Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 9925 ggr
Ebba_Hamster
1/20/12, 10:11 PM

Hur ser din hamster's bur ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser din hamster's bur ut?
Beskriv vad du har för inredning och mått på din bur.
Skriv även gärna vad för ras och vad din hamster heter. :)

Min hamster heter Cola och är en vintervit hamster. :)
 Buren ser inte exakt likadan ut , jag har tex  inte kvar vattenflaskan och rören ser lite annorlunda ut. ;) Annars ser den så ut. :) Älskar färgen!

Annons:
dragonstar
1/20/12, 11:10 PM
#1

Måste barar fråga var kommer burne från? Har den något märke? Den var cool =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ebba_Hamster
1/21/12, 9:37 AM
#2

Nae den har inget märke och den kommer från en djur affär på internet. :) Kommer dock inte ihåg vad den heter :/

Charlie2006
1/21/12, 2:38 PM
#3

Så snygg :D, sån vill jag ha till mina möss, men bara för att den är rosa. Flört

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Michaela-N
1/21/12, 6:15 PM
#4

#2 Här kan man köpa den!

dragonstar
1/21/12, 8:48 PM
#5

http://foderbud.se/664,dunabur-aleksander-space-rosa.html

Har en guldhamster hemma och jag vill ge honnom en större bur funderar faktiskt på denna i länken ovna eller den du har.

NU har han en vanlig Duna

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Flöffo
1/21/12, 9:03 PM
#6

Ett tips är att köpa en samla låda från IKEA Flört

//Flöffo

Annons:
dragonstar
1/21/12, 9:08 PM
#7

Ja jag vet men dom är så tråkiga! Känner att jag vill ha något som han kan leka i ordentlingt kättra rutch roa sig helt enkelt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
1/21/12, 9:09 PM
#8

Måste föresten fråga är det en saltsten du har i buren? För saltstenar är farliga för hamstarar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Flöffo
1/21/12, 9:11 PM
#9

Man kan borra ett hål i den och köpa rör och så blir det något liknande Glad Och så gör man en rolig inredning Flört

//Flöffo

dragonstar
1/21/12, 9:13 PM
#10

Du det är inte en så dum ide… Finns en löjligt liten bur på ÖB för 199 kr där ingår det massor med rör. Kanske skulle löpa den och använda rören i en stor sammlarlåda….

Ska faktiskt funder på det taxk för tippset =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Flöffo
1/21/12, 9:16 PM
#11

Varsågod Skrattande

//Flöffo

borgsandra
1/22/12, 1:18 AM
#12

De där burarna finns det massor av i Polen, såg hur mycket? som helst i Sommar och på polska hemsidor för mycket bra pris :D

goldenhamsters
1/24/12, 8:21 AM
#13

Jag har haft en sån där gallerbur som är hög och ser cool ut med en massa rör. Och jag kan säga att jag vägrar ha en sån igen… Dessa burar ser roliga ut och då köper folk dem, men egentligen så är de inte bra. Rören kissar hamstrarna i, när de sedan springer i rören får de kiss på sig så de luktar äckligt, det kan ju även fräta sönder lite päls om de väljer att sova i rören. För de hamstrar jag haft i min galler rör bur, de har alla byggt bo i rören så att de blir hur äckliga som helst.

I vilsdmarken så är inte hamstrar klätter djur. De ska inte vara det i fångenskap heller. Det finns en bra anledning till det, hamstrar har jätte dålig syn. De ser svartvitt, suddigt och endast 15 cm framför sig. Många hamstrar klättrar upp i höga gallerburar, när de kommer högst upp så tar det stopp, då släpper dem. Det har hänt allvarliga skador när de släppt taget, jag vet hamstrar som brytit nacken och dött av det.

Dessa burar är mer roliga för oss än hamstrarna. Om man ändå ska köpa en stor bur, varför inte då köpa en bur som har stor markyta istället? :)

dessa gallerburar framkallar också ett sterotypt beteende hos de flesta hamstrar. De börjar ganga galler som inte är bra. Gallret är för hårt för deras tänder så de blir vita. De får skavsår på näsan. mend et värsta är ju att när de väl börjat så är det i princip nästan omöjligt att dem att sluta. Det är inte roligt för hamstrar att stå och gnaga, gnaga och gnaga på gallret. Men de tror ju att de ska få komma ut.

Därför är dunaburar, akvarium och samlor bättre. Även om de inte aser lika roliga ut för sos, så är de bättre för en hamster. Man kan inreda sånna burar mer naturaktigt och det blir roligare för en hamster.

Det här är mina dvärgars samla-låda:

Man kan inreda en sampa tråkigt, men också roligt. Det roliga med sånna burar är att man kan ändra burinredningen ofta. Det är svårare med sånna höga gallerburar.

Mvh Alicia.


Annons:
Adrina
1/24/12, 5:01 PM
#14

#13 Riktigt bra skrivet av dig, håller med dig till 100% tycker inte heller man ska ha höga gallerburar, själv tycker jag de är fula & OTROLIGT dyra. Bottnen på gallerburen är ca. 8-10 cm och jag tycker hamstrar åtminstone ska ha 15cm underlag för att ha något och gräva i. Min dvärgis Kastelli ääälskar och gräva och det får hon göra massor i sin ikea-låda som hon verkar trivas i! Glad Har alltid mer än 15cm spån i den, men kan få plats i mycket mer.

maja_hamster
1/25/12, 3:17 PM
#15

Jag tror hamstrarna tycker det i kul i båda burarna. I gallerburarna så kan dem ju leka och springa i rören och annan aktivering i en ikealåda. Jag har en sån rosa bur och en till gallerbur och trivs bra med dem vilket mina hamstrar med verkar göra!

Mina två biter aldrig i gallret,dem kissar inte i rören utan i deras toalätt och ibland i sandbadet. Dem sover i sina trähus på bottervåningen där jag mätte bottenmaterialet som i ena buren var 14 cm och i andra 16 cm. Mina kommer ut för mycket äventyr och aktivering,motion och bara för att ha kul. Dem gillar att vara i buren lika mycket som att vara ute.

Jag håller till viss del med om att man kanske kan inreda en ikea-låda lite mer presonligt,men även beror det ju självklart på hur mycket? fantasi man har!

Även om denna bur ej är så naturlig kan man ju fortförande ha naturlig inredning! Hela mina bottenvåningar är fyllda av toarullat,äggkartongen och trähus,underjordsgångar och mat ligger förutom i matskålen lite utspritt på gömställen i buren.

Alla hamstrar har säkert inte så eftersom djuraffärer tipsar om helt fel saker,men har man läst på och verkligen gillar sina hamstrar är det väl klart att man byter ut sitt plasthus man fick med till ett trähus..? Det tror jag alla med hjärta kostar på sig,om man inte vill se sin hamster död iaf.

Ville bara säga min åsikt! :)

mjuhm
1/25/12, 10:51 PM
#16

Håller helt klart med #13, bra skrivet!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

goldenhamsters
1/26/12, 7:09 AM
#17

#15 Ja dina hamstrar kanske trivs i gallerburar, men det finns många som inte göra det. Och dessutom så är gallerburarna fortfarande väldigt onaturliga eftersom de är höga på höjden och därför väldigt farliga. En hamster kan bryta ett ben om den ramlar från endast 30 cm höjd!

Om man vill ha rör i en bur, då tycker jag hellre att man köper rör och sätter in i en duna/akvarium/samla på marken och gör roliga gångar.

Majoriteten av hamstrarna som bor i gallerburar gnager nog på gallret. Jag har haft hamstrar som gjort det och det går oftast inte att göra något åt det, man kan inte ta ut en hamster 6 timmar om dagen så att den inte gallerbiter.

Dina hamstrar verkar trivas i sina burar, det är bra! Men det finns rätt många hamstrar som verkar otrivas i sånna burar, gnager på gallret visar på det.

Jag tycker att burar med stor markyta är mycket bättre :)

Mvh Alicia.


ivanhoe81
1/26/12, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

jag har en hamsterland bur med lite extra rör som är kopplad till en annan del (se bild) som de har sandbadet i

jag har inte så mycket inredning men lite toarullar, ett hus som man hänger i taket i tyg och toapapper som de får bädda med

det är 2 kinesiska dvärghamterhanar som bor i denna (förstår inte varför man säger att kinesiska hamstrar ska bo en och en då mina sover ihop, putsar varandra och alltid håller ihopvart de än är i buren)

måtten på själva buren är 60x60cm (plus rör och sandbad)

de heter piff och puff (men smeknamnet är bröderna bus)

mjuhm
1/26/12, 5:20 PM
#19

#18 Kinesiska dvärghamstrar trivs ofta bra ensamma & dom är inga flockdjur. Just därför rekomenderar man att ha dem en & en. Men uppfödare nu förtiden har dom i par.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

ivanhoe81
1/26/12, 8:09 PM
#20

#19 oki men jag märkte på min ena kines att den verkade ensam då den andra hade smitit då ett rör hade åkt isär och när jag hittade honom och stoppade in honom i buren så var den andra på honom direkt och började putsa honom så mina är nog konstiga då de trivs bra ihop

Annons:
Ebba_Hamster
1/27/12, 6:49 PM
#21

Bra skrivet nr #15. Håller med dig rätt så mycket.

Hamstrarna kan ju lika gärna kissa och bajsa i rören om dem är på marken. Vilket gör att dem kan lukta lika illa och bli lika smutsiga! Hamstrarna brukar lära sig burarna och veta var det är höga höjder och låga höjder.

Bara för ni rekomenderade duna burar också,dem kan ju lika gärna trilla ner från en hög höjd då!? Jag skulle aldrig köpa en ikea låda eller en duna bur eftersom jag vill att min hamster ska ha ett så stort utrymme som möjligt.

Hamstrarna tycker det är kul att klättra i burarna och springa i rören istället för att bara gå på en plan mark i ikea lådan.

// Ebba

maja_hamster
1/27/12, 7:00 PM
#22

Ebba och jag på samma spår och menar nog samma sak. Hamstrarna kan verkligen springa av sig och leka ordentligt i buren. Jag tycker detta är den snyggaste buren jag sett,har den själv och trivs med den,men mina hamstrar trivs nog ennu mer med den.

#14 tkr du den är ful eller är du bara avundsjuk?

Jag tycker iaf det är så grymt fult med ikea-lådor och dunaburar,och eftersom mina hamstrar älskar denna bur kommer det inte på tanke att byta till en ikea.

Jag tycker så otroligt synd om hamstrarna i djuraffärerna som står och gräver på glaset i affären. Dem tänker bara på att komma ut som kanske era hamstrar gör i en gallerbur (?)

Jag är ingen djurplågare som ni kanske tycker när ni läser texten,jag vill bara ge mina hamstrar ett så bra liv som möjligt!

//Maja

mjuhm
1/27/12, 7:31 PM
#23

Att ge sin hamster ett så bra liv som möjligt, tycker då jag absolut inte att man bör ha gallerburar. Rör & liknande är otroligt onödigt då man kan ha stora lådor med extrema ytor med mycket sågspån, så hamstern får leva som den gör i naturen. Då gräver den gångar & bor under marken.

Träleksaker som den kan klättra på räcker istället för galler & rör, då trä är hundra gånger bättre. Rör kan vara farliga om hamstern sover i dem med tanke på att hamstern kan få frätskador på magen av kisset.

Trä, sågspån, jord, stenar, pinnar & gräs (kartong också) är ju det naturligaste en hamster kan få. Inte galler & plaströr.

Ska man dessutom dömma en bur efter utséendet? Visst jag tycker IKEA lådor är fruktansvärt fula, men man vill väl sin hamster det bästa?

Så länge dom får tillräckligt med motion utanför buren, måste dom inte "leka av sig tillräckligt" i buren. Särsilt inte på ett onaturligt sätt för dom. När hamstrarna gräver på glaset i djuraffärerna, har det absolut ingenting med buren att göra. Det handlar om understimulering eller stress. Hade hamstrarna i djuraffärerna haft gallerburar istället, hade dem förmodligen klättrat på gallret istället vilket är ännu sämre & farligare.

Dom går heller inte på en plan mark i IKEA lådor, om man inreder dom på ett bra sätt. Man kan bygga egna burar med hjälp av olika saker, så buren blir så rolig & naturlig som bara går. Och nej, det är inte alls säkert att en hamster lär sig var höga & låga höjder är, då den endast ser 15 cm fram & dessutom ser svartvitt. Det är inte så lätt som ni kanske tror.

Plaströr dessutom tycker jag inte man bör ha om man inte har en vettig anledning. Använd toarullar, dels för att det är mer naturligt för hamstern & dels för att det ger mer stimulering.

Jag använder EN gallerbur till mina tjejer. Den gallerburen har jag mixtrat med så att dem INTE kan klättra på gallret.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Flöffo
1/27/12, 7:32 PM
#24

Det är inte utseende som spelar roll enligt mig!Utan storlek och sånt!Jag tycker att det är bättre att slösa 150 kr. en 600 kr. för en bur som är mindre och till och med kan vara lite farlig för vissa hamstrar! Men detta är min tanke Flört

//Flöffo

maja_hamster
1/27/12, 7:40 PM
#25

Kisset kan lika bra fräta sönder ders päs på magen i toarollar som i rör?

Isåfall är väl mina 5 hamstrar jag haft genom året VÄDIGT inteligenta jämfört med dina,dem har lärt sig burens ovansida och vet var och varför dem inte ska hoppa ner i spånet på vissa ställen.

maja_hamster
1/27/12, 7:58 PM
#26

Förresten påstod du att galler inte var naturligt för dem? och inte plaströr? Din bur är med gjord av plast? Plaströren är som underjords gångar och hamstrarna bryr sig nog inte om materialet.

När jag skriver att jag vill ge mina hamstrar ett sånt bra liv som möjligt så har jag kvar dem i min stora bur. Jag har haft dem i ikea-lådor en gång,det höll i en vecka,dem blev ostimulerade och bara tänkte på att komma ut,dem ställde sig på bakbenen mot plastinsidan och bara fick panik,jag hade hur mycket? aktivering som helst men dem bara ville ut,tyckte så synd om dem.

Men alla har olika åsikter och jag står för min egen. Jag älskar mina hamstrar mer än allt annat,så skulle inte tro att jag skulle vilja ge dem ett dåligt liv? Jag är emot djurplågeri på att håll och skulle ALDRIG utsätta ett djur för de,så fråga gärna innan du skriver att jag inte vill ge min hamster ett bra liv bara för vi har olika åsikter!

Ebba_Hamster
1/27/12, 8:03 PM
#27

Man kan väll ha mycket spån i en gallerbur som i en IKEA låda?! Jag har gjort en grotta under sågspånet. Min hamster bor i rören och jag ska inte ändra på vad han tycker är bäst. Natuli inredning är väll inte ägg kartonger och toarör? Så kalla inte det natulig #23 då alla har naturlig indredning ifall man inte varit i deras ursprung land och hämtat saker därifrån! Varför använder ni sågspån? Det är ju inte "natuligt", då dem bygger gångar i jord/sand.

Annons:
Ebba_Hamster
1/27/12, 8:17 PM
#28

Och Varför skulle djuraffärerna sälja gallerburar ifall inte "mår" bra i dem?! Jag har alldig sett någon djuraffär eller internet affär som säljer plastlådor till sina hamstrar.

Ikea lådor är inte till för hamstrar och varför då ha dem i sånna.?
Under marken är ju rören inte 10cm som era rör är, och dem är bara inte raka. dem går ju upp,ner och svänger. Då är det väll mer "naturligt" att ha rör som går upp,ner och har svängar som deflesta gallerburar har än ett rör som går raktfram och är 10cm?

Flöffo
1/27/12, 8:20 PM
#29
Flöffo
1/27/12, 8:22 PM
#30

karton och trä är naturligt om man gemför med plast och metall.Plast rör är inte bra för att dom inte får så mycket luft och för att dom kan kissa i dom.Så dom är inte bra, medans toa rullar är tuggvänliga,luftiga,kisset stannar inte och dom är mörka.Mörka rullar är naturligare för dom än genomskinliga rör av plast.Då dom lever i jorden och inte på ytan.

Jag håller med mjuhm!

//Flöffo

goldenhamsters
1/27/12, 8:22 PM
#31

#25 Toarullar suger åt sig kisset, det gör inte plaströr.

Jag tycker inte att du ska säga att dina hamstrar är smartare än mjuhm:s hamstrar, det är ett personligt angrepp.

Du har nog inte koll på dina hamstrar dygnet runt, du kan ju inte se när en hamster klättrar på gallret och sen släpper taget på natten ex. Senast för någon månad sedan så var det en dvärghamster som släppt taget i en gallerbur och brytit nacken. Och påstå inte att den hamstern var en osmart hamster, många hamstrar gör just det. De kan ibland klättra upp och försöker klättra upp på taget men ramlar, det händer. Om de skulle hamna fel på ett hårt hus m.m. så är det lätt att en skada sker. Jag vågar inte ha gallerburar längre till mina hamstrar efter vad som hänt andra. Jag tycker inte att du ska klanka ner på samla-lådor. Samla lådor har inte skadat hamstrar, men det har galler burar. Jo det har hänt att guldhamstrar rymt från samla-lådor utan lock om det är för höga saker i buren. Men då är det ägarens fel, inte buren.

jag förstår fortfarande varför ni tycker att det verkar bättre för hamstrar att klättra på galler och gallergnaga som förstör deras tänder istället för att gå på marken som är NATURLIGT för hamstrar. Varför vill ni ha dyra snygga mode burar som ni själva tror hamstern gillar? Än mer natuliga burar som ex. akvarium som man kan inreda väldigt naturtroget.

Jag har haft duna burar, gallerburar, akvarium och samla. Jag kan erkänna att duna kanske inte är de bästa burarna eftersom det finns galler där upp som de kan gnaga på och ramla ner från, som du själv säger är det farligt. Då är det desto farligare med en bur som överdelen enbart är galler, så du har alltså en farligare bur. Akvarium är allra bäst. Såklart är ett akvarium som är super litet inte bra, men ett medel stort akvarium trivs de flesta hamstrar i väldigt bra om man inrett buren bra.

För upppfödare som har många burar så fungerar samlorna bra, de är säkra och de flesta hamstrar trivs i dem. Mina hamstrar gillar sinna samlor mycket, särsilt dvärghamstrarna. Jag spenderar mycket tid med mina hamstrar så de är inte i sinna burar så mycket på sin vakna tid, och jag vet att de trivs.

Jag hade en dyr gallerbur förut. Alla hamstrar som jag hade boendes där blev fanatiska, de stod och gnagde på gallret. Sn tog de en paus sprang genom röret för att gnaga på gallret på en annan del. Vi människor kanske tycker att det ser  roligt ut och hamstrarna trivs, nej för vi människor tycker inte att samma saker är roliga som hamstrar. Hellre ha ett akvrium med en massa äggkartonger och kvistar som de kan gnaga på än galler, för visst ska dem ganaga men absolut inte på galler. Era hamstrar kanske inte galler gnager, men höjd faran finns alltid där. Ni kanske är säkra på att era hamstrar aldrig skulle ramla, men ni kan aldrig vara säkra på det. Risken för brutna ben är så mycket mindre i en bur som är stor på LÄNGDEN än HÖJDEN.

Mvh Alicia.


Flöffo
1/27/12, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#28 djuraffärer säljer även saltsten och hamstervadd som är farligt för dom!Dom tänker inte på djuren utan på pengar!Man kan göra svängande och långa labyrinter av toarullar!

//Flöffo

Adrina
1/27/12, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#25 ''dem har lärt sig att inte hoppa'' menar du då att dem har gjort det, innan dem lärde sig?

#27 Toa/äggkartong m.m är MYCKET mer naturligt än plast, plast som kommer från olja som legat lååångt ner i marken i tusentals år och hamstrarna har ingen aning om vad olja är. Men i kartong är dock råvaran träd vilket alla hamstrar i vilt tillstånd har sett förut. Sågspån är visst naturligt, det har inte genomgått någon kemisk process såsom plast har. Dessutom har inte alla hamsterägare sågspån? Jag använder själv förtillfället torv, beroende men ibland får hon sågspån beroende på vad våra getter får. Dock är inte torv speciellt miljövänligt eftersom det kommer från stora sumpmarker som rivits upp och torrlagts.

Bilden är tagen för någon månad sedan,  jag har alltid ett tjockt lager spån så dem kan få gräva. I ikea-lådor får det plats MYCKET mer spån i en gallerbur, i gallerburen hade bara allt spån ramlat ur om du haft så mycket spån som på bilden? hur kan du påstå att det får plats samma mängd i ikealådor & gallerburar?

Ebba_Hamster
1/27/12, 8:54 PM
#34

Min hamster klättrar inte på gallret och gnagar inte på gallret. Jag har haft 10 hamstrar och ingen av dem har dött av saltstenen eller vadd. Nu använder jag inte vadd men använde det till mina 4 första och ingen av dem dog av det. Salt sten använder jag fortfarande och kommer inte ta bort den. Om man har ett "högt" trähus i en ikea låda kan ju hamstern trilla ner från taket och landa på något hårt och skada sig. Endel av er som skriver här har ju oxå plast rör i era ikea lådor så varför har ni det om det är farligt?

Annons:
mjuhm
1/27/12, 9:02 PM
#35

#34 Nej, bara för att man använder vadd så behöver ingen dö av det. Förlåt, men om du nu vill din hamsterns bästa, vilket du inte verkar vilja, bör du genast ta bort saltstenen då det ökar risk för urinsten - vilket gör att hamstern kan dö. Är det verkligen det du vill?

Jag har haft ca.. 18 hamstrar är det väl.. Och jag har haft en som dött av gallerbur. En av arton, är en för mycket.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

goldenhamsters
1/27/12, 9:03 PM
#36

#34 Salt är farligt för hamstrar, det kan orsaka njursten och kan förkorta en hamster livstid med ett halvår. Salt är farligt för hamstrar, sån liten mängd salt som kommer från pasta som kokat i saltvatten är till och med farligt. Då är det riktigt farligt med att ha en salt klump i buren. Mend et är ju ditt val om du vill ha salt sten, men det verkar ju som om du inte vill ta åt dig fakta och inte vill din hamsters bästa i så fall.

Saltsten är så onödigt så det inte är sant. Näringsrik mat som pasta, barnmat, ärtor, broccolie, kål, gräshoppor är så mycket bättre, ochd et är sånt som en hamster bör få i sig.

Jag hade också vadd förut när jag inte visste att det var farligt, nejd et hände inte mig heller något. Men jag ser det mer som tur än att inte tro på vad som har hänt andra hamstrar. Hamstrar kan kvävas av vaddet om det hamstrar det, vaddet har snurrat sig runt tassar och annat på hamstrar så det inte kan komma loss så de bitit av sig benet, eller i värsta fall runt halsen så de inte fått någon luft och dött. men jag tänker inte så att bara för att det inte hänt mina hamstrar så är det ofarligt, nej jag lär mig av andra och skippar det helt enkelt. Samma sak med saltsten.

Plaströr är inte det vi tycker är farligt, utan gallerburar. Förut hade jag plaströr i samlor till mina guldhamstrar eftersom toa-rullar är för små för dem. Men de har blivit så ner kissade och äckliga så de ville jag inte ha kvar.

Men jag tycker vi avslutar diskussionen här, du verkar inte vilja ta åt sig av faktan vi vill ge till för att du som ägare ska kunna göra det säkrare och bättre för dina hamstrar.

Mvh Alicia.


Ebba_Hamster
1/27/12, 9:18 PM
#37

Jag ger min hamster grönsaker ,ost och skinka varje dag.

#34 du tar inte heller åt dig vad vi ger dig för råd.
Okej jag tar bort saltstenen men ta år er av det vi skrivit.

Ebba_Hamster
1/27/12, 9:19 PM
#38

Är inte ens den saltstenarna som är formade som frukter bra för dom?

maja_hamster
1/27/12, 9:21 PM
#39

Jag håller med ebba_hamster! VARFÖR kan inte alla ha sin egen åsikt och VARFÖR behöver vi ens diskutera detta? Alla hamstrar kanske trivs bra i er "naturliga" miljö,jag förstår er och använder också toa rullar osv. Men varför kan man ha plaströr på spånet men inte ovanför gallret?  mitt spån fortförande är 16 cm högt och får plats i denna bur!? I mitten har jag ett så kallat "grävberg" som är 20 cm högt.

Jag tycker att man får ha så mycket spån man vill,så "naturligt" man vill och vilken bur man nu vill ha om jag nu vill kalla ikea lådan en "bur".

Jag har haft en ikea låda som jag tyckte var alldeles för liten,fick lixom inte plats med allt jag ville ha där inne och tyckte den var svår att städa med alla grejer. Jag bytte bur pga att mina hamstrar inte trivdes utan stod hela tiden vid plasten på kanterna och började kraffsa och gräva på väggarna :o Det var riv märken i lådan hela tiden med vita ljusa ränder på hela kanterna,då mådde jag så dåligt och bestämde mig att ikea lådan inte var ett bra alternativ för mina hamstrar.

Har även haft en duna men eftersom mina bara gnagde på gallret där uppe så valde jag att prova en gallerbur där dom är kvar än idag. Duna buren köpte jag den största modellen av men tyckte att den var för liten.

Än idag är hamstrarna kvar i min fina gallerbur och trivs som om dem aldrig hade haft det bättre. Jag absolut inte att mina har de sämre än en 4 åring som kommer till djuraffären och köper den minsta lilla buren med hamstervadd och plasthus,onyttig,sockrig mat med bara massa färgämnen och konstgjorda ämnen i.

Ni får tycka vad ni vill om mig,men jag står fast vid min åsikt och håller mig till denna bur. Punkt slut.

maja_hamster
1/27/12, 9:33 PM
#40

Vi vill absolut ta av de ni skrivit och göra det bättre för dem,men alla skriver samma saker och ni kan aldrig lyssna på oss,bara för er själva för ni vet vad som är bäst för era hamstrar,vet inte vi det då?

Ni kan ju svara på den frågan eftersom ni verkar veta allt!

OM VI NU SKA TA ÅT OSS AV ER,VARFÖR KAN NI INTE GÖRA DET AV OSS?

Annons:
goldenhamsters
1/27/12, 10:04 PM
#42

Ni får gärna ha gallerburar, det kan vi inte göra något åt :) Det bestämmer man själv om man vill ha eller inte. Men vi berättar bara vad vi vet och vad vi tycker är bäst.

Det jag blir lite sur över är att #34 säger att hon har saltsten och vägrar ta bort den. Någtn som är dödligt för hamstern och vi vill bara hjälpa, det kanske blev lite otrevligt skrivet någonstans. men det jag egentligen vill är väl, men med burar så verkar det som om vi har olika åsikter helt enkelt och det har man rätt att ha. Det med burarna går nog inte att disskutera mera eftersom vi har så olika åsikter, bli bara onödigt för vi kommer ingen vart.

Vad har ni sagt som vi borde ta åt oss? Det jag kan läsa är eran åsikter om burar, inte några tips till oss som vi gett till er. Jo kanske det där med plaströren, och jag håller emd om att det är bättre att isf ha toarullar.

Mvh Alicia.


maja_hamster
1/27/12, 10:10 PM
#43

Ja,det blev lite tjaffsigt och vi alla tycker olika,det finns inget rätt och fel. Jag sätter min punkt här och avslutar mitt samtal här.

Förlåt om jag har låtit otrevlig och dryg,men det verkade som om jag vart tvungen att bli lite irriterad för att nån av er ens ville läsa vår text!?:o Nu är det iaf färdig tjaffsat för mig och jag har sagt mitt.

Syns kanske i en annan tråd.

Kramisar :)

goldenhamsters
1/27/12, 10:13 PM
#44

Bra att vi avslutat detta på ett bra sätt, inte kul att avsluta som ovänner :)

Jaa det gör vi troligen :)

Mvh Alicia.


maja_hamster
1/27/12, 10:27 PM
#45

Ja,säger desamma ;) man vill ju inte gå runt med dåligt samveta pga att man varit lite kaxig i ett "bråk" ;)

Hehe,vi alla träffas väl i nån tråd iaf ;)

Zorro_Tiger
1/29/12, 8:25 AM
#46

Hej hej! Det har ju varit några som har haft Samla lådor som burar så då undrar jag: Min hamster ÄÄÄÄÄÄÄLSKAR att gräva så kan man ha en samla låda till lek och gräv hage? ( Jag har en till hamster som också ska få vara där i) Glad

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Adrina
1/29/12, 8:54 AM
#47

#46 Ja, varför inte? :)

Zorro_Tiger
1/29/12, 9:59 AM
#48

Men tänker inte hamstrarna som om att det är en ny bur då? Obestämd

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Annons:
Adrina
1/29/12, 10:21 AM
#49

#48 Jo, men det gör väl inget dem kommer förmodligen bara tycka det är skoj med ny omgivning och nya saker att upptäcka.

Zorro_Tiger
1/29/12, 10:24 AM
#50

Men hur länge kan man låta dom vara där i?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Adrina
1/29/12, 10:27 AM
#51

#50 1-3h varje dag kanske? Du får möblera om varje dag också. Beror ju på om hamstern verkar tycka det är skoj och inte te.x går och lägger sig i ett hörn och somnar.

Zorro_Tiger
1/29/12, 10:29 AM
#52

Ja det förstås. Men då ska man väll ha matskål vatten och toa i när dom är där? Glad

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Adrina
1/29/12, 10:31 AM
#53

#52 Vatten räcker, matskål är inte nödvändigt utan sprid istället ut lite mat i underlaget och låt dem gräva och hitta maten själva.

Zorro_Tiger
1/29/12, 10:43 AM
#54

ok tack så hemskt mycket för hjälpen! Skrattande

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Upp till toppen
Annons: