Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1619 ggr
maja_hamster
2012-02-02 14:57

Mumsrullar :)

Nu tänkte jag skriva receptet på mumsrullar som är enkla och roliga att göra :) Dem är också oftast uppskattade av hamstrarna :) Grundligen är idén av mjuhm & receptet skrivet av mig ;) Följ detta recept:

Du behöver: Potatismjöl,mjöl,vatten,tesked,hamstermat/godis,tidningspapper & en eller flera toarullar beroende på hur många du vill göra :)

1. Ta fram alla ingredienser och grejer

2. Blanda vatten,potatismjöl och mjöl i den lilla skålen. Ta mest potatismjöl och vatten. Blanda inte för mycket!

3. Ta fram tidningspappret och lägg rullarna på

4. Ta teskeden och  klicka på lite "klister" (mjölblandningen) och sätt sedan direkt på godisarna och maten. Om klistret inte vill fastna på rullarna måste du blanda i mer vatten.

5. Låt rullarna torka på tidningspappret

Klart! :) Lägg gärna upp en bild på hur era blev ;) Har tyvärr ingen bild på mina,men kan lägga upp senare ikväll :)

Annons:
mjuhm
2012-02-02 15:16
#1

Du glömde skriva att mjölet & vattnet ska kokas :).

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Michaela-N
2012-02-02 17:58
#2

Gud vad bra tips! Har faktiskt några kräckerstänger som jag sparat för att kunna återanvända dem men har inte hittat ett recept på något som man kan använda som klister. Tack!

maja_hamster
2012-02-02 18:27
#3

1# Jag körde på varmt vatten från kranen vilket funkade superbra! Jag ville inte koka de eftersom ditt brännde fast ;)

2# Ja,vad bra! :D det var mjuhm's idé med klistret ;)

spöketlaban
2012-02-02 19:29
#4

Jag gjorde dom nysss, ska man vänta tills "klistret" torkat innan man ger den? ;) tror laban kommer gilla sin lilla mumsboll ^^

maja_hamster
2012-02-02 19:34
#5

Ja,vänta gärna tills "klistret" torkat :) annars blir det nog lite kladdigt ;)

mjuhm
2012-02-02 21:09
#6

Justja! Dessa ska ju in i ugnen i någon timme på 50 grader. Hur kunde jag glömma det? Klistret torkar i ugnen.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
Adrina
2012-02-03 11:38
#7

Ska de in i ugnen när de ligger på tidningspappret? Kan ngn skriva om receptet, haha det blev lite rörigt för min hjärna och jag vill gärna prova till helgen Skrattande

FiffiLiina
2012-02-03 13:36
#8

Jag förstår inte riktigt det där med 3. och 4. kan någon förklara?

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
2012-02-03 14:10
#9

Håller med #7

Det vart väldigt rörigt…

MVH FiffiLiina

maja_hamster
2012-02-03 15:10
#10

Asså.. jag gjorde utan att sätta in dem i ugnen.. eftersom jag använde potatismjöl som blir "klistrigt" och torkar så behövs det nog inte sättas inte dem i ugnen. de behövde iaf inte jag.

mjuhm
2012-02-03 21:08
#11

Du behöver:
* Mjöl
* Vatten
* Toarullar
* Hamstermix eller något annat gott. T.ex andra frön eller havre.

Sätt ugnen på 50 grader.

1. Ta fram alltihopa.

2. Koka upp en vatten (osäker på hur mycket). När det kokat, ska du hälla i mjölet & samtidigt röra om, ända tills det blir riktigt klibbigt & klistrit. Anledningen till att det brände fast för mig var att jag kokade allt på en gång (dvs mjöl & vatten).

3. Ta någon tesked & kleta på klistret. Rulla sedan rullarna i hamstermixan/fröna (som du kan hälla ut på ett fat).

4. Lägg rullarna på en plåt. Du väljer själv ifall du vill ha bakplåtspapper under eller ifall rullarna bara ska läggas direkt på plåten.

5. Låt dem sedan vara där inne i någon timme, under uppsikt.

Ta sedan ut & svalna. Blev inspererad av en tjej på mus.ifokus, & hon gjorde på detta vis :).

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Michaela-N
2012-02-03 22:16
#12

Om ni kan hitta bilder för de olika stegen så kan ni väl skicka dem till mig i PM så kan vi göra en artikel av det.

mjuhm
2012-02-03 22:54
#13

Jag hade bilderna förut..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: