Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1906 ggr
Bine93
2012-09-28 19:28

Ihopsättning...

Då har jag satt ihop min Alfons med nykomlingen Cody :). Alfons är zoohamster och född runt den 14 Mars 2012. 
Cody har jag nyss hämtat hem från Emmny :). Han är född i augusti (minns ej datum just nu).

Vart jättenervös… Men satte ner båda på samma gång i deras nyinköpta Samla.

Till en början var de mer intresserade av buren än av varandra… Efter det tittade de lite och nosade på varandra. Cody verkar nästan lite rädd för Alfons.. Alfons springer runt och verkar tycka att det är jättekonstigt med en sådan stor bur (han har bott i en mini duna tidigare). Och att det finns en annan liten i buren :P.
Cody gick runt lite och la sig och sov i ett hus direkt ;). Han verkade lite sur när jag väckte honom ur transportburen :P

Tänkte bara skriva lite om hur det går och kanske få tips och så :). Det är första gången jag sätter ihop hamstrar med varandra :).

Annons:
Bine93
2012-09-29 01:41
#1

det var inte lugnt så länge… De var inte uppe samtidigt och då var de lugnt… Men sen gick Cody in i ett hus där Alfons låg och sov…
De pep massor och bråket var i full gång… Så jag särade på dem, vill inte det ska hända något när jag inte är vaken :/

Alfons fick hoppa tillbaka till sin gamla bur… Han verkade nästan gladare att vara tillbaka där..

Någon som har tips? Bör jag prova igen? Eller ska de få bo var och en för sig?

[Ingunn_1969]
2012-09-29 12:44
#2

Hej!

Om de är vintervita så är det tyvärr så att det ofta inte går att sätta in en unge till en vuxen hamster, speciellt om han är van att bo själv.

Campbells däremot är lättare att få att acceptera en unge som inte är könsmogen än.

Du kan ju testa igen men jag tycker du gör rätt som särar på dom om det blir bråk. Det är ingen bra upplevelse för den lilla att få stryk av en vuxen även om det kanske inte blir livshotande fysiska skador.

Även om du tvingas sära på dom så tror jag att hamstrar trivs med att ha en kompis i samma rum, de kan lukta och höra att det finns någon annan som lever och stökar runt och det tror jag ger en trygghet även om den andra inte finns i samma bur.

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Bine93
2012-09-29 12:51
#3

Okej :/ de är vintetvita…

Fick känslan av att de var rädda för varandra… Och Alfons hade väldigt bråttom med att komma upp så fort jag stack ner handen. 
Sedan verkade han jätteglad över att vara tillbaka i sin duna. Så jag tror inte han var så pigg på att dela bur med Cody.

Kan pröva igen men tror jag kommer få samma resultat… Så de får nog bo var och en för sig… :)
Okej jo det kanske stämmer :).

Tack för svaret!

Scorpio97
2012-09-29 12:58
#4

Du kan ju pröva att sätta ihop dom mer försiktigt…?

Om du har något galler eller liknande så kan du dela av buren, sätta hamstrarna på varsin sida och sedan byta plats på dom två-tre gånger per dag tills dom verkar ha vant sig vid varandra och sedan prova att ta bort gallret. Då kan dom se och höra varandra, samt känna varandras lukter, men dom kan komma ifrån varandra om dom känner att det behövs. (:


//Jessie

Bine93
2012-09-29 13:06
#5

Jo det kan jag ju också försöka med…
Har nog inget nät som kan täcka hela :P

Scorpio97
2012-09-29 13:09
#6

Har hört några som tagit någon form av plastskiva/träskiva istället och borrat småhål så att hamstrarna kan höra/se/känna lukten av varandra (: Beror ju på lite hur mycket? hamstrarna gnager också.


//Jessie

Annons:
Bine93
2012-09-29 13:21
#7

Okej vad jag har märkt gnager de inte så mycket :)
Kan man låta dem vara ute o hamstersäkrat rum tillsammans en stund varje dag?
Kan de vänja sig vid varandra den vägen?

Scorpio97
2012-09-29 13:33
#8

Det kan mycket väl funka. Så länge du är med och har uppsikt (:

Men hamstrar glömmer varandra ganska fort, så då måste man nog låta dom träffas flera gånger per dag, annars ser dom varandra som nya varje gång dom möts.

Det kan ju vara en trygghet för dom (om dom är trygg med dig då) att du är med, så dom kan "gömma" sig hos dig.


//Jessie

Bine93
2012-09-29 13:40
#9

Okej :)
Alfons är trygg hos mig iallafall, Cody är ju precis nykommen så honom ska jag börja lära känna :) 
Jag får väl pröva lite och se om något fungerar…

Emmny
2012-09-29 14:23
#10

Så synd :( Cody har ju delat bur med 3 av sina syskon här hemma och har alldrig varit några problem men det är ju såklart en helt annan sak att sätta ihop en äldre hane med en unge. Jag har haft många ihop och när dom pipper så är det inte för att dom slåss utan bara lite brottning. Nästa gång när du försöker sätta ihop dom så kan du kolla om Cody ligger på rygg och pipper, det brukar betyda att han ger sig och när dom har bestämt vem som bestämmer så brukar allt ordna upp sig. Som du vet kan du alltid mejla eller smsa mig så hjälper jag gärna till med frågor ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-09-29 14:27
#11

#10

Okej :) Kan vara bra att veta :) Såg itne när de bråkade eftersom de satt i ett hus.. Kunde bara höra dem.. Men ingen utav dem hade några skador i alla fall :). 
Har faktiskt aldrig hört en dvärg pipa förut.. Cody är den första jag hört :). Jag tror de är lite rädda för varandra, Alfons är ju inte van att vara inärheten av någon annan hamster… 
Men skam den som ger sig, ska testa lite och se om det kan fungera :). Annars får de bo var och en för sig :).

Tack, Det ska jag absolut göra :)!

Emmny
2012-09-29 14:43
#12

Om dom var i ett hus kan det ju vara för att dom bråkade om platser och att det blev för trångt , hahah. Det är väldigt olika från hamster till hamster , jag satte ihop två bröder och man kunde inte sova för att dom skrek så mycket (sära såklart på dom ). Om du hör att dom bara pipper så tror jag att dom bara brottas men om dom börjar skrika så är det nog mer att dom slåss . Det är bara att försöka ! Hoppas att det går och att du blev nöjd med min lilla Cody iaf ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-09-29 14:57
#13

Okej jo det kanske var det :) det ska jag :)! 
En fråga, kommer Cody se Samlan som sitt revir eftersom han fick bo/sova där själv efter jag separerade dem för natten… :)?

För isåfall är det ju ingen bra ide att sätta ner Alfons där igen :P
Jag är jättenöjd :). Har låtit honom vara så har ju inte varit så mycket med honom än… Men han är så himla söt och jag älskar verkligen hans färg :).

Annons:
Emmny
2012-09-30 16:10
#14

Jag svarade på sms igår ;) Ja , hans färg är verkligen jätte fin ! Lite sådär vanilj färgad ;) Mandarin pearl ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-09-30 16:13
#15

Yes såg det ;) Ja den är verkligen jättefin :)!

Emmny
2012-09-30 16:46
#16

Har faktiskt inte haft någon med den färgen innan :) Blev ju lite kär i honom från första början men då känns det extra bra att han fått ett så bra hem ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-09-30 16:55
#17

Naaw va bra att du tycker det :)

Emmny
2012-09-30 17:28
#18

;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-09-30 17:33
#19

Han har två sandbad så han verkar trivas ;)

Emmny
2012-09-30 17:36
#20

Hahaha , ja det var ju bra ;) Har du kommit på nåt fint namn än ?

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Annons:
Bine93
2012-10-01 16:36
#21

jag har som sagt massor av tankar men vet inte vilket namn jag ska välja :O

De jag funderar på är:

Alvin
Leo
Elliot
Edvin
Teo
Pussel

Eller att jag behåller det namnet du gav honom eftersom jag gillar det också :).

Bine93
2012-10-01 16:40
#22

Tycker även om Cookie men det känns kanske ltie mer som ett namn på en tjej :P?

Emmny
2012-10-01 17:35
#23

Vilka finan namn ! Kommer bli svårt att välja ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Emmny
2012-10-01 17:36
#24

Vilka finan namn ! Kommer bli svårt att välja ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-10-01 17:38
#25

Jo det är jättesvårt ;) Hoppas att det bara ska komma till mig,  "såklart, så ska han ju heta!" ;)

Emmny
2012-10-01 17:41
#26

ja vi får hoppas att det kommer till dig ! :)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-10-01 17:47
#27

ja det hoppas vi på :)

Annons:
sassa89
2012-10-01 19:38
#28

nu e ja nyfis, hur har de gått? Har de träffats nå¨mer å hur gick de isf?

Bine93
2012-10-01 19:40
#29

nej det har inte blivit av än…
Funderar på att låta dem träffas i badrummet senare, eller försöka sätta in Alfons när jag ska städa Samlan nästa gång :)

cleo09
2012-10-02 19:12
#30

Annars kan u ju försöka med att dom får träffas i badkaret, om du gör i ordning :)

Bine93
2012-10-02 20:07
#31

Har tyvärr inget badkar :P

Bine93
2012-10-22 18:12
#32

Nu sitter jag som på nålar ännu en gång :P
Har påbörjat försöket igen… två större hus, tre sandbad, två matskålar, en vattenflaska, en sten och mycket spån är den nystädade buren utrustad med :).

Än så länge verkar det gå bra… De har försiktigt varit framme och nosat/tittat på varandra ett par gånger.
Två gånger har Casper sprungit iväg som om han trodde Alfons skulle vara farlig :P. Men jag har inte sett några tecken på att Alfons skulle vilja attackera Casper :).

Emmny
2012-10-22 18:24
#33

Vad bra ! Hoppas nu att det funkar ! :)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-10-22 18:25
#34

Okej det gick inte så bra speciellt länge… Alfons gick in i ett hus där Casper var, huset var stort nog för dem båda. Det var lugnt en stund sedan började de bråka.. 
Jag lyfte huset och Casper sprang ut med Alfons efter sig.. Alfons gav stackars Casper ett litet litet sår eller skråmma eller vad man ska kalla det innan jag hann sära på dem..

Nu ger jag upp dethär, tror nog Alfons vill bo ensam… 
Tycker lite synd om lilla Casper :( <3

Annons:
Emmny
2012-10-22 18:31
#35

Åhh , vad synd :( Var det ett stort sår /skråmma ?

isf :

Du ska tvätta såret med sår desinfektion och ta bort spån och lägga en handduk som underlag och ta bort sanden.

Det är nog bäst för Alfon att bo själv :( men annars kan du ju köpa en nya kompis till Casper om han inte gillar att bo själv ??

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-10-22 18:53
#36

ja :/

Nej jag tycker inte att den var stor. Det syns knappt. Hans päls är lite smått tilltufsad där dock. 
Borde jag ta bort spån och sånt för säkerhetsskull? Och desinfektera?
Har dock ingen desinfektion hemma isåfall..

Stackars lille plutt Rynkar på näsan. Han tjöt till och med när jag tog upp honom, men tystnade så fort han kom ur buren och nära intill min kropp…
Usch det var det hemskaste jag vart med om :S Rynkar på näsan

Bine93
2012-10-22 19:32
#37

vet inte.. vågar jag köpa en ny kompis till Casper?
Vill inte att allt ska upprepas :S

Emmny
2012-10-22 21:03
#38

Uschh ! Tycker nog inte det behövs då. Tex om du köper en av mig så kan du bara lämna tillbaka honom om det inte skulle funka , men du får ju såklart välja om du vill och så men du vet att du gärna får göra så för min del :)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-10-22 21:11
#39

Tog en tops med lite ljummet vatten på och tvättade försiktigt med och lade inte in något nytt spån för säkerhetsskull…
Men om du tror det går bra lägger jag in nytt spån imorgon, han har redan gått och lagt sig :). Känns som om han behöver sova ostört lite..

Jo det skulle ju vara om jag köpte en hane av dig isåfall, dina är ju så fruktansvärt mysiga och snälla :)… 
jag vet inte, ska fundera över det. Vill ju såklart inte att Casper ska behöva bo ensam om han inte vill, dock vet jag inte hur jag ska veta om han vill eller inte :P…
Men vill inte att någon ska bli skadad igen för det var verkligen inte roligt :S

Emmny
2012-10-23 20:43
#40

Lägg in nytt spån imorgon ;) Tror faktiskt att det mer är Alfons som inte är lika pigg på att bo med en annan liten kille . Casper har ju aldrig bott ensam förens nu och jag tror han saknar en kopmis faktiskt, men det är svårt att veta såklart :/ aww Kyss

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-10-23 20:52
#41

Ska göra det strax när jag fixat färdigt med maten :)!
Jag har ju aldrig sett honom med någon annan hamster, så om du tror att det skulle vara bäst för honom så prövar jag gärna :).
Det viktigaste för mig är att han mår så bra som han kan :).

Annons:
Emmny
2012-10-23 21:30
#42

Jag tror att han trivs med en kompis ;) Jag ska snart få en kull till , har inte riktigt bestämmt vilka jag ska para men snart ! Är det nån speciell färg du  vill ha ?

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-10-23 21:41
#43

okej Isåfall prövar jag gärna :). Men om det inte funkar så vet jag inte om jag kommer kunna behålla den hanen som jag prövar med…

Temperamentet spelar väl mest roll för mig men ska jag önska så skulle det vara en sån där som är mörk.. Inte så himla stor koll på färger men Agouti heter den väl tror jag :)?

Emmny
2012-10-23 21:50
#44

Men såklart kan du bara lämna tillbaka den om det inte skulle funka ;) Ja , Agouti är jättefint ! Har precis köpt en Agouti hane av Em _I_Am som är så fin , han är ganska springig och vet inte om det är det bästa tempramentet men annars kan jag få en kull till med Mandarin(orange) eller med Sapphire ( Grå ) eller med Sapphire pearl ( vit men lite grått ). Om jag parar sapphire pearl med mandarinen kan det bli Agouti ( det är samma föräldrar som Casper har ) . Får en Sapphire hane från Em_ I _ Am också. Ojj vad rörigt det blev !

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-10-23 22:28
#45

okej va bra :)
Hehe okej jo det blev en aning rörigt ;D. 
Vitt med lite grått… Låter som Alfons är Sapphire pearl :P

Emmny
2012-10-23 22:34
#46

Ja , det är han :D Juste ! Men är du mest intresserad av Agouit kan jag absolut fixa det eftersomd det kommer i nästan varje färg kombination jag gör ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Bine93
2012-10-23 22:37
#47

okej :)
Haha det låter bra det ;)!

Upp till toppen
Annons: