Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2526 ggr
[Em_I_Am]
2012-06-01 23:12

Djuraffär (igen)

Måste bara klaga lite. Tycker så synd om de hamstrar jag såg idag när jag va nere i djuraffären. Tittade på djuren och som vanligt kändes det fel att se dom i små burar utan aktivering osv. Men idag blev jag riktigt ledsen. Hittade fem Campbells i en bur som va absolut max 30x60. Typ som en miniduna :( I buren fanns ett litet sandbad och minsta modellen av hjul. Sånt jag inte ens skulle tillåta mina möss springa i. Ett pyttehus hade dom. Där i låg ena hanen, resten låg nergrävda i tunt lager spån så gott de kunde. :( Det är mycket som inte är lagligt med det där. Burmått, mått på bolåda, hjulets mått osv. Det som nästan är värst är att hamstrarna kommer från privat uppfödare. Hur kan man sätta sina djur sådär? Hoppas de stackarna får hem snart :(

Annons:
lisabengtsson
2012-06-02 00:11
#1

tycker också synd om dom :( va själv en gång i en djuraffär där de va jättevarmt och va tvungen att gå in och kolla om de va lika varmt hos djuren.. Och de va de :/

Lamina
2012-06-02 12:51
#2

Men så anmäl då! Att klaga på ett forum lär ju knappast hjälpa djuren.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[squash97]
2012-06-02 14:39
#3

*ARG* Hur tänker de som har djuraffären?! Om de tänker alls…  Det är ju på inget vis okej att hålla djuren sådär! De skulle förmodligen bli mörkrädda om de en dag insåg hur man faktiskt bör behandla djur!Skrikandes

[Em_I_Am]
2012-06-02 14:56
#4

Ja Lamina, det kommer anmälas på måndag. Inte mycket jag kan göra varken en fredagkväll eller en lördag. Eller?

Lamina
2012-06-02 15:04
#5

Jo, du kan maila in anmälningen. Eller skriva ett brev. Men vill du ringa, tja då får du nog snällt vänta tills dom har öppet. Det spelar ju egentligen inte så stor roll, bara man anmäler.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Em_I_Am]
2012-06-02 15:36
#6

#5 Ja jag väntar. Vill prata med dom personligen. Vet inte varför du verkar störa dig på mitt inlägg? Du behöver ju inte läsa om du tycker jag sitter och gnäller till ingen nytta ;)

#3 Nej det förstår nog inte ens att de gör fel. Men så svårt är det inte att läsa L80. Har så svårt att förstå varför man inte vill eller bryr sig om att göra det så bra för djuren medan de är där. Djur kan ju faktiskt bli sittande där ett tag innan de säljs.

Jag förstår än mindre hur man kan lämna in djur med stamtavla och allt (då har man iaf bemödat sig med att fixa tavlor o så i sin avel) till ett sånt ställe. Alla hamstrar sitter ju så. Även mössen. Det går ju inte att missa att se en sån sak. En del uppfödare verkar mest avla för avlandets skull men sen inte bry sig så mycket om vart djuren hamnar :-S
Har varit en del diskussioner i någon grupp på FB just angående detta. Att man inte ska hacka på folk som lämnar in till djuraffär. Nej det tycker väl inte jag heller, även om jag inte förstår poängen med att avla om man ändå inte får veta vart de kommer, ha kontakt med köparna om problem uppstår osv. Så länge djuraffären är vettig kan det kanske vara okej, om man nu inte vill veta vart ens djur hamnar. Men att sätta dom på såna ställen? Fullständigt obegripligt.

Annons:
Lamina
2012-06-02 16:04
#7

Vet inte vartifrån du får att jag stör mig på ditt inlägg? Du ställde en fråga och jag svarade på den. Sa jag nånting elakt..? Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Em_I_Am]
2012-06-02 17:18
#8

Nej då va det jag som misstolkade ditt första inlägg :)

Lamina
2012-06-02 17:21
#9

Förlåt! Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Em_I_Am]
2012-06-02 17:33
#10

Ingen fara. Förlåt att jag missförstod.

Therese.G
2012-06-02 19:43
#11

Om man nu tycker att djuraffären inte gör saker rätt .. vart anmäler man det?

Har en djuraffär här i närheten som säljer hamstervadd, massa hamstrar i en liten bur och den enda dom har är ett plasthus att sova i.
Tex så har dom till mat någon färdigblandning med mestadels solrosfrön, samt att dom alltid har tillgång till vanligt knäckebröd.

Har själv köpt hamstrar därifrån, senast en vintervit som bodde helt själv! Det han hade i buren var spån och mat .. ingen skål eller liknande. Allt var bara inblandat lixsom.
Dom hade också uppmuntrat hamstern att bitas "för att det är så gulligt".

Har pratat med ägaren, samt dom som jobbar där men dom anser bara att det är mina åsikter ..

Så vill jättegärna veta om jag kan anmäla någon annanstans.

- Therese

Lamina
2012-06-02 19:49
#12

Tja, såvida det inte är för många hamstrar i burarna med tanke på storleken så finns det inte så mycket att anmäla dom för. Men du kan ju alltid försöka: Hur anmäler jag dålig djurhållning?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Frosstis
2012-06-02 22:14
#13

#11 min hamster har alltid tillgång till knäckebröd.. Obestämd Är det dåligt? Det är vanligt luftknäckebröd typ.. sånt rutat med "puffar" med luft i.

Annons:
Therese.G
2012-06-02 22:49
#14

#12 Tackar, kan ju alltid avvakta också. Men nu vet jag iaf hur jag gör ifall något skulle hända.

#13 Har av någon anledning för mig att det räknas som godis (iaf sa min mamma det för mååånga år sedan .. så det sitter kvar), men det används ju också för att slipa tänderna.
Så jag är lite kluven där :/

- Therese

Frosstis
2012-06-02 22:53
#15

#14 jaha okej, men jag tror det inte är onyttigt för det innehåller ju typ bara luft och så ^^ Det är ju som sagt bra för tänderna.. :P

[squash97]
2012-06-02 22:58
#16

#6 Det är helt rätt! Tycker bara att det är onödigt att lämna de små liven på djuraffärer när de blir behandlade som varor… :(

Malinolsn
2012-06-04 13:49
#17

Fy sjutton för djuraffärer! 
Kan dom inte ha hand om djuren på ett bra sätt ska dom inte sälja djur heller! 

Men det jag reagerade på i #0, var när du skrev: 
"I buren fanns ett litet sandbad och minsta modellen av hjul. Sånt jag inte ens skulle tillåta mina möss springa i."
Möss behöver ju i regel ett mycket större hjul än en dvärghamster, om ens hjul öht, så vilken hjulstorlek får dina möss springa i?

Jag menar nu inte att kritisera, men det är lätt hänt att någon som läser här också har möss, och därför tror att det är OK med mindre hjul till dem.  :)

[Em_I_Am]
2012-06-04 13:51
#18

Nej jag vet. Jag har hjul till en av mina killar ibland o då bara en stund då o då. Han har stort rörelsebehov o mår inte bra om han inte får röra på sig mycket. Så han bor i ett stort palats med massor av saker o får komma ut mycket. Men ibland när inte tiden har räckt till eller han inte är nöjd ändå åker ett av hamsterhjulen ner. Jag använder enbart hjul som är absolut minst 18cm i diameter till mina dvärgar.

Malinolsn
2012-06-04 13:53
#19

#18 Då förstår jag :)

[Em_I_Am]
2012-06-04 13:58
#20

Mätte hjulet han får låna ibland för säkerhets skull. Det är 20cm till o med o han är ganska liten i växten så jag hoppas det är okej. Jag tycker man ser på djuret om hjulet passar. Kan de sträcka ut stegen ordentligt utan att kröka varken nacke eller rygg brukar det vara okej :) Sen vet jag inte hur stora andra har till sina möss. Är inget jag har kollat upp o därav min kommentar. Men ja, det va lite tanklöst eftersom en vuxen mus av bra storlek faktiskt är längre än en dvärghamster när de sträcker ut. Jag skulle inte ens gett hjulet till en pygmémus då? Om de nu får springa i hjul hihi. :-P

Annons:
[Em_I_Am]
2012-06-04 14:01
#21

Har pratat med länsstyrelsen idag o de hade ändå planerat in ett besök eftersom de fått in fler klagomål om hur de håller särskilt hamstrar. Känns skönt o veta att det finns fler som har ögonen med sig o vill djurs bästa i vår lilla stad :)

Malinolsn
2012-06-04 14:42
#22

#20 Man brukar säga att hjulet har en bra storlek om djuret kan gå rakt i det.
Men med möss får man ju även se till att svansen inte heller ska krökas iom att den sitter ihop med ryggraden, därför möss behöver större än en hamster, som saknar svans (eller ja, saknar en lång svans). Flört

#21 Bra att dom gör ett besök! Glad

Upp till toppen
Annons: