Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 3253 ggr
[emelie94]
2012-05-13 08:25

Hamsterungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Igår så hittade jag till min förvåning hamsterungar. När jag skulle ta ut min hona för jag skulle byta bur så märkte jag efter ett tag att något rörde sig i röret och det visade vara hennes ungar. Jag tog av röret och la ner röret hos henne utan att röra ungarna och har låtit henne vara.
Vad jag kunde se så levde alla 6 och har  börjat söka efter information om detta. Jag undra om man behöver ge henne något speciellt eller om ungar behöver vatten?? Även blir hon aggresiv mot andra honor under tiden hon tar hand om ungarna?

Tacksam för svar:D

Annons:
WilmaP
2012-05-13 09:33
#1

Nu ska du bara låta henne vara ifred & låta bli med att störa henne i onödan. Se till att ge henne mycket & näringsrik mat. Tips på bra mat att ge är barnmat, vetegroddar, potatis, pasta, "hamsteromellet", grönt ex, ärtor, isbergssallad/ruccola sallad, brocollie, bebisspenat mm. (Allt ska vara osaltat) Bebisarna är ju så små ännu så vatten dricker de inte själva ännu utan får i sig allt när mamman diar de. Efter ett litet tag kommer bebisarna kravla sig ur boet & upptäcka buren samt börja smaka på mammans mat.

Nu är det som sagt viktigt att de får vara i lugn & ro, så peta inte i boet & försök att ha en så lugn omgivning runt buren som möjligt.

Grattis till bebisarna, även fast att det kom som en liten chock & lycka till med allt nu. :)

WilmaP
2012-05-13 09:36
#2

Och det där om att hon blir aggresiv mot andra honor, vad menar du med det? Bor det någon/några andra honor i buren?

[emelie94]
2012-05-13 10:21
#3

Okej tack:D  Nej hon och ungar är dem enda som är buren men jag en annan hona som går i en annan bur och innan jag såg att hon hade fått ungar så hade jag dem uppe tillsammans och då blev hon väldigt arrgresiv mot henne och brukar inte vara arrgresiv.

WilmaP
2012-05-13 12:15
#4

#3 Okej. Nu när hon har ungar ska du helst inte ha uppe & rasta henne än utan låta henne vara ifred i sin bur.

farthinder
2012-05-13 12:17
#5

Kom även ihåg att hon behöver mycket proteiner nu!
Köttfärs, kokt ägg, ärtor t ex :)

/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus

WilmaP
2012-05-13 13:39
#6

#5 Precis, kött det glömde jag! Jätteviktigt.

TS, om du inte visste så går det utmärkt att ge henne rå nötfärs, det brukar även vara väldigt uppskattat! :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[emelie94]
2012-05-15 19:05
#8

Okej tack för alla svar:D Har gett henne nötfärs och hon älskar det brukar ge henne det en gång i vecka.

Har någon en gissning om hur gammal dem kan vara? vad jag kan ha sett så har dem fått sin päls och igår så kröp några av dem ut från boet och smakade på färsen. Men dem har ännu inte öppnat ögonen.

Tacksam för svar:D:D

[Em_I_Am]
2012-05-15 21:15
#9

Det hade varit lättare att säga om du kunnat ta en bild. Men det är inte så lätt att göra utan att störa. Går de ut ur boet o provsmakar borde de vara knappt två veckor. När de börjar öppna ögonen kan du räkna att de är två veckor.

[emelie94]
2012-05-18 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack för dig svar:D

Dem öppnade sina ögon i onsdag och kryper nu runt i buren och undersöker allt.

Upp till toppen
Annons: