Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1932 ggr
mjuhm
2012-02-29 16:07

Ålder vid parning

Tänkte göre en liten snabb undersökning/disskution då jag tycker detta är lite intressant..

Minsta ålder för parning är ju 3 månader, rekomendation 4-5 månader. Efterssom hamstern är så gott som färdigväxt vid 5 månader, så är ju självklart det bästa åldern för parning! För marsvin så vet jag att honor som fortfarande växer när dem blir dräktiga, kan stanna i växten. Om det är samma på alla gnagare vet jag dock inte.

Ser många som parar hamstrar under 5 månader, & jag undrar hur eran åsikt lyder kring åldern av parning? Någon som vet komplikationerna för honor som blir dräktiga när dom fortfarande växer? Hur är det egentligen med hanar?

Sådana här trådar kan bli ganska otrevliga, så försök håll god ton i tråden, ALLA får framföra sin åsikt!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
Nusse123
2012-02-29 23:03
#1

Har ingen aning om vad som händer med hamsterns växt, men jag ser ingen anlednig till att ta kull på en hamster som är under 5 mån. Även om man är ivrig kan man nog hålla sig nååågra månader tycker jag ;)

Speciellt eftersom ungarna antagligen inte kommer överleva då mamman inte kan ta hand om dem, och i många fall dör även mamman.

Vid 4 månaders ålder är det absolut tidigaste åldern tycker jag, det andra låter alldeles för tidigt!! Men som sagt var, det är väl inte så svårt att vänta i några månader? Flört

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

 

 

 

[Em_I_Am]
2012-03-01 18:02
#2

Jag är kluven. Det bästa är, kan man spontant tycka, att man parar vid 5 månader då hamstern anses vara helt färdigutvecklad.

MEN jag har pratat med flera stora uppfödare (nämner inga namn då de i så fall får ge sig till känna själva) som har märkt att om man väntar längre än vid 3-4månaders ålder är det vanligt att honan inte blir dräktig alls. Så jag har valt att inte vänta till fem månader de parningar jag har gjort. Jag själv parar omkring 4 månader OM honan har nått upp till en storlek o vikt som är lika med en vuxen hamsters.

Varför honan många gånger inte blir dräktig alls om man väntar vet jag dessvärre inte.

HamsterMarie
2012-03-01 20:29
#3

Har parat en hona redan vid 3 mån. Jag gjorde detta är eftersom hennes uppfödare rekommenderade det då släkt till hamstern har haft mycket svårt att få ungar efter 3 mån.

Födseln gick bra och ungarna överlevde.

Jag parar egentligen inte vid denna åldern utan försöker hålla mig till 5-6 mån vid första kullen.

[Em_I_Am]
2012-03-01 20:36
#4

Marie det är en av de uppfödarna jag har pratat med och det gäller tydligen inte bara släktingar till just den hamstern. De har upplevt det på många vad jag har fattat det som och parar själva därför första gången vid 3-4månaders ålder, inte senare om det inte finns någon särskild anledning tex att jag tycker de är små eller jag vill utvärdera temperamentet längre.

Tycker det är väldigt svårt det där. Man vill så klart spontant vänta så länge som möjligt men det måste finnas någon anledning till varför de inte blir dräktiga när de paras första gången senare också. Hade varit intressant om det gjordes mer forskning på vad som är bäst, vilka risker som finns vid vilka åldrar och varför de går tomma vid högre ålder. Men det är sällan det forskas på hamstrar tyvärr :-S

HamsterMarie
2012-03-01 21:21
#5

Jo det kan vara svårt. Ibland ser man på den unga hamstern att den är i god form och har bra hull. Då kan jag tycka att det är ok.

Håller med dig, skulle vara intressant om man forskade lite om det.

goldenhamsters
2012-03-01 23:09
#6

Hamstrar stannar inte i växten om de får en kull innan de är helt vuxna. Min Eternity här hemma tjuvparade sig vid 4 månaders ålder och hon är typ dubbelt så stor nu. Hon slutade verkligen inte växa alls då utan fortsatte växa och slutade inte förens vid 8 månader :O

Jag tycker att hamstern ska vara 4 månader i alla fall när dvärghamstern föder kullen, så man kan ju para hamstern när de är lite över 3 månader för hamsten hinner ändå fylla 4 månader när hon föder kullen, själva dräktigheten är ju inte det jobbiga och svåra utan att uppfostra ungarna.

Jag själv skulle nog väntat tills de var 4-4,5 månaders ålder innan jag parat en dvärghamster om man vill att honan ska bli dräktig.

Mvh Alicia.


Annons:
Upp till toppen
Annons: