Annons:
Etikett03-utställningssnack-träffar
Läst 1998 ggr
[Em_I_Am]
2012-05-18 14:39

Utställning Malmö 17/5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår va vi på utställning i Malmö. Den arrangerades av duktiga gymnasieelever i sammarbete med SSV.

Domare va Jessie Davidsson (Lejonhjärtas uppfödning) och Patience Palm Prottengeier.

Jag visade 6 hamstrar i standardklass och här kommer resultaten:

**Vildvittrans Blåtira 98p av 100p
**Färg o teckning 30p av 30p 
Päls 20p av 20p 
Kroppsform 24p av 25p Ngt rund
Storlek 10p av 10p 
Kondition 9p av 10p Mat i kindpåsarna (lite taskigt eftersom jag mailade och frågade om SSV gör avdrag för det innan utställningen vilket de inte gjorde, så de fick ha vanlig mat hos sig i petboxen. Det stämde uppenbarligen inte. Men det är inte hela världen. Jag är nöjd ändå.)
Ögon och öron 5p av 5p Övrigt:

**Vildvittrans Alv 99p av 100p
**Färg o teckning 30p av 30p 
Päls 20p av 20p 
Kroppsform 24p av 25p Något bred
Storlek 10p av 10p 
Kondition 10p av 10p
Ögon och öron 5p av 5p 
Övrigt:

**Roslagens Sookie 99p av 100p BIM
**Färg o teckning 29p av 30p Liten gul fläck på höger sida
Päls 20p av 20p 
Kroppsform 25p av 25p
Storlek 10p av 10p 
Kondition 10p av 10p
Ögon och öron 5p av 5p 
Övrigt:

**Wellingtons Mister Meringue 98p av 100p
**Färg o teckning 30p av 30p 
Päls 20p av 20p 
Kroppsform 24p av 25p Lite för stor
Storlek 10p av 10p
Kondition 9p av 10p Mat i kindpåsarna
Ögon och öron 5p av 5p 
Övrigt:

**Tarinan Pakkaslumi 99p av 100p
**Färg o teckning 30p av 30p 
Päls 20p av 20p 
Kroppsform 24p av 25p Något rund
Storlek 10p av 10p 
Kondition 10p av 10p
Ögon och öron 5p av 5p 
Övrigt:

**Tarinan Aranjuez 99p av 100p BIS drop in
**Kondition 39p av 40p (han är lite rund därför 1p avdrag) Bra
Färg o teckning 10p av10p Mycket bra, vacker Agouti
Päls 15p av 15p Bra, fin täthet.
Kroppsform 20p av 20p Snygg
Storlek 10p av 10p Mkt bra
Ögon och öron 5p av 5p Vackra ögon o öron
Övrigt: Snygging hamster!

Minst sagt generösa poäng men mest av allt är jag så himla nöjd över att mina hampisar är så snälla och trevliga! De skötte sig så himla bra och de tappade inte tålamodet en enda gång fastän flera fått hålla och känna innan de skulle bedömas. 

Min son, Filip, ställde upp i barnklass med Blåtira och Alv vilket gick jätte bra! Blåtira knep BIS och Filip fick priset "sekreterarens favorit" med en supergullig motivering om att han va glad, go och pratade så fint om sina djur och tog så fint hand om dom. Stolt matte och mamma är vad jag är!

Annons:
[Ingunn_1969]
2012-05-18 19:05
#1

Stort grattis, vad roligt att det gick så bra! Vilken duktig hamsterskötare du har i Filip :-)

goldenhamsters
2012-05-18 19:28
#2

Grattis! Kul att det gick så bra Glad.

Mvh Alicia.


moawi
2012-05-19 00:15
#3

Grattis till dig och Filip! Var gulligt att se hur glad han blev när han vann och fick gå fram och hämta priser Skrattande

Det var jättetrevligt att träffa er och hamstrarna. Kanske lite för trevligt…

…För nu vill jag ju ha dvärgar också! Attans också Tungan ute Det går ju inte annat än att kära ner sig i dina hamstrar, rentav livsfarligt att gå i närheten ;)

Så förutom gerbiler och troligen snart också guldhamster, så står också dvärghamster och taggmöss på önskelistan. Alla möss där verkade ju superttrevliga och jag blev smått förtjust, men det är omöjligt för mig att ha "vanliga" möss med tanke på lukten och allergin. Taggmöss däremot luktar inte och verkar vara allergivänligare vad jag förstått det som.

Så jag kanske hör av mig i framtiden, för om det blir dvärgar så blir det absolut från dig Glad Men först ska här läsas på och drömmas lite också!

[Em_I_Am]
2012-05-19 01:28
#4

Tack alla!

Åh det va superkul att träffa dig med Moa! Och dina fina Gerbiler! Bloggade om utställningen o skrev just att Gerbilerna imponerade. Din svarta skönhet va en av de jag fastnade för väldigt mycket!

Haha jaaa du den där listan blir lätt lång. Min bara växer fastän jag har mycket djur hehe.

Du är verkligen varmt välkommen om du skulle vilja skaffa dvärgar. Och jag hoppas vi ses på utställningar eller kanske andra aktiviteter inom SHF i framtiden!

moawi
2012-05-19 22:50
#5

#4 Vad roligt :) Är det på din hemsida du har bloggen? Det fungerar inte att komma in, hm…

Ja det hoppas jag med! Förhoppningsvis kan jag då ta med mig lite fler gerbiler och börja ställa mina egenuppfödda också :)

nadilda
2012-05-21 21:34
#6

Å nej, hur kunde jag missa detta? jag bor ju nästan i malmö!

Jag hade ju kanske kunnat se Askas syskon och mamma och såklart en massa andra fina hamstar!

snyftGråter

Men grattis så kul att det gick så bra för dig Skrattande

Annons:
[Em_I_Am]
2012-05-22 18:49
#7

#5 Ja det är på min hemsida. :)

#6 Åååå jag tänkte ju att jag skulle sagt till dig, men så glömde jag! Förlåt :( Men det kommer fler nere i Skåne framöver. Då hoppas jag vi ses!

nadilda
2012-05-22 19:15
#8

#7 Inte behöver du be om ursäk, att glömma är männskligt!

Men jag hade tyckt att det var jätte kul om vi kunder träffas på någon annan utställning i skåne! :D

Vet du om jag kan ställa ut Aska? räcker det med att hamstern har stamtavla eller måste man vara med i shf?

[Em_I_Am]
2012-05-22 19:23
#9

Jo men det känns dumt eftersom jag ändå tänkte att jag faktiskt skulle säga till dig men ändå glömde.

Jaaa det hade varit jätte roligt!

Och ja, man får provställa en gång även fast man inte är medlem i SHF. Så det kan du göra :)

nadilda
2012-05-22 19:39
#10

Å så kul, jag får läsa på lite mer om utställningar då! Och om jag tycker det är kul och dommarna tycker Aska är fin så kanske jag bl medlem i SHF :)

Får se till att om jag ställer ut  så får jag göra det på en utställning där du också är, för om jag inte har alldeles fel så tror jag du hade tyckt det var jätte kul att träffa henne! :D

[Em_I_Am]
2012-05-22 19:45
#11

Ja precis! Det tycker jag absolut du ska göra!

Jadå vi hjälps åt i så fall. Det är inte svårt alls. Lite olika hur de gör beroende på vilken förening det är som anordnar, men det kan vi ta reda på i förväg. Den jag va på nu va ju i samarbete med SSV, inte SHF tex.
Jaa det hade varit superkul att träffa henne igen! Lilla skruttan!

nadilda
2012-05-22 19:50
#12

#11 Å jag hade blivit jätte glad om du kunde hjälpa mig! För jag kommer vara super nervös och hela tiden och tro att jag har tappat stamtavlan, mobilen, pengarna eller kanske hamstern? (jag har lite forbi för att tappa bort saker)

Hihi fick precis ett löfte av pappa att om jag vill ställa ut någonstans i skåne så skjutsar han mig dit.

Men jag måste nog banta Aska lite hon är lite väl mullig nu tycker jag.

[Em_I_Am]
2012-05-22 20:00
#13

Jadå det fixar vi! Jag är färsk på hamsterutställningar jag med. Men gör vi bort oss så är vi ju iaf två om skammen o det brukar kännas lättare haha ;)

Kanon! Kollade just upp när SSV har nästa utställning o du hinner absolut banta Aska. Det är inte förrän i oktober (Lund, kan ju inte bli bättre) och i november i Landskrona.

Alla SHFs utställningar är inställda pga Papova. Vi i dvärgsektionen frågade nyss om vi inte kunde få anordna en specialare för bara dvärgar o gerbiler (hade haft domare o allt fixade) men det fick vi inte pga smittorisken. Men de ska ta upp frågan igen i höst så då kanske det blir något i slutet av året om vi har tur :)

Annons:
nadilda
2012-05-22 20:17
#14

Vi borde nog klara oss utan att skämma ut oss fullständigt ;)                        Tror faktiskt ganska säker att jag kommer att ställa ut då i oktober, perfekt att den är i Lund också!

Hihi, ja tills oktober borde jag hinna banta Aska :-) Det kommer att vara jätte kul både att ställa ut henne och träffa dina små sötnosar :D

Dessutom har jag planerat att bli medlem i SHF för det är inte så dyrt äns för en tonåringstjej.

Vi får höras mer via PM tycker jag, för jag kommer nog att ha lite (mycket) frågor till dig.

Förlåt om jag är lite jobbig Skäms

[Em_I_Am]
2012-05-22 20:19
#15

Haha du är inte alls det jobbig!!!! Bara fråga på. Kan jag svara gör jag det så gärna :)

Åh vad roligt det ska bli! :D

nadilda
2012-05-23 13:23
#16

Ja det ska bli super kul, jag är jätte taggad fast det är typ 4 månader kvar!

Då börjar jag med lite frågor nu :D

Jag ska nog bli medlem i antingen SHF eller SVV, vilken tycker du är smartast att bli medlem i ?

Ska man ha med en egen petbox, och isåfall var får man tag på en sån?

hur mycket? tror du att det är lagom att en hamster i Askas ålder väger?

Vad ska man ha med på en utställning och vad ska man tänka på innan?

GladGlad tack för att du orkar med mig!

[Em_I_Am]
2012-05-23 14:54
#17

Vilken förening du ska bli medlem i tycker jag är en jätte svår fråga. Jag kunde ju inte välja själv så jag är medlem i alla :-P

SSV är ju en fördel när man bor i Skåne. Där anordnar de några utställningar varje år och ibland även träffar. Så det är ju roligt. Man får en tidning några gånger om året med artiklar, nyheter, utställningsresultat och lite sånt. Jag tycker SSV är en jätte trevlig liten förening. Det är mer inriktat på djuren som sällskapsdjur medan andra föreningar handlar ganska mycket om avel, som SDS.

SHF är alltid bra att vara medlem i. Det är vår största förening och där får man veta sånt som är bra att veta. Där har du flera stora och duktiga uppfödare som hjälp o stöd också! De har aktiviteter, utställningar och medlemsmöten också så klart. Men det kan då vara lite längre att åka eftersom de ju inte bara håller till i södra Sverige som SSV gör.

Ja en egen petbox ska du ha. Såna finns att köpa i de flesta välsorterade djuraffärerna. På SHFs utställningar ska man ha en petbox som är i storlek 2 eller 3 (måtten finns på deras hemsida). Hos SSV har de inga bestämda mått. De finns också att beställa på nätet så klart. 

När utställningarna är kommer Aska vara fullvuxen. En fullvuxen privatuppfödd hamster väger 55-65 gram enligt SHF. Men jag kan tycka det varierar ganska rejält. En del hamstrar kan väga mycket men ändå inte vara tjocka medan andra väger betydligt mindre men är ändå tjocka. Så man får mest kolla o känna hur sin hamster verkar. Är du osäker kan  du lägga ut bilder på Aska så kan vi säkert hjälpa till o säga om hon ser ut att vara tjock. 

Du ska ha en petbox som sagt med något strö i. Rivet toapapper så de kan gömma sig lite tycker jag. Vet att det finns dom som inte har papper men jag tror de blir mycket mer oroliga om de inte kan gömma sig lite under en pappershög. Hamstern behöver vätska eftersom en utställning brukar vara hela dagen. Så lägg i tjocka gurkbitar i petboxen. Man får ibland poängavdrag om hamstern har mat i kindpåsarna. Så ingen mat i petboxen innan de bedömts. Däremot är det bra att istället lägga i hundkex. Det äter de av men hamstrar inte i kinderna. Jag tycker gott man kan ta med sig lite mat i en påse så man kan lägga ner vanlig mat när hamstern är färdig och man väntar på prisutdelning osv.
Lite fika eller matsäck är bra så du också får något i magen. Om det inte särskilt står att man kan köpa mat på utställningen. Kanske en ihopfällbar stol om det inte finns sittplatser. Det kan vara jobbigt att stå hela dagen.
Helst jämna pengar när man betalar avgiften i incheckningen.

Annars är det inte så mycket mer tror jag :)

Man förbereder genom att se över klorna någon dag innan och klipper dom om det behövs. Kolla också körteln på magen dagen innan och rengör den om den är smutsig (behövs mest på hanar). Titta så din hamster inte har ohyra genom att blåsa i pälsen och titta noga efter små små prickar som rör sig. Se så hon inte har sår, är snorig eller geggig i ögonen. En sjuk hamster ska man så klart inte åka iväg med.

nadilda
2012-05-23 15:02
#18

Å tack för detta långa bra svaret! Glad Aska gillar inte gurka :(

Ska se om jag kan lägga upp en film på henne så kan du som om du tycker att hon är en tjockis eller inte!

Tror nog att jag börjar med att bli medlem i SVV för dom har special pris för folk under 18, sen får jag se om jag vill bli medlem i SHF också.

Fika lär jag ta med massor av det är min speciallitet :P

[Em_I_Am]
2012-05-23 15:10
#19

Hrm, ja långa svar är min specialitet då… KAN inte svara kort o sakligt. Jobbigt.

Ja gör det så ska jag se om jag kan säga vilket. Jag fick ett poängs avdrag på de flesta av mina eftesom de är lite tjocka hihi. Ingen katastrof. Men de får nog ta o banta lite dom med tror jag. Det är ju inte bra om de blir allt för tjocka eftersom det påverkar hälsan. Annars ser jag hellre att de är aningens runda än för smala. Men det är också en smaksak. En kan tycka att en hamster är i perfekt hull, men sedan kan domaren tycka att den är för tjock ändå. Likaså färger osv. Alla domare dömer lite olika och ingen tolkar det som står i standarden precis lika. När allt kommer omkring handlar det faktiskt mycket om tycke och smak.

Ja gå du med i SSV till en början. Det tycker jag är bra. :)

Haha då vet jag vem jag ska fjäska för när jag blir sugen på något där (skojar) ;)

nadilda
2012-05-23 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hihi långa svar är bra! Och jag kommer antagligen ha med mer fika en jag orkar äta så klart du får smaka ifall du blir sugen! Vi skulle cykla till skrylle med skolan dom jag cyklade med hade med en flaska vatten och varit äpple men jag hade hur mycket? som helst :P

Förlåt att jag snor din tråd men jag visar en liten bild på en stamtavelväska som jag har gjort till Aska.

Annons:
[Em_I_Am]
2012-05-23 16:10
#21

Haha nädå jag ska inte sno din fika. Lär ta med massa gott själv ;) Det kan bli lite dryg väntan o då blir man lätt sugen på nåt gott hehe.

Tror säkert alla andra va avundsjuka på din fina matsäck. Klart man ska passa på att äta något gott när man är ute. Matsäck smakar alltid bäst tycker jag. Det är konstigt att en vanlig trist macka till exempel plötslig kan bli jätte god bara för att man är ute o äter den :-P

Men ååå vad fin!!! Och vad smart!! Nu blir jag sugen på att sy något till mina. Stamtavleväska, överdrag till petboxarna eftersom hamstrar tål drag dåligt eller kanske en söt bädd att fota hamstrar i. Typ mini-kattsäng :D

nadilda
2012-05-23 16:14
#22

#21 Tack! :-) Är ju snart sommarlov så det är inte lönt att börja på något större projekt i syslöjden så då gjorde jag den! Överdrag till petbox låter väldigt smart! hihi, har en super ful kjol jag har sytt som jag kanske kan göre om till petbox-överdrag. Men jag kanske borde ha en petbox först…

[Em_I_Am]
2012-05-23 16:44
#23

Hehe ja en petbox först så du inte syr för litet. Hade ju varit lite trist :)

nadilda
2012-05-23 16:54
#24

#23 goda nyheter jag har en petbox! har sett bilder på sånna på shf och min mamma jobbar som biologilärare dom har exakt sånna som dom har ex. fjärillar i, hon har lovat att jag kan få låna på utställningen. Kanske ska tillägga att dom finns i många storlekar och dom största är betydligt större en dom på shfs bilder, det fanns väll ingen max gräns?

[Em_I_Am]
2012-05-23 17:00
#25

Vad praktiskt!

Jag tror att man ska ha storlek 2 eller 3 på SHFs utställningar. Men på SSVs utställningar finns det inga gränser eller krav på utseende.

nadilda
2012-05-23 17:03
#26

#25 vad bra att der är en SVV-utställning jag ska till! Glad Ska bli medlemm där efter 1/7 då får man betala halvårs pris så det känns onödigt att bli det nu!

[Em_I_Am]
2012-05-23 18:18
#27

Ja det är ju bättre. Onödigt att betala helår när du missat fem månader.

Annons:
nadilda
2012-05-23 18:25
#28

#27 Japps så tänker jag med! Såg nu att det var Jessie Davidsson som var en av dommarna, henne skulle jag  köpt hamster av :-) Men sen hände det något med kullen vi skulle få hamstrar ur och det skulle ta ca 3 månader tills nästa kull var levernas klar och vi orkade inte vänta så länge.

nadilda
2012-05-28 21:02
#29

mamma har tagit hem en petbox nu, den var mindre en vad jag trodde. Den har måtten bredd: 15 cm längd 25 cm och höjd 16 cm. Tror du att det är lagom?

[Em_I_Am]
2012-05-28 21:46
#30

Jag har kollat upp måtten på Petbox2 och Petbox3 nu och har din mamma kanske någon som har de måtten hade det varit bättre?

Petbox 2 är 23x16x17cm. Petbox3 är 30x20x21 cm. Ska du ställa för SHF tror jag inte den du har fått nu är godkänd. Även fast den bara är 2cm för liten på bredden. Men på SSVs utställning är det nog ingen större fara. Eller fråga Jessie. Såg att hon hade mindre petboxar till sina. Kanske hennes är lika små som din?Den ena utställningen är ju i samarbete med SHF så jag vet faktiskt inte om det kommer vara SHFs regler på den utställningen. Då kan det ju bli problem. Den andra står nog SSV själva för o då kan du ju alltid fråga dom.

Jag kan höra med Jessie annars om du inte vill maila henne. Har henne som vän på Facebook.

nadilda
2012-05-29 07:47
#31

Jag får hoppas att den funkar den kan vara högre men där visste jag inte helt hur man skulle mäta,efterssom den är 2 cm för lång och 2 cm för kort på ett annat ställe kan  man kanske skriva till SHF och fråga om det går bra? Vilken av utstälningarna var i sammarbete med SHF?

Jag är också kompis med Jessie på facebook så jag kan höra med henne.

Upp till toppen
Annons: