Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2726 ggr
Sagaaa
3/14/12, 1:01 PM

Hamster i mini duna?

Jo, guldisar kan ju egentligen inte bo i en mini duna… Men hur är det med dvärghamstrar?

Jag funderar på att köpa en till liten gnagare, men "duger" en miniduna till någon mindre gnagare? Eller är de helt värdelösa?

Ska precis ALLA dvärghamstrar hållas två och två eller finns det några undantag?

Jag kommer inte att impulsköpa något djur eller köpa ett bara för att fylla en bur (ifallla att någon skulle undra) :)

Och har någon rör till duna bur till salu eller någon som bara vlll bli av med några? :)

Annons:
[squash97]
3/14/12, 3:16 PM
#1

Vet inte måtten på miniduna men tror att det fungerar. Alla dvärghamstrar ska ha minst ett försök att bo med artfrände med undantag för kinesisk dvärghamster(tror jag). Lycka till! :D

Sagaaa
3/14/12, 3:22 PM
#2

åhh, tack :) kinesiska är de med lite längre svans va? ^^

nadilda
3/14/12, 4:38 PM
#3

#2 Japps kinesiska är dom med lite längre svans :-)

moonbejb
3/15/12, 9:37 AM
#4

På jordbruksverkets hemsida står det att det duger med en miniduna åt dvärghamster, men själv tycker jag att det inte duger. Jag har en miniduna som bara står och samlar damm som jag blev "lurad" till att köpa i djuraffär till min första guldhamster.. Den duger väl max till transportbur eller tillfällig semesterbur men jag skulle aldrig ha den som permanent bostad åt nån hamster (kanske till vandrande pinnar isåfall…)

Här står det på jordbruksverket hur man ska hålla smågnagare:

mjuhm
3/15/12, 3:43 PM
#5

Jag skulle inte använda plaströr om hamstern sover i dem, om det var plaströr du menade? :)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Ellenfyrkant
3/15/12, 5:04 PM
#6

Miniduna är laglig åt 4 dvärghamstrar (laglig!) det är verkligen inte att rekommendera dock. Men det är ju du själv som avgör vad som är okej och inte såvida det minst är lagliga mått på buren. Upp till var och en alltså.

Alla dvärghamstrar ska få chansen att bo med minst en artfrände. Bråkar de är det en annan femma. Dvärghamstrar som kommer överens har stor behållning av varandra.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Sagaaa
3/15/12, 10:53 PM
#7

Okej tack :)

#5 Nej, hon sover inte i dem och jag hade isånnfall tänkt använda det till att bygga ihop två burar :) (alltså endast en liten liten bit) ^^

mjuhm
3/15/12, 11:07 PM
#8

#7 Aha, så har jag gjort med en av mina burar, superpraktiskt! :D

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Sagaaa
3/15/12, 11:09 PM
#9
Upp till toppen
Annons: