråga det här med att ha/inte ha boll och hjul. Har dock bildat mig en uppfattning att det är bra att ha, men bör inte bli den dagliga motionen osv.

Men så såg jag ett inlägg om att hamstrar under 5 månader inte bör ha/springa i hjul och boll. Hittade lite mer info på Hamster.ifokus, men undrar vad ni har för åsikter?

Min lilltjej är ju bara 6 veckor. Bör man vänta lite längre eller vågar man låta henne springa i hjulet (förutom det hon kommer få springa utanför bur)?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Therese.G
10/12/12, 1:04 AM
#1

Det stämmer att dom inte ska springa i hjul/boll innan 5 månader.

Anledningen är att dom kan få en krökt rygg av det, så det bästa är att du tar ut hjulet/bollen och endast låter henne få springa runt i en lekhage istället med massa leksaker.

- Therese

[Ingunn_1969]
10/12/12, 9:35 AM
#2

Det enda "hjul" jag tycker är ok till unga hamstrar är Flying Saucer. På det kan de springa med rak rygg och dessutom två eller till och med tre samtidigt om de lyckas få in tekniken.

Dvärghamstrar är vanligtvis inte så intresserade av att springa i hjul några längre stunder och kan du ge dina små möjligheten att röra sig ute på stora ytor och ha saker att klättra i, över och under så är det det allra bästa.

Men det är viktigt att komma ihåg att unga hamstrar precis som andra unga djur och människor med för den delen mår bra att röra på sig och använda kroppen, då blir skelettet starkt och musklerna utvecklas som de ska.

Mina ungdomar bor i stora burar med många möjligheter att klättra, gräva, krypa och gnaga, men det står också en Flying Saucer i ett hörn att använda för den som känner att den bara måste få springa av sig lite.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

jossa5
10/12/12, 11:07 AM
#3

Jo, satt och kollade på ett sånt igår, och tänkte att jag ska ta och beställa ett. Det såg ju lite flashigt ut. :)

Jodå, tänkte ta upp henne, så hon får springa omkring, samt ska iväg och köpa några fler leksaker till henne idag.

Klart lilltjejen ska ha grejjer så hon kan leka riktigt och utvecklas!

Tack för era svar! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Em_I_Am]
10/12/12, 4:20 PM
#4

Och jag måste alltid vara tvärtom känns det som… :-S Jag gillar inte alls flying saucer. Har köpt både det största och medium men tycker inte det ser bra ut när de springer i det så jag har kastat ut dom.

När mina har sprungit i det har de böjt kroppen som ett svagt U oavsett vilken storlek jag använt. De belastar alltså ett benpar mycket mer samtidigt som de böjer sig lite. Det är en ganska självklar effekt på centrifugalkraften som blir när de springer på ett roterande fat.

När jag pratade med en annan person vars djur till och med slitit klorna mycket mer på det benparet de belastar mest (många hamstrar väljer att springa mest åt ena hållet) tyckte jag inte det kändes alls bra längre. Så jag kör med hederliga hjul i stora storlekar och väntar med hjul tills hamstrarna är stora.

Upp till toppen
Annons: