Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 1025 ggr
Blue_Ice
2012-08-15 20:57

Vad kan ni rek?

Jag har tänkt köpa ett hjul/boll till mina dvärgar att ha i sin lekhage :) Men jag vet inte om jag ska köpa hjul eller boll och isf vilken strl kan man tänkas behöva? Och vilket hade ni valt och varför?

Annons:
Scorpio97
2012-08-15 23:15
#1

Jag har hjul i buren åt två av mina hamstrar (den tredje är inte intresserad av hjul)

Sen har jag två bollar. Eftersom mina hamstrar tyvärr är agressiva och därför inte kan vara ute tillsammans, så får en-två springa i bollen och en-två i hage (har två hagar). Sen byter jag efter en tid, så alla får springa i både boll och hage.

Det viktiga är ju att hjulet/bollen är tillräckligt stor. Hamstern ska kunna springa i den utan att ryggen är böjd. Hjul med gallerbotten/hål är inte bra eftersom hamstrarna kan fastna. Dom kan även fastna i bollen, eftersom det är små hål i den. Har du flera hamstrar i samma bur så är det även viktigt att hjulet inte har ekrar. Tillexempel om en hamster springer och en annan hoppar in - så ska ingen av dom kunna skadas. 15cm i diameter är laglig storlek på hjul åt dvärg, men jag rekommenderar helt klart 18cm.

Det bästa är ju om du har så pass stor bur och hage att varken hjul eller boll behövs, eftersom det trots allt inte är naturligt för dom att springa i dessa. Jag har hjul eftersom mina fortfarande är pigga fast dom fått springa ute flera timmar, och boll har jag som sagt för att kunna ha alla tre ute samtidigt. Men det bästa vore ju att ha en gigantisk bur så att hjul inte behövs.

Om hamstern blir hjul-beroende så är det bäst att ta bort det eller begränsa tiden den får ha det. Mina får bara ha hjul på dagen (mest för att jag störs av ljudet, men ändå) och jag tar bort det om jag märker att nån springer i det väldigt ofta. Om man vill kan man ju ha hjulet i hagen.


//Jessie

Scorpio97
2012-08-15 23:16
#2

Läste visst ditt inlägg så noga xD I hagen skulle jag valt hjul eftersom hamstern ändå kan göra andra saker då. I en boll kan dom ju bara springa omkring, dom kan ju inte leka på samma sätt som i en hage (: Sen har jag sett fler hamstrar som inte trivs i bollen än som inte gillar hjulet.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: