Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2096 ggr
Mirre9898
6/8/12, 2:59 PM

Något att oroa sig för?

Hej

Min dvärghamster har tappat hårt nedanför örat, och hon är röd där… 
Det går inte att få någon bra bild på det, eftersom att hon rör sig hela tiden.

Men är det något att oroa sig för?

Miranda

Annons:
[Em_I_Am]
6/8/12, 3:24 PM
#1

Det låter inte som något jätte allvarligt men hon lär behöva åka till veterinären så man får veta vad det är och kanske få medicin. Så ring en veterinär är mitt enda råd. Tappad päls o rodnad kan bero på så mycket att det är dumt att sitta här o gissa. Hoppas hon letar på sig!

Mirre9898
6/8/12, 4:13 PM
#2

#1 Okej, tack!

Miranda

[Em_I_Am]
6/8/12, 4:19 PM
#3

Äh kryar skulle det ju va inte letar haha. Dumt att skriva med t9 på mobilen.

Mirre9898
6/8/12, 4:20 PM
#4

#3 Haha, okej :). Hoppas jag med.

Miranda

Emmy_maria
6/8/12, 8:43 PM
#5

Om jag inte minns fel så tror jag att min kompis hamster hade något liknande att hon typ tappade päls. Det berodde troligtvis nog på att hon var allergisk mot vadd (hon hade vadd till hamstern innan hon visste att det var farligt). Så efter dom tog bort vaddet så blev det bra igen, så det kanske beror på någon sorts allergi? c:

Hoppas hon kryar på sig!:)

g

[Em_I_Am]
6/8/12, 11:07 PM
#6

Det kan vara allergi, ohyra (kvalster, skabb osv), ögoninfektion på gång som gör att hon är irriterad i ögat o kliar bort päls osv.

Annons:
Mirre9898
6/9/12, 7:36 PM
#7

#5 & #6 Men Hon har haft ögoninfektion tidigare, kan det bero på det? (Btw, jag har ingen vadd till min hamster, hon har toa papper)

Mamma säger bara att det är pga av att hon håller på att bli gammal och det är ingen idé att ringa veterinären :(.

Miranda

[Em_I_Am]
6/9/12, 8:53 PM
#8

Du kan inte ta kort på det så man får se hur det ser ut?

Det borde synas i ögat om det är en infektion på gång. Tänkte mest att i början kan det klia o bara vara lite småirriterat. Kliar hon så kan hon ju irritera huden under ögat också.
Men kanske det snarare är något annat då.
Jätte svårt att säga.
Du får hålla koll på henne o blir det inte bättre eller rent av blir sämre hoppas jag din mamma ändrar sig. Bara för att ett djur är gammalt betyder ju inte det att de kan få någon sjukdom eller ohyra som går lätt att fixa men som krävs medicin.

Mirre9898
6/9/12, 8:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Här har ni en bild..

Jag tror att mamma egentligen inte vill ringa veterinärer för att hon är rädd att det ska kosta mycket…

Miranda

[Em_I_Am]
6/9/12, 9:03 PM
#10

Hmm lite svårt att se på bilden. Men sitter det inte närmare örat än ögat? I så fall är det nog ingen fara med själva ögat i sig. Att ringa och rådfråga en veterinär är ju gratis. Ett veterinärsbesök med undersökning kostar inte så mycket. 200kr betalade jag sist. Sen tillkommer ju medicin men det brukar inte vara jätte dyrt. 

Blir hamstern värre o verkar ha ont eller om det kliar måste man hjälpa honom. Det är man enligt lag skyldig att göra och då spelar det ingen roll om djuret är gammalt eller inte.

Gamla hamstrar kan tappa lite päls, men huden under ska inte vara röd eller se konstig ut.

Är det någon allergi kan det funka med att byta bottenströ i buren.

Mirre9898
6/9/12, 9:20 PM
#11

#10 De är närmre ögat. Okej, tack. Ska se om det blir värre, om det blir det återkommer jag. Själv har jag aldrig sett henne klia sig själv där.. 
Vad ska jag byta bottenströet mot?

Miranda

[Em_I_Am]
6/9/12, 9:25 PM
#12

Okej.

Vad har du nu? Har du spån kan du prova toa-lätt.

Mirre9898
6/9/12, 9:45 PM
#13

#12 Ja, det har jag. Ska testa :)

Miranda

Annons:
Upp till toppen
Annons: