Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1760 ggr
Anonym
Anonym
2012-08-11 13:24

Hur märker man?

Hej!

Hur märker man att honan är dräktig och kan bara sig?? :)

kanske valt fel grupp, ändra på det isåfall :)

Annons:
Anonym
Anonym
2012-08-11 13:24
#1

para*

[Em_I_Am]
2012-08-11 13:33
#2

Det är mycket som spelar roll om honan är redo att bli dräktig. Hur gammal hon är, hur välutvecklad hon är både fysiskt och psykiskt, hur tam och trevlig hon är, i vilket hull hon är alltså om hon är för tjock, för smal eller lagom.

Givetvis också om hon är fullt frisk.

Jag tycker det är lagom att para en hona absolut tidigast vid 3 månaders ålder, helst 4-5 månader första gången. Väntar man längre finns en risk att hon inte blir dräktig alls och väntar man inte tillräckligt länge riskerar man att hon inte klarar en dräktighet så bra om hon inte vuxit sig tillräckligt stor.

En dvärghamster brunstar ungefär var fjärde dag och då oftast på kvällen och natten. Så man kan prova att sätta ihop henne med en hane på kvällen. Bråkar de, särar man på dom igen och provar dagen efter. Så fortsätter man tills dess att man ser att de är intresserade av varandra eller om man rent av ser en parning. Då kan de spendera natten i samma bur. Eller så kan hanen gå kvar tills man ser att honan är dräktig.

Mina dvärgar går fint att sätta ihop även när honan inte brunstar så när hon är tillräckligt gammal sättar jag helt enkelt bara ihop henne med den tilltänkta hanen. Har aldrig varit några som helst problem.

Jo förutom med en förstås, hon va elak mot hanen men då tog jag ingen kull på henne. Gillar inte sånt beteende och avlar inte vidare på det.

Anonym
Anonym
2012-08-11 13:53
#3

Okej tack för informationen, men hur märker man att honan brunstar då?? :)))

[Em_I_Am]
2012-08-11 13:56
#4

När de parar sig ;)

De är inte som guldhamstrar som ställer upp sig när man stryker dom över ryggen o så.

Brunstar hon inte kommer hon gå undan från hanen eller pipa och bli arg när han försöker. Brunstar hon är han välkommen när han uppvaktar.

Anonym
Anonym
2012-08-11 14:24
#5

Jaha, då förstår jag. Har för mig att det luktar lite starkt och illa sådär också? :P

[Em_I_Am]
2012-08-11 14:28
#6

Nej inte på dvärgar. Guldisar kan lukta starkt :)

Annons:
Sarah!
2012-08-12 21:13
#7

Der visste jag inte Em_I_Am har aldrig fattat hur man ser brunst på dvärg, bara vetat på guldar, så där lärde jag mig nåt nytt, hihi! Fast jag har ändå aldrig läst på om dvärgavel men ändå! Alltid bra att veta :D

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Nastaliz
2012-08-26 10:56
#8

Hej!

Jag har en hamster som är 2 månader just nu. Jag vill para henne med en hane men vet ej vart man kan låna hanar. Har i några förslag på vart man kan hitta hanar.

Obestämd

[SelmaP]
2012-08-26 11:10
#9

8# Du borde nog vänta tills din hona blivit liiite äldre. Vänta 1-2 månader! :)

Om du dessutom skriver vart du bor kanske det är lättare att hitta en som vill låna ut en hane! :))

Upp till toppen
Annons: