Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1717 ggr
_Charlie
2012-01-14 21:45

Ändrar alla färg?

Ändrar alla dvärghamsterraser färg på vintern eller enbart vissa?


Annons:
HamsterMarie
2012-01-14 21:53
#1

Nej. Beror ibland på värmen i rummet faktiskt. Vissa får väldigt stark vinterfärg vissa får ingen alls. :)

_Charlie
2012-01-14 21:55
#2

#1 Okej, men gäller det alla raser? Kan alla raser byta färg på vintern? :)


HamsterMarie
2012-01-14 21:56
#3

Jaha, nej det är endast vintervita. Därefter har de fått deras namn.

_Charlie
2012-01-14 21:57
#4

Åh okej! Kan hybrider göra det också om de är hälften vintervita?


HamsterMarie
2012-01-14 22:04
#5

#4 Jo det kan de. :)

[Em_I_Am]
2012-01-14 22:08
#6

Det är inte alla Vintervita som byter heller. Det är individuellt. Vet många VV som inte byter eller bara har bytt en gång och sen inte mer.

Annons:
mjuhm
2012-01-14 22:11
#7

Du har ju typ redan fått svar.

Men, det är de vintervita som byter färg, men endast vissa. Hybrider med mer campbell i sig, byter inte (iallafall vad jag vet) vinterpäls utan det är i såfall de hybrider med mer vintervit i sig.

Ingen av mina vintervita har bytt färg, & då har jag haft ganska många. Dock är det så gulligt när dem ha vinterpäls!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

_Charlie
2012-01-14 22:16
#8

Okej tack så mycket för era svar! Jag upptäckte nämligen att vår ena tjej plötsligt blivit helt vit i ansiktet och ryggen är ljusgrå-vit i stället för det grå/bruna agoutimönstret hon hade för bara ett tag sedan.

Blev rädd att något var fel och när jag läste att det var normalt blev jag nyfiken på om hon var hybrid eller inte. Men då är hon iaf antingen hel vintervit eller hybrid med mest vv i sig, och inte sjuk alls. ;)


[Em_I_Am]
2012-01-14 22:18
#9

Vet inte hur mycket? Campbells de ska ha i sig för att inte byta.

Här har både hybrider och Vintervita bytt och både Hybrider och Vintervita har inte bytt även om vissa haft exakt samma temp i rummet och samma mängd ljus som också kan styra. Lite intressant att det kan skilja sig så. Vissa får även mycket vinterpäls (Mulle som är Sapphire blev i princip nästan helvit i år) medan andra bara får lite ljusare fläckar.

Det är alltså en myt att man kan se att en hamster är "ren" Vintervit om den byter till vinterpäls.

Upp till toppen
Annons: