Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2613 ggr
nadilda
9/13/12, 7:43 PM

Arg!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en lärare som redan uttryckt sig om hur äckliga mina hamstrar är. Idag så fick jag en stoor fin klätter borg av en kompis som slutat me dvärgar och börjat med guldar, guldisen var för stor för att gå in i alla ingångar. När jag tog ut den ur mitt skåp för att kunna ta mina böcker så kom läraren förbi. Hon frågade vad det var och jag svarade att jag fått den och att den var till mina hamstrar. Hon frågade så här "Ska man lägga mat eller något där?" och jag svarade "Nej dom springer omkring där". Då utbrast hon chockat " Nej men där får dom väll aldrig plats!"  och jag visa de med fingrana och utbrst irreterat "Dom är så här små!". Och jag blev så galet arg för hon svarade "Då är dom ju som små möss! Ush så äckligt!" Och låsas rös hon och gick iväg!

Och hon var helt seriös! Sedan fattar jag inte hur hon tänkte för hon har sett bilder på dom i min hand och förut frågat hur stora dom va! Jag förstår inte hur någon kan ogilla mina små pärlor :-(

Annons:
nadilda
9/13/12, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mina små möss!Kyss

saffran123
9/13/12, 7:55 PM
#2

Stackarna! Vilken förolämpning för dom :(( :)

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

nadilda
9/13/12, 8:17 PM
#3

#2 Jag vet, så synd om dom<3 :(

Anena
9/13/12, 9:40 PM
#4

Tyvärr finns det människor som din lärare. När vår kinesiska hamster levde fick jag ibland höra "Usch en råtta!"

Nog tycker jag det är stor skillnad på en råtta och en liten kines.

Lemonneater
9/13/12, 10:03 PM
#5

Även om det är väldigt taskigt uttryckt så tycker iaf inte jag att det är nått att bli arg över.. Finns ju hur många som helst som tycker att våra små "mössdjur" är äckliga för det är ju bara "råttor".
Sen kanske (jag säger inte att nån här säger så men väldigt många) man ska rannsaka sig själv och tänka Finns det nått djur JAG tycker/säger är äckliga? Reptilmänniskor får nog stå ut med ännu mer "usch va äckligt" när det handlar om ormar och ödlor..

Men va glad istället att hon inte skaffar en hamster :). Mer till dig då ju ;)

Charlie2006
9/14/12, 1:28 AM
#6

Ja det finns såna människor, och det bästa är att inte ta åt sig.

När jag gick i skolan, på praktiken stöte jag på upprörande saker som dom sa om mina djur (utbildad till styckare). Inget jag tänker skriva om här. Men jag har slutat bry mig, orkar inte bli upprörd varje gång. Ändå om jag vet att dom inte menade det.

Det viktiga för mig är att dom personerna som betyder något i mitt liv, inte säger såna saker. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
nadilda
9/14/12, 6:29 AM
#7

Jag vet att jag inte borde ta åt mig, men det är väldigt svårt. Men borde man säga så till sin elev?

[Em_I_Am]
9/14/12, 1:47 PM
#8

Jag tycker det är onödigt av en lärare att uttrycka sig så starkt till en elev. Vem som helst förstår väl att ett barn (förlåt najda) faktiskt älskar sina husdjur och blir ledsna av att höra att något man tycker är sötast i världen är just äckligt.

Jag har spindelfobi, men skulle nog inte säga till ett barn som ägde en spindel att de är äckliga djur. Jag hade kunnat säga att jag är rädd för dom, men inte äckliga. Däremot kan jag säga till en av mina (vuxna) kompisar som har spindlar att jag tycker spindlar är äckliga djur. Han blir inte ledsen av det. Så jag antar att man får tänka på vad man säger till vem och när :-)

[Kamillah]
9/14/12, 3:37 PM
#9

Riktigt dåligt uttryckt av en lärare. Tycker du ska gå till rektorn och säga att du mår dåligt över hur läraren uttrycker och beter sig gällande ditt intresse. Tycker personligen inte att en person som eleverna ska se upp till och lära sig av borde bete sig på det sättet.. Tänk om dina klasskamrater hade hört henne säga så?  Då kunde detta möjligen ha utvecklats till mobbning för de tror då att det är okej att säga så.

moawi
9/14/12, 11:55 PM
#10

Jag skulle nog bara lämnat det. Självklart var det inte schysst sagt av din lärare men det är tyvärr väldigt vanligt att man får pikar. Men i 95% av fallen försöker folk inte vara elaka utan det är sånt som slinker ur dem, eller så är de helt enkelt bara okunniga. Kanske har din lärare dåliga erfarenheter av hamstrar - blivit biten till exempel.

Själv blev jag som barn jagad och skrämd med plastspindlar av mina storassyskon och idag är jag livrädd för spindlar, och även leksaksspindlar. (Jättelöljligt, jag vet). Så om någon jag kände berättade att hen hade en spindel som husdjur skulle jag säkert kunna rysa till eller kläcka ur mig något dumt, utan att egentligen mena något illa. Jag är bara rädd, det är det, och ibland hinner man inte tänka sig för.

Men om hon säger något om dina hamstrar igen, så säg till henne att du faktiskt tycker väldigt mycket om dina hamstrar och att du inte gillar när hon pratar illa om dem.

Skulle hon ändå fortsätta - ja då skulle jag gå till en förälder eller rektor, för det vore inte okej ifall hon inte lyssnade på dig även fast du bett henne.

91Marran
9/15/12, 1:49 AM
#11

sådan är vardagen när man umgås med äldre människor. Inte alla dock men de flesta. När de var unga tog de död på djur som ansågs vara skadedjur. Nu för tiden så tycker de att det är konstigt att vi kan umgås med det som i deras ögon är skadedjur.

När jag läste djurvård på gymnasiet så hade jag flera lärare som var sådanna. De flesta såg smådjuren som kor. Alltså något som man ska tjäna pengar på annars får det vara. De hittade inte det känslomässiga värdet hos djuren, som ja gjorde. Byta ut friska djur är enkelt med avlivning, eller med en påhittad sjukdom som gjorde att djuren helt plötsligt var borta.. Sjuka djur, får inte kosta för mycket tyckte de så att självdö var det som var billigast, fast även det som gav mest plågor.

Jag tror att du måste förklara för henne hur du upplever hennes atityd. försök att göra det utan att bli arg. lyssnar hon inte på dig, så skaffa samma atityd tillbaka kring henens lektioner. Visa henne att hon inte ska kunna bete sig hur hon vill mot dig.

Lärare har så många elever att de inte kan komma ihåg allt som vi har visat dem, men det ska inte låta deras atityd vara hur som helst.

En rektor lyssnar inte på sådant, men har man tur så har man en rektor som går emot resten. Så testa är aldrig fel.

Mvh
Mig

nadilda
9/15/12, 7:40 AM
#12

#10 Det var inte något som bara slnak ur henne eftersom hon har gjort 3 gånger nu, en gång efter att ha sett bilder på dom. Vad jag vet, vet hon kanppt vad en hamster är. Och ännu mindre träffat än!

#11 Har haft många gammla människor hemma hos mig, alla har älskat dom. Min morfar har haft både råttor och hamstrar när han var liten.

Saken är det att hon går inte att disskutera med, hon är så sjukt sträng att man nästan är rädd för henne…

moawi
9/15/12, 1:07 PM
#13

#12 Aha okej. Men om hon aldrig har träffat en hamster så har du väl svaret där - hon har ingen aning om hur underbara de faktiskt är, så bry dig inte om henne! Men om hon fortsätter komma med pikar och du tycker det är jobbigt, så kanske du kan prata med dina föräldrar om det? Så kan de prata med henne utan att du behöver göra det själv.

När jag gick i mellanstadiet hade vi varsin liten skrivbok där vi skrev meddelanden till vår lärare varje vecka. Och så nästa vecka fick vi tillbaka dem med ett svar från läraren. Där skrev vi om vad vi hade lärt oss och kanske vad vi skulle göra i helgen o.s.v. Om ni har något liknande i din klass så kanske du kan skriva hur du känner, till din lärare?

Annons:
91Marran
9/15/12, 4:00 PM
#14

Om du inte säger ifrån till henne så tror hon att hon kan fortsätta. men förstår att det kan vara jobbigt att säga ifrån ibland.

Mvh
Mig

[SimonJennah]
9/16/12, 1:42 PM
#15

Bara strunta i henne. Är det inte din vän eller något behöver du kanske inte fördjupa dig i att reda ut det, du vet ju själv att dina hamstrar är underbara :)

Bruden-Mbuti
9/18/12, 2:19 AM
#16

låter som din lärare sov eller skolkade när de hade psykologilektionerna på hennes lärarutbildning.

ta å retas tillbaka nästa gång hon säger nåt som retar dej, fråga då om hon missat sina psykologi utbildning

Emmny
9/19/12, 1:58 PM
#17

Det är väldigt onödigt att uttrycka sig så eftersom hon ska uppmuntra dig till att pröva och gilla olika saker eftersom hon är din lärare. Man kan ju inte heller tvinga henne att gilla dom men man kan ju förklara för henne att hon inte behöver säga så om dina djur och att dom betyder mycket för dig .Det är jätte många som driver med våra hamstrar men det är bara att förklara och be dom sluta.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Upp till toppen
Annons: