Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 980 ggr
Emmny
7/23/12, 5:05 PM

Är det okej ??

Är det ok att ta första kullen när honan är 2 månader och 20 dagar ?? känns som jag har väntat länge nog :)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Annons:
Therese.G
7/23/12, 5:12 PM
#1

Jag skulle nog vänta till 3½-4 månader.

- Therese

Emmny
7/23/12, 5:20 PM
#2

okej , men det skulle inte vara farligt eller så om jag tar en kull nu ? man vill ju lära sig ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Therese.G
7/23/12, 5:22 PM
#3

Dvärghamsterns lägsta parningsålder är 3 månader, men 4 månader är starkt rekommenderat.

Det är mycket som kan gå fel om honan är för ung eller för gammal.

Skickar med en länk till SHF avels sida så kan du läsa på lite mer. :)
http://www.hamsterforeningen.se/dv%C3%A4rghamster/avel-2080249

- Therese

Emmny
7/23/12, 5:43 PM
#4

tack så mycket :) väntar tills hon är 3-4 månader , vill ju absolut inte att nåt ska hända henne eller ungarna ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Therese.G
7/23/12, 5:44 PM
#5

Så lite så. :)

- Therese

[Em_I_Am]
7/23/12, 10:15 PM
#6

Det finns de som parar sina honor tidigt och honorna klarar det oftast om de har bra storlek osv men jag personligen tycker absolut att det är bäst att vänta tills de är 3-4 månader.

Dels för att jag tycker att de är för små rent kroppsmässigt innan dess och dels för att det alltid är bäst att hinna utvärdera både hälsa och temperament så gott man kan. En unge är ju inte färdigutvecklad varken i kropp eller huvud och en dvärg sägs vara helt färdigvuxen vid ca 5 mån ålder. Så helst hade jag velat vänta tills dess alltid, men tyvärr har det visat sig att det är svårt att få dom dräktiga om man väntar för länge. Så 3-4 mån tycker jag är bra.

Annons:
Emmny
7/23/12, 10:20 PM
#7

Okej :) jag väntar ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

[Em_I_Am]
7/23/12, 10:22 PM
#8

Det tycker jag du gör helt rätt i :D

Lycka till med bebisarna sen! Vet hur det är… Är sjuuukt bebissugen själv just nu, men får tyvärr vänta lite till jag med hihi

Emmny
7/23/12, 11:35 PM
#9

hihi ;) men jag har ju en annan kull att se fram emot och om jag har räknat rätt så kommer dom på torsdag :D

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

[Em_I_Am]
7/23/12, 11:52 PM
#10

Åh, grattis i förskott! Jag hoppas en av mina är dräktig nu jag med. Har inte märkt av någon brunst nu så det verkar så. Om hon inte luras då ;)

Emmny
7/24/12, 5:05 PM
#11

tack ;) så bra :) är faktiskt inte så säker på att hon är dräktig , såg blodspår idag och inga tecken på ungar. Vi får se ! lycka till med bebbisarna <3

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Upp till toppen
Annons: