Annons:
Etikett03-utställningssnack-träffar
Läst 4328 ggr
Ellenfyrkant
2012-07-20 22:07

Önskvärd exteriör?

Vad är egentligen ett önskvärt utseende hos en Rysk Vintervit dvärghamster i utställningssammanhang? Den beskrivande texten på Hamsterföreningen är ganska luddig känner jag, svårt att jämföra. Bilder vore kul på hamstrar det gått bra för! Är det väldigt olika vad som går hem hos olika domare? T.ex. skallens grovhet, längd på nosparti, bredd etc.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
goldenhamsters
2012-07-20 22:56
#1

Tycker också att det är lite otydligt på hemsidan

Jag vet att man vill att färgerna ska vara mörka, särsilt på agouti och sapphire. Sapphirer ska ju vara mörkt blå med inget brunt i sig.

Jag har två dvärghamstrar efter en pappa som gått väldigt bra på många uställningar, en av dem är väldigt lik honom på huvudformen. Hon har ett brett huvudet vilket jag vet uppskattas på utställning, trubbigt ska det vara, inte spetsigt

Den hamstern har också ganska mycket tippning, vilket också är bra. Tror hon skulle gå rätt bra på utställning, får nog dock inte chansen att ställa ut henne pga av papova och hennes ålder. En sak som ger otroligt mycket minus är glosögda hamstrar, hamstrar med utåtstående ögon. Jag ställde för ett år sen ut 2 dvärghamstrar som förut ställts ut och blivit kvalite 1. De hade precis börjat få fatty eye, inte så synligt alls jag visste inte ens vad det var då. De blev kvalite 3 pga av ögonen, det stod att det var pga av de var så glosögda. Utstrålningen är ganska viktigt också, de ska ju helst ha det där lilla extra. Vackra ögon brukar gå hem, stora (inte för stora) klotrunda ögon. Personligheten är ju viktig på utställning, en hamster som är fin men har en dålig personlighet som att den ex naffsas, vägrar vara still, är helt vettskrämd och inte reagerar när man knäpper med fingrarna osv. vinner nog inte. De ska vara fina, vara i bra kondition och ha en bra personlighet, dvs gärna nyfiken, gärna lugn, glad, naffsas inte osv. För hamstern som blir BIS 1 är ju just den hamstern som är domarens favorit, då måste den ha en bra personlihet Sen har jag märkt att om en hamster har något väldigt mycket bättre än de andra hamstrarna, kanske att den har jättemörk och fin färg så kan den få mycket pluss för det. Som min Fideli är en rätt mörk agouti, hon skulle nog kunna gå rätt bra också på utställning, hon kommer från föräldrar som gått bra på utställning, i alla fall blivit placerade ett par gånger. Hon skulle nog gå bra pga av sin mörka agouti färg. Sen är ju storlek en sak som spelar roll, mellan 50-65 gram ska de ju väga helst. De ska vara i bra hull, inte tjocka som många vintervita tyvärr är. Det här är i alla fall vad jag snappat upp efter att ha läst på internet av uppfödare och själv varit på några utställningar Glad.

Mvh Alicia.


Ellenfyrkant
2012-07-20 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Intressant! Är det där en Mapilamis hamster på bilderna högst upp tro?

Har en mapilamis hemma som är liknande i typen. Slänger in ett kort på honom med. :) Hamstern till höger i bild.

Jag har en hamster från reg. uppfödare och några inköpta ostammade. Lägger ingen värdering i deras utseende men konstaterade snabbt att de var extremt olika typade. hamsterföreningsreggade killen är som enn bulldog i jämförelse med de andra. ;) Stor och rund åt alla håll. Kort nosparti, bred skalle, grov kroppsbyggnad.

Mvh Ellenfyrkant

goldenhamsters
2012-07-21 00:48
#3

#2 Japp, båda två är från Mapilamis, från F-kullen efter Maräng och Crocker

Det är ju lite så dem ska vara, stora (inte för stora), runda, ha kort nosparti, bred skalle och grov kroppsbyggnad. Så din Mapilamis hamster skulle nog kunna ställas ut med åtminstone kvalite 1 om han har en trevlig personlighet.

Men jag vet också en hybrid som vann en pet-klass och kom placerad i standard, pappan var okänd men mamman var från Roslagens. Kommer dock inte ihåg hur den var i typen då jag själv inte hade dvärghamster då. Så det är inte alltid så att de renaste vintervita är de finaste Glad.

Så synd att det inte är några utställningar ens för dvärghamster i år, skulle gärna vilja ställa ut dvärghamster nu när jag kan mer. Det bästa man kan hoppas på är ju att man får gå på drive in utställning på husdjursmässan i januari, då får man ju i alla fall en bedömmelse, fast man är ju inte anonym då så domaren vet ju vad hamstern heter och grejer, vilket kanske inte blir en 100 % rättvis bedömning då.

Mvh Alicia.


nadilda
2012-07-21 07:56
#4

#3 Det är 2 utställningar här nere i skåne i höst, men dom håller SSV i. Ska ställa ut Aska :-)

[Em_I_Am]
2012-07-21 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En del handlar om domarens tycke och smak, helt klart. Även om man följer en standard är det mesta en tolkningsfråga. Hur kort är en kort nos till exempel?

Här är hanen jag väntar bebisar efter (Hoppas jag). Han har fått BIS1 på utställning.

[Em_I_Am]
2012-07-21 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Aranjuez igen. Själv önskar jag att han hade haft lite mer bredd på skallen o så.

Annons:
[Em_I_Am]
2012-07-21 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

På nästa utställning kommer jag visa Chickerell ur min C-kull. Hon ser lovande ut. På bilden är hon bara två månader gammal men har bra typ och helt okej färg. Inte perfekt färg men kanske tillräckligt bra.

[Em_I_Am]
2012-07-21 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hope, som förhoppningsvis väntar smått tillsammans med Agouti-hanen ovan har bra och jämn tippning. Hade önskat ännu bättre huvud och ögon, men hon är söt och förhoppningsvis hinner jag ställa henne också. Sookie tog BIM mot Aranjuez men Hope är snyggare än Sookie så kanske hon kan gå bra också.

Upp till toppen
Annons: