Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 4699 ggr
candypeach
8/14/12, 12:59 AM

hamster vibrerar?

Min lilla bruna dvärgis vibrerar väldigt ofta när jag tar upp honom. Varför det? Han vibrerar som en liten maskin i huvet, alltså inte darrar av kyla eller så. Jag har en liten vit hemma som jag har haft i över ett år och han brukar aldrig vibrera.

Har läst att när hamstrar vibrerar så betyder det att dom trivs bra, typ som katter spinner i ens knä. Men jag har märkt att han oftast vibrerar när jag tar upp honom "ofrivilligt", alltså inte när han frivilligt går upp på handen, utan när jag plockar upp honom ur buren för att kela utan att han själv insisterat.

Annons:
[SelmaP]
8/14/12, 12:43 PM
#1

Ja det är väl kanske därför han vibrerar, för att du tar bort honom ofrivilligt? Han kanske inte vill komma upp och då kanske han blir rädd och börjar vibrera. Jag kan ha helt fel, men det är min teori.

Hoppas någon kommer med ett bättre svar!

Kram!

Therese.G
8/14/12, 5:46 PM
#2

Han kanske nosar så febrilt att huvudet börjar vibrera?

Googlade upp det lite snabbt och det verkar vara vanligt hos vissa hamstrar att dom kan vibrera för att dom myser.
Som du säger, det är hamsterns sätt att spinna.

MEN

Det finns även en annan anledning .. och det är att hamstern kan ha en nervskada som gör att han vibrerar när han är orolig eller motionerat. Det är dock inget farligt och i vilket fall, inget att oroa sig över. :)

- Therese

[squash97]
8/15/12, 10:54 AM
#3

Du kanske kan lägga ut en film? Då är det nog lättare att avgöra, men min gissning är att han blir rädd. Om han inte är beredd när du lyfter honom är det inte så konstigt att han blir stressad(om det nu är så)… :)

Ellenfyrkant
8/15/12, 6:14 PM
#4

En av mina hamstrar vibrerade tydligt i situationer då ha. Ble. Osäker.

Mvh Ellenfyrkant

candypeach
8/15/12, 11:35 PM
#5

#2 Ja precis, det är vad som står om hamstrar som vibrerar på nätet, men jag är lite osäker om han myser eller om det är nåt annat.

Åhh, nervskada… :'( hoppas verkligen lilla brunis inte har det!

#3 Nä jag har ingen tydlig film på det än.

Det rör sig inte om att han är så rädd att han börjar vibrera. Svansen är nere och öronen är uppe. Han darrar inte i kroppen eller så. Verkar rätt lugn. Men kanske är det så att han blir osäker.

Konstigt att det är så få som har hamstrar som vibrerar.. :)

Therese.G
8/15/12, 11:45 PM
#6

#5 "Valen" är ju att han myser eller vibrerar pga han är lite orolig.
Precis som jag sa innan så i båda fallen så är det inget farligt och inget din hamster lider av. :)

Men då du säger att han verkar vibrera när han blir upplockad utan förvaring så låter det helt klart som att han blir lite orolig. Han blir nog lite skrämd bara av att bli upplockad så plötsligt. Du kan ju prova att prassla runt lite i buren först så han kommer fram och nosar runt så han vet att det är du som vill kela. (Om du inte gör det redan förstås)

- Therese

Annons:
candypeach
8/16/12, 6:57 PM
#7

Jodå jag låter honom lukta på min hand först och pratar med honom. Jag sticker ju så klart inte bara ned handen direkt o plockar upp den ;) Då blir han ju livrädd.

Upp till toppen
Annons: