Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 3824 ggr
Theangel87
2012-09-13 22:22

Hjälp! Min Dvärghamster har skabb?!

Jag har en Vintervit Dvärghamster på 1år. Han är inte så där jättetam så man kan hålla i den men går att klappa på honom. Å nu idag märkte jag att han saknar päls på frambenen, de är rött o ser svullet ut :( Såg även att han slicka sig där.. Har kollat runt lite på nätet o kom fram till att de kanske kan va Skabb.. Nån som vet eller hört/varit med om nåt liknande? Är de bara vetrinären som gäller? Smiter de till andra djur eller människor? Tacksam för svar. //Linda

Annons:
HamsterMarie
2012-09-14 10:22
#1

Skabb, ohyra kan det vara. Tror det finns någon slags medicin mot det, men jag tycker att du ska ringa vetten och se om du ska komma in.

sassa89
2012-09-14 10:57
#2

Behöver inte vara skabb, utan kan vara hårsäckskvalster el kvalster som sitter i huden, och de är otroligt svårt å se de med blotta ögat. Och eftersom man inte ska bada hamstrar pga förkylningsrisken så tycker ja du ska ringa vetten å beställa tid så ni får komma å kolla vad det är, o är det skabb/ohyra så finns det ett bättre medel som man droppar i nacken å slipper därmed bada dem, strong hold heter det! Så ring vetrinären snarast, för ÄR det skabb kan det smitta till dina andra djur oxå, framförallt rävskabb………. Så mitt enda raka svar är RING VETRINÄREN!!!

Lycka till och skriv gärna här sen hur det gick.. Och åk gärna före helgen är mitt tips

Theangel87
2012-09-14 12:38
#3

Tack för hjälpen! :) Ska ringa veterinären så får vi se vad dem säger.

91Marran
2012-09-15 01:56
#4

#3 Vad sa dem?

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: