Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1119 ggr
Tiger13
2/18/12, 10:34 PM

vad är det för skillnad?

Jag har inte riktigt fattat vad det är för skillnad mellan campbells dvärghamster eller vintervit dvärghamster?

är campbell lugnare, enklare att bli tam?

och vad är det för skillnad på deras utseende? dom bilder jag har sätt på campbells så ser det ut som en vintervit….

går det att ha två campbells i samma bur?

vill ha fakta om dom :)

Annons:
WilmaP
2/19/12, 12:02 AM
#1

Som nybörjare kan det vara väldigt svårt att se skillnad på Campbells & Vinter vita. Den största skillnaden är nog att Campbells finns i många fler färger & Vinter vita i endast några få. Man lär sig med tiden att se skillnad på de. Temperament mässigt är de väldigt lika. Både Campbells & Vinter vita är lätta att få tama & gosiga av sig. Dock är det ju alltid från individ till individ. Det är LAG på att dvärghamstrar ska hållas minst två & två,förutom kinesisk som oftast trivs bäst ensam. Dock kan det vara så ibland att det inte går att para ihop en hamster med en annan då vissa individer trivs bäst ensamma. De ska iallafall få en chans att leva tillsammans med någon. Roborovskis är i störst behov av att leva tillsammans & oftast trivs de bäst i små grupper mellan 4-6 stycken. Hoppas du fick svar på det du ville. :)

Tiger13
2/19/12, 9:29 AM
#2

ja, eftersom jag bara har varit intresserad av att läsa fakta om vinter vit och roborovski, och sedan börja läsa fakta om campbells… det var lite svårt att förstå.

Men då vet jag iallafall lite om campbells.
Och om de har samma temperament som vinter vita så verkar de vara ganska snälla och mysiga.

Tack så mycket för svaren :)

två frågor, är campbells lite mer ovanliga?

kan man ha en vinter vit och campbells i samma bur?

Adrina
2/19/12, 10:45 AM
#3

#2 Nej de är lika vanliga, skulle jag nog säga. Fast de allra vanligaste är korsning mellan dessa två arter, hybrider alltså.

Jag har sett och hört många här på forumet som har de i samma bur, oftast är det dock hybrider då ''renrasiga'' campbells och ''renrasiga'' vintervitar är väldigt svårt att få tag på.

WilmaP
2/19/12, 5:05 PM
#4

#3 Fast det är inte jättesvårt att få tag i "renrasiga" Campbells & Vinter vita då det mest är djuraffärerna som säljer hybrider, uppfödarna försöker ju med att få bort hybridaveln & de flesta har & föder endast upp renrasiga.

Adrina
2/20/12, 11:34 AM
#5

#4 Jo, men någonstans längre bak är nästan alla korsade.

WilmaP
2/20/12, 3:45 PM
#6

#5 Sant! Dock är det ju så lite så att man knappt kan räkna de som hybrider men helt sant.

Annons:
mjuhm
2/20/12, 5:09 PM
#7

Skillnaden i kroppen på de olika arterna är att Cambell dvärghamster har ett mer triangulärt huvud & vintervita ett mer rektangulärt. Campbells är ca 1 cm större i längd & har det bredare mellan öronen.

Vintervita har även en mycket mer konvex nosrygg än campbells.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Ellenfyrkant
2/20/12, 7:09 PM
#8

Läs gärna om de olika arternas standard på hamsterforeningen.se!

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: