Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2945 ggr
luckydragonriderkin
2012-05-29 14:00

jobbigt "dilemma" :(

härom dagen var jag hos en kompis som har skaffat en jättesöt liten dvärghamster, den var söt, snäll, mjuk, nyfiken och rolig! och nu vill jag jättegärna skaffa en hamster!

men jag har redan en kanin och en hamster skulle nog inte passa in i mitt liv… vi åker till landet väldigt ofta och jag kan nog inte ta med en hamstar ut till landet på helgen, och sen tillbaka igen. och sen ut till skärgården, och tillbaka. typ varje helg…

kan man flytta en hamster sådar fram och tillbaka? då får den väl en hjärtattack -.-'

och jag kan inte sälja eller ge bort min kanin för han är min bästa kompis!! det är inte honom jag har tröttnat på, inte överhuvudtaget! men jag vill liksom ha en hamster!! ~~ svårt att förklara… -.-'

någon som har en ide??

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
mjuhm
2012-05-29 15:21
#1

Hur länge är ni då borta? En hamster klarar sig ofta en dag/kväll ensamma om den har tillräckligt med mat & vatten, samt att den får komma ut extra dagen efter.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

luckydragonriderkin
2012-05-29 15:45
#2

vi brukar vara borta från en helg till en hel sommar -.-'

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Hamster Love
2012-05-29 19:11
#3

om du kanske har en mindre bur när du åker med honom till landet (altså med vatten mat och allt sånt) men när ni åker dit på en hel sommar så kanske du kan ha den vanliga buren med dig? ;)

luckydragonriderkin
2012-05-31 15:15
#4

så hamstrar tål att åka bil? och båt?? jag trodde att dom typ fick hjärtattack!

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

OskarJ
2012-05-31 15:44
#5

inte för att verka arg eller taskig eller nått men ska inte dvärghamstrar vara två? :)

luckydragonriderkin
2012-05-31 16:05
#6

#5 ja jag vet, men det här är en kinesisk dvärghamster och dom behöver tydligen inte vara två :)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
OskarJ
2012-05-31 19:39
#7

jaha :) sorry.

luckydragonriderkin
2012-06-01 07:52
#8

#7 det är bra att du är uppmärksam ;)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

OskarJ
2012-06-01 12:56
#9

Tungan ute

Lemonneater
2012-07-24 23:08
#10

#4 klart de tål att åka bil :)! likadant med båt. jag hämtade mina hamstrar 45 minuter bort från mig med bil. och imon kommer min tredje hem med tåget från Göteborg! Dock är det väl inte det bästa att forsla den fram och tillbaka då den kan bli stressad. men som någon skrev, är ni bara borta över en helg kan du ju be en granne kolla till den nån dag på helgen och se till att det finns mat och vatten.

Sen ska ni sen va borta en hel sommar eller en längre tid så kan du ju ta med stora buren isåfall :). Är ju precis samma sak med kaninen!

Scorpio97
2012-07-24 23:13
#11

Även kinseiska hamstrar ska få chansen att få ha en kompis (: Vill du bara ha en, så kan du ju köpa en guldhamster istället? (:

Sen rekommenderar jag att köpa från uppfödare.


//Jessie

Lemonneater
2012-07-24 23:16
#12

#11 fast just kinesisk är ju inget krav på att de ska vara två. de är ju den rasen som gillar mest att vara bara en ju :)

Scorpio97
2012-07-24 23:22
#13

#12 Alla dvärghamstrar ska få en chans att bo med en kompis (: Det är större risk att två kinesiska bråkar än två vintervita, men dom ska ändå få chansen. Vissa gillar bäst att vara själv, andra trivs bäst med en kompis.


//Jessie

Annons:
Lemonneater
2012-07-24 23:23
#14

#13 jovisst kan de få en chans men det behövs ju kanske inte. de är ju inte tvingade så att säga :)

goldenhamsters
2012-07-24 23:44
#15

Kinesiska dvärghamstrar ska leva ensamma, de blir inte ledsna av att bo ensamma. Vet bara att Pernilla klarat av att ha kineser tillsammans, men det ska då vara på stora ytor med mycket av allt. Det är rekommenderat att hålla dem en och en, om man är oerfaren så tycker jag inte att man ska testa på att ha två tillsammans första gången. Kineser skiljer sig mycket från de andra dvärghamster sorterna, de har inte samma behov av en artfrände som de andra dvärghamstrarma :-)

Mvh Alicia.


Scorpio97
2012-07-25 00:57
#16

Jag har i alla fall hört att alla dvärgar ska få chansen att ha en kompis (: Så om jag skulle skaffa kinesiska, så skulle jag skaffa två och åtminstonde prova. Känner man att det inte behövs, så måste man ju inte.


//Jessie

goldenhamsters
2012-07-25 01:34
#17

#16 Kopierar denna text från SHFs hemsida: "Dvärghamstrarnas sociala liv i det fria är till stor del okänt, åtminstone för oss amatörer. Av deras uppträdande i fångenskap kan man gissa att kinesisk hamster är strikt ensamlevande/revirbildande utom under parningen"

 Det är ju tyvärr såhär att över 50 % av alla dvärghamstrar lever ensamma, många dvärghamstrar klarar inte av att leva tillsammans. Många vintervita klarar inte av att bo flera, deras flockinstinkt har avlats bort en hel del, särsilt hos grossisterna. De kinesiska hamstrarna har ännu sämre flockinstinkt, det är sällan de klarar av att leva flera. Man ska inte ha flera stycken av kinesiska dvärgar om man inte vet man gör, tycker det är lite som att ha 2 guldhamstrar boendes i samma bur.

De jag vet som har kinesiska dvärghamstrar har dem boendes ensamma, förutom Skärgårdens uppfödning som har dem i familjära flockar. För om man avlar så kan man låta en hane och en hona bo tillsammans, men det ska tydligt vara svårt att få fungera, kinesavel är lurigt och svårt eftersom de inte direkt vill vara med andra.

Om man vill ha ett flocklevande djur så är kineser fel djur, bättre att skaffa robbar, campbells eller vintervita då :)

Mvh Alicia.


luckydragonriderkin
2012-07-25 18:54
#18

Min hamster längtan sak har gått över ;) jag håller mig till kaniner :) dessutom kan jag ju hälsa på min kompis hamster :P Hans hamster var tydligen inte kinesisk men den gick inte ihop med någon annan hamster…

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Lemonneater
2012-07-25 18:56
#19

Haha :). om man är sugen på att testa kan man ju alltid anmäla sig som omplaceringshem eller akuthem eller något :). anmälde mig själv till det igår så vi får väl se om det dyker upp nån liten som vill ha hjälp ett litet tag :).

luckydragonriderkin
2012-07-26 10:03
#20

Ja jg tänkte faktiskt det men jag tror att jag är för ung :S jag är 12… Dessutom kan jag bara ta hand om dom ibland, inte på semestern eftersom då är jag i skärgården. Men det skulle faktiskt vara kul att vara sånt där jourhem eller vad det nu kallas… ;)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
Upp till toppen
Annons: