Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1559 ggr
candypeach
9/17/12, 2:19 PM

Hårsäckskvalster veterinär?

JAg var hos veterinär med min lilla dvärg för nån vecka sedan för att han kliar så mkt och har bitit av sig håren på armar och ben. Veterinären tittade bara på honom och sa att det var hårsäckskvalseter och jag fick antibiotika och nån anti-parasit medicin. Nu har jag läst nåt om att dom i vanliga fall gör en skrapning av huden och sedan tittar i mikroskop för att konstatera om det är kvalster. Men i det här fallet gjorde hon inte det.

Saken är den att dvärghamstern inte har visat nån bättring trots medicin och jag börjar nu misstänka att det är nån sorts mat allergi. Jag tycker att det var lite slarvigt gjort av veterinären att inte kolla noga och dessutom verkade hon vara lite rädd för dvärgen.

Jag undrar om nån har varit med om nåt liknande med kvalster? Tog veterinären ett skrapprov och tittade i mikroskåp? Och framförallt, hjälpte medicinen?? Jag fick Bayatril och Ivomec.

Annons:
91Marran
9/18/12, 3:46 PM
#1

de brukar ta ett skrapprov, men ibland räcker det med att bara titta efter med ögonen. Ring till dem och berätta att behandlingen inte hjälpte och att du önskar att få träffa en annan nästa gång.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: