Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 4568 ggr
Alice98
5/4/12, 2:07 PM

Duna eller SAMLA-låda?

Hej!

Jag ska om nån vecka köpa 2st vintervita och undrar vad jag ska ha för bur. Det blir en duna eller en SAMLA-låda från IKEA.

Vad tycker ni är bäst - duna eller samla?

Mvh Alice

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Annons:
Frosstis
5/4/12, 5:16 PM
#1

samla ^^

Alice98
5/4/12, 7:04 PM
#2

Okej, tack att du skrev Skrattande

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Ellenfyrkant
5/4/12, 10:58 PM
#3

Jag är också lite nyfiken. Är inne på att köpa en 99 cmDuna, Samlan är ju betydligt billigare men också fulare tyvärr.

Mvh Ellenfyrkant

Alice98
5/4/12, 11:01 PM
#4

#3 Håller med.  Jag tror jag kommer köpa en duna. Men samla verkar rätt bra ändå… GAH, beslutsångest…Skrikandes

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

farthinder
5/5/12, 12:19 AM
#5

Samla är bra för den som känner att man vill utnyttja höjden, genom höga hus, broar och sånt. Dessutom är den billig :)

Duna är väl bra för den som vill ha lite enklare och som tar lite mindre plats.

Inte så stor skillnad egentligen, båda är lika bra Skrattande

/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus

mjuhm
5/5/12, 2:17 AM
#6

Samla säger jag med :) Utséendet spelar ju ingen roll alls:o

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
Alice98
5/5/12, 12:04 PM
#7

Okej Glad

#6 För mig spelar det en liten roll. Tungan ute

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Flöffo
5/5/12, 3:20 PM
#8

Samla!!!Glad

//Flöffo

Alice98
5/5/12, 6:27 PM
#9

Key :)

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Zorro_Tiger
5/6/12, 9:45 AM
#10

Jag har 3 st dunor. En Duna Fun och 2 mini dunor. Jag tycker dom funkar superbra. Jag har varit inne på att skaffa samla men sedan så FICK jag en duna av en kompis och tyckte då att det var onödigt att inte andvända den så det gjorde jag. Alltså rekomenderar jag Duna Fun och mini duna :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Alice98
5/6/12, 10:12 AM
#11

#10 Okej, tack så mycket för din rekomendation Glad

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

WilmaP
5/11/12, 4:08 PM
#12

Jag säger SAMLA-låda, hälften så dyr & jag tycker också att den är mycket snyggare än Duna-burarna. :)

Therese.G
5/11/12, 5:30 PM
#13

Jag föredrar duna, vi använder det till våra hamstrar.
Duna Fun (massa rör) och duna lyx (med en extra våning)
Duna lyx kostade "bara" 300 kr.

- Therese

Annons:
Alice98
5/11/12, 7:12 PM
#14

Tack för att ni skriver här Glad

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Nilla_93
5/11/12, 7:22 PM
#15

jag har både duna och en likande SAMLA-låda men min låda är från en vanlig affär… lådan är alltid med när jag flyttar mellan min lägenhet å mina föräldrar studerar en bra bit hemmifrån..

Lådan är bra men mycket med den som ska fixas före man får den som en "bur" tycker jag.

det bästa med lådan att hamstern blir mera gosig och fortare hand tam

Alice98
5/11/12, 7:25 PM
#16

#15 Det med att en SAMLA-låda och att man behöver fixa med den innan man kan anväda den som bur - Du menar väl med taket? Alltså att skära av lite från taket och sätta dit nät..? Eller?

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Frosstis
5/11/12, 7:31 PM
#17

Jag har ju både och. Gillar ju egentligen dunan mer, om den skulle vart mkt större och högre. Men lådan är ju väldigt bra och praktisk. :) Så jag väljer egentligen lådan.

Alice98
5/11/12, 7:33 PM
#18

#17 Okidoki. Glad

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
5/11/12, 11:17 PM
#19

SAMLA säger jag eftersom jag själv har valt det till mina hamstrar. Nu har jag ganska många så jag sparar ju massor på att använda SAMLA-lådor. Men jag älskar också att kunna ge mina hamstrar ordentligt med utrymme vilket är den största anledningen till varför jag valt låda. Det känns himla skönt att kunna inreda mycket och ändå ge dom gott om yta att springa på. Jag använder också bara stora hjul till de som har hjul och i en SAMLA tar det ingen plats alls nästan. Dessutom är de höga vilket gör att jag kan ha ordentligt med strö så de kan gräva ordentligt utan att det blir trångt för just hjul o inredning. Man får lätt plats med hyllplan o sånt också om man vill det fastän man har 20 cm djupt med strö.

Alice98
5/11/12, 11:40 PM
#20

#19 Okej, tack för tipset + en förklaring för varför! Skrattande Vad är det för mått på den största samla-lådan?

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Annons:
[Em_I_Am]
5/11/12, 11:52 PM
#21

Så lite så :) Den är 79 cm lång, 57 cm bred och 42 cm hög.

Alice98
5/12/12, 12:00 AM
#22

Stor! ^^

Kostnad? Och visst är det IKEA som den finns på? Eller var det BILTEMA?

Jag tror det blir till att köpa en till min guldhamster Casper och en till Marwin och Theo som jag ska köpa av Ronja (Flingans hamstrar) Skrattande

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
5/12/12, 12:04 AM
#23

Den kostar hela 149kr. Ska du ha lock får man köpa det till. Locket kostar så mycket som 40kr. :)

Jo det är IKEA man köper dom på. De går att beställa om man inte har nära till IKEA.

Jag tror du får tre lyckliga hamstrar :) Stora duna-burar är också bra. Men jag själv tänker att utrymmet är värt "fulheten" hos samlan. Dessutom kanske man får pengar över till att köpa lite extra roliga o bra leksaker till dom. Träleksaker o hus är så himla bra, men kostar en slant :)

Alice98
5/12/12, 12:20 AM
#24

Okej, ska köpa lock. Min hamster bor på mitt rum med dörren stängd så att inte katten kommer in, för han anser hamstrar som mat. Flört Ibland får han komma in när jag är där inne och då är det säkrast om det finns lock utifall att! Vågar INTE ta risken att en klo ska kunna komma ner i buren när jag kollar bort 1 sekund!!

Jag tänkte skära av mitten av locket och sätta dit nät så att det kommer in så mycket luft som möjligt men ändå är bra tak. :) Hur gör du?

Ja, samla-lådor är fula! Haha. Det är det som fått mig att tveka på om jag verkligen ska köpa samla-låda. Haha. Men jag är 14 och så. Hehe, men nu ska jag strunta i utséendet och göra ett vuxet och klokt val. Tungan ute Haha, skoja ba. Att välja samla-låda är väl inget big choose. Jag är trött och spårar ut i mina tankar, försöker att inte få med min konstighet jag har på kvällar/nätter, men det är svårt, haha. Tungan ute

Förresten, jag bor 2 mil från Europas största (?) IKEA, så jag åker dit. :d

Min Casper har en liten duna tycker jag, tycker synd om honom, han sitter bara still eller hoppar runt på de få saker jag får plats där inne. :( IKEA NÄSTA! (btw, buren är från min förra hamster som jag hade för 3 år sen och Casper har jag haft i lite mer än 2 månader och inte förnst efter jag skaffat Casper så har jag blivit mer engagerad än vad jag trodde jag skulle bli) Nu när jag skaffat iFokus så har jag insett att jag behöver större bur.

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
5/12/12, 12:51 AM
#25

Det är bäst att ta det säkra före det osäkra ja. Jag har också katter så jag vet hur det är.

Jag har provat lite olika. Först borrade jag massor av hål i locket men märkte snabbt att det blev för instängt. Då sågade jag ur remsor på sidorna av lådorna, högt upp dit hamstrarna inte når. Det funkade helt okej, men sen gjorde jag som du tänkt göra och det funkar absolut bäst. Jag har sågat ut ganska stora rektanglar ur locket och satt nät över. 

Men det är ju så. Är man inte på forum blir det att man gör som djuraffärer säger eller ens kompisar gör. Många djuraffärer säljer väldigt små burar och många föräldrar köper kanske små burar till sina barns hamstrar för de tycker att stora burar tar för mycket plats i rummet eller att stora burar måste vara dyra. Men har man stora burar kan man bygga massa kul själv och inreda med. Det tycker jag är jätte roligt! Man kan ordna hyllplan, grenar att klättra på (inte för högt ifall de trillar ner), göra hus o utkiksplatser av tomma kartonger, rörsystem av tomma pappersrullar eller pringlesrör osv. Man får ju som du säger inte plats med så mycket roligt i en liten bur. Roligare för både hamster o ägare med stor tycker jag :)

ps. Jag är avundsjuk på att du bor nära ett så stort IKEA. Man kan hitta massa kul till hamstrar där, som matskålar, sandbad osv.

Alice98
5/12/12, 10:37 AM
#26

Jag läste nyss på hamsterföreningens hemsida att dom tycker man ska skära ut en rektangel på locket och sätta dit nät, så vi båda är inne på rätt spår. Glad

Precis! Och dom som inte läst att sånt inte är bra går ju lätt på det dom i djuraffärerna säger! Som jag när jag köpte min förra hamster, jag köpte ju vitaminsten och hamstervadd! Som tur vad åt min hamster inte från vitaminstenen och skadade sig aldrig av vadden.

Att inreda lådan kommer bli jättekul! Jag ska ha i mycket roliga grejer till Casper och även köpa hjul eftersom att han har åldern inne nu. Flört

Haha, aa, IKEA är jättebra! Det kommer bli kul för mig att åka dit för en gångs skull (förutom när jag var liten och var i blåbärslandet när mamma och pappa skulle till IKEA), för nu så ska jag ju köpa saker till Casper <3

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Frosstis
5/12/12, 11:28 AM
#27

Jag älskar att åka till ikea :D Men mina föräldrar vill bara gå dit för att leta efter just den saken, så jag kan aldrig hitta / hinner inte hitta saker till puff. Jag vill åka med nån av er, det skulle vart kul.. :( 

Men hjul nu, var han inte typ 2 månader? ^^

Annons:
Alice98
5/12/12, 11:33 AM
#28

#27 Jobbigt :c Haha, du kan få följa med mig, men då måste du åka många mil! xD

Nej, jag har haft han i lite mer än 2 månader :) Han är lite mer än 4 månader gammal nu. Glad

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
5/12/12, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag ÄLSKAR att gå på IKEA i timmar. Jag o min kille åker dit med jämna mellanrum. Jag har tur att han också tycker det är roligt :) Sist köpte jag såna här att ha till färsk mat: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20114171/

Sen har jag såna här burkar till sandbad. Man tar bort locket och lägger burken ner med sand i. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262/

Samla finns i många storlekar och till fodret jag blandar själv har jag en lite mindre svart låda med lock med ett decilitermått som skopa.

Förutom den största Samla-lådan har jag också en annan som bur. Jag har ju bara dvärgar så även om den är lite smalare än den andra räcker den utmärkt till dvärgar som bor ensamma eller i par. Den största SAMLAN har jag till de som vill ha lite mer utrymme, till honor med kull och Campbells som bor fler än två.
Så här ser den ut: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50169548/

Och så här blev dom precis innan jag gjorde det stora hålet i locket. Jag vill ha lite galler på den lilla luckan eftersom jag då ser ner i buren lite lättare när de står i hyllan.

OBS! Den låga lådan som står på buren längst ner till höger är ingen bur. Det är en liten rasthage till bebisar som är bra att flytta över dom i när köpare ska välja ut sina bebisar eller när jag bara vill ha alla samlade för att ta kort osv. Lite lättare på mindre yta än i en stor SAMLA :)

[aammE]
5/13/12, 8:31 AM
#30

Ett tips är att skära i locket med en lödkolv, det är enkelt och plasten spricker inte.

Alice98
5/13/12, 10:10 AM
#31

#30 Pappa skärde i locket åt mig igår. Jag vet inte vad han använde för verktyg men det vart inga sprickor. Glad

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Upp till toppen
Annons: