Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 5164 ggr
Zorro_Tiger
1/28/12, 12:44 PM

Min hamster ÄLSKAR ett gräva!

Hej hej! Jag har två små dvärgis killar  .En av dom älskar att gräva. Det är ett stort problem efter som min bur jag har till dbom ser ut såhär: Det är en blå Duna ferplast bur med en 10 cm djup botten och från booten finns en ramp upp till en halv våning som sedan har en ramp som leder till den sista våningen som också är halv. Burens mått: 35 cm bred (kortsidan) 46 cm lång (Långsidan) Jag har ca 5 cm med spån på botten nu.

Han gräver väldigt "dramatiskt"  Därför kan jag inte ha mycket spån i för då sprätter han ut det genom gallret på buren.

Jag behöver värkligen hjälp så om ni har några tips så skriiiiiv! Flört

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Annons:
[Jessica_91]
1/28/12, 1:14 PM
Zorro_Tiger
1/28/12, 1:29 PM
#2

Hmmmmm….. Vet du måtten på den? För jag kanske inte har platds i buren. Men hur kanhamstern gräva där??

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

mjuhm
1/28/12, 4:28 PM
#3

Du kanske bör ha mer sågspån i buren så han kan gräva sig neråt eller ha en låda med torv/jord i. :)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annisch
1/28/12, 6:12 PM
#4

Skulle rekommendera att köpa akvarium. Perfekt om man har en hamster som älskar att gräva, och så kan du ju se den lille med. :) Eller som ovan sa, mer spån/bottenmaterial.

Zorro_Tiger
1/29/12, 7:32 AM
#5

#3 Jag lan inte ha mer sågspån eftersm han bara skvätter ut det då.

men kommer det inte jord/torv i hela buren då?

4# Jag kan inte byta bur

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

[Jessica_91]
1/29/12, 12:05 PM
#6

25,5 x 20 x 24,5 ska vara måtten på grävtornet. Jag har aldrig haft ett eget men antar att de röjer runt där i spånet och gräver om man fyller på ordentligt.

Bästa hade ju varit om du kunde köpa akvarium eller en SAMLA låda från Ikea så du kunde fylla på med mer spån men om du verkligen inte kan så kan ju det här som sagt vara en lösning. Dock kostar den ungefär lika mycket som den största SAMLA lådan (runt 150 kr) så om pengar är problemet kanske du helt enkelt kan ha en hög låda i buren som #3 föreslår? Du behöver ju inte ha just jord/torv i, du kan ju ha spån i lådan.

Annons:
Zorro_Tiger
1/29/12, 12:10 PM
#7

Jag har en samla låda som jag tänkt fixa till gräv och lek hage :)

Tror du det hade funkat om jag hade en sådan och fyllde den med ett tjockt lager spån som han kan hålla på och gräva i?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

[Jessica_91]
1/29/12, 12:18 PM
#8

#7 Är lådan mindre än din nuvarande bur? För om den inte är det så kanske det vore bäst att byta istället så att SAMLA:n blir den permanenta buren? Då kan han ju gräva mycket så fort han känner för det. Glad

Vet inte var du menar med "funkat", de kan ju gräva i tornet men jag kan inte svara på ifall din hamster nöjer sig med det.

Zorro_Tiger
1/29/12, 12:21 PM
#9

Jag tycker det känns lite synd att byta bur nu för den är bara 2 månader gammal och jätte fin och sånt liksom och hamstrarna älskar den… Men jag vet inte riktigt…

Jag tror inte dom nöjer sig med tornet.

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

[Jessica_91]
1/29/12, 12:27 PM
#10

#9 Nej det avgör du så klart själv men om din ena hamster verkligen vill gräva och om SAMLA:n till och med är större än deras nuvarande bur så kanske du borde överväga det i alla fall.

Men jag förstår hur du tänker, jag köpte ett gerbilarium (en sån där bur som är hälften akvarium och hälften gallerbur om du vet vad jag menar) för nästan 1000 kr till mina första gerbiler. Men sen när jag upptäckte att de inte trivdes och ville ha mer plats att gräva på (gerbiler behöver massor av spån för att kunna gräva långa gångar) så köpte jag 130 liters SAMLA:n på Ikea. Då hade jag haft min första bur 2-3 veckor och det kändes ju skit tråkigt rent ut sagt att ha lagt ut så mycket pengar på en bur som jag bara använde några veckor. Speciellt när jag kunde sparat en massa pengar om jag köpt lådan från första början.

Du får känna efter helt enkelt vad som är bäst för hamstrarna, du känner ju dem bäst Glad Kanske tycker den grävgalna lille killen att det räcker att få gräva i SAMLA:n då och då om du har den som rasthage.

Zorro_Tiger
1/29/12, 12:34 PM
#11

Hmmmm..Det går väll inte att sära på dom nu så den grävgalne får bo Samlan och den andre i buren? Men så när den som inte är så jätte grävgalen får komma på "besök" någon time varannan dag typ?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

mjuhm
1/29/12, 1:18 PM
#12

Om jag vore du skulle jag bytt bur om så var fallet, för en hamster mår ju bäst om den får gräva sina gångar som den gör i naturen.

Men menar du att dem inte skulle trivas i SAMLA:n?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[Jessica_91]
1/29/12, 1:27 PM
#13

#11 Nja det är väl inte så snällt att sära på ett par flocklevande djur. Sen finns nog risken att det uppstår bråk om de bara träffas en timme varannan dag. Bäst att låta dem få leva ihop.

Annons:
Zorro_Tiger
1/29/12, 4:36 PM
#14

#12 Asså jag vet ju inte om dom kommer trivas men ska nog testa och se.

# 13 okej tänkte på det men ville va säker likosm :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Zorro_Tiger
2/8/12, 7:18 PM
#15

Jag har skafat en lekhage och tagit en stor kartong som jag ska fylla med spån så kan dom gräva i den :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Upp till toppen
Annons: