Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 2305 ggr
[Em_I_Am]
1/6/12, 12:25 PM

I valet & kvalet ang. Mandarin

Jag är lite rådvill här och hade gärna velat ha andra uppfödares syn på mina funderingar (jag har även postat detta på SHFs och SHGs forum).

Jag har som en del vet köpt några hamstrar med full stamtavla som ska ingå i min lilla avel. Det är inte helt enkelt när jag bor så långt ifrån alla uppfödare men det är väl värt mödan med transporter osv tycker jag. För mig är det viktigt att försöka bevara de Vintervita och ha koll på mina linjer.

MEN så har jag ju problemet att jag tycker så mycket om Mandariner och jag är väldigt kluven eftersom en del säger att de är hybrider och en del (tex Martin Braak) hävdar att de uppkommit genom spontan genmutation. Jag antar att ingen kan säga hur det ligger till riktigt, så man får väl helt enkelt skapa sin egna uppfattning och ta sina egna beslut. Det verkar ju vara på gång att det ska bli någon form av standard kring Mandariner också.

För att "rättfärdiga" mitt val att avla Mandariner, om jag beslutar mig för att göra det, tänkte jag vara noga med att hålla vissa av mina hamstrar helt fria från Mandarin-linjer och ha en grupp med Mandarin i linjerna för sig. Och sedan vara noga med att inte blanda dessa två grupperna tills man vet mer. Jag vill även testa alla djur i "Mandarin-gruppen" mot diabetes eftersom det sägs vara mer diabetes på dessa. Jag hade själv tyckt att det vore en intressant teckning att vara med och utveckla och studera vidare om jag nu skulle kunna bidra med något.

Verkar det vettigt eller anser du att man inte alls ska avla på Mandariner? Jag vet flera som inte avlar Mandariner så jag hade gärna velat höra era argument.

Just det, ett annat problem jag stött på är att det verkar vara svårt att få tag på Mandariner med full stam. Åtminstone just nu. Så ska jag avla på Mandarin måste jag eventuellt nöja mig med att köpa in ett par hamstrar med tex halv stam eller enbart känd stam några få led bakåt. Finns det helt enkelt inga med full stam och är det i så fall kanske egentligen den största anledningen till att låta bli att avla på Mandarin?

Annons:
Lemonneater
7/30/12, 1:23 AM
#1

Har du testat att prata med Carina på Kronoskogens i ljungby? hon föder ju upp mandariner :)! hon kanske du kan utbyta lite tankar med? :o

[Em_I_Am]
7/30/12, 1:36 AM
#2

Ja, men vi delar sällan samma åsiker så jag tror jag avstår det :)

Eftersom den gamla tråden drogs upp kan jag berätta lite om vad jag beslutade och varför.

Jag bestämde mig för att inte avla Mandariner. Efter mycket och många samtal med massor av uppfödare både i Sverige och utlandet kom jag fram till följande:

Mandariner kan mycket väl (mest troligt) ha uppstått genom spontan genmutation hos Vintervita. Alltså har de inte kommit till genom korsning med Campbells. Dels kommer den informationen från de som sägs ha varit med när det begav sig och dels för att man senare har försökt skapa Mandariner genom att medvetet ha korsat Vintervita med Campbells, men inte lyckats få fram exakt samma teckning (Mandarin är en teckning inte en färg).

Så långt är allt bra. Men tyvärr blev efterfrågan väääldigt stor på dessa Mandariner och de som hade de första gjorde mindre kloka val. De sålde individer till bland annat grossister i Tjeckien, förmodligen för en bra peng. Dessa grossister är ökända för att hybridavla och därifrån köper bland annat IMAZO sina djur. Hade svenska, eller andra  uppfödare i det läget valt att importera Mandariner direkt från de som påstod sig fått fram mutationen på rena Vintervita hade jag avlat på dessa. Men istället kom Mandarinerna till Sverige via djuraffärer o alltså grossister. Tittar man därför nogare på en Mandarins stamtavla heter ofta förfäderna Nisse, Pelle eller Stina och sen är det tomt. De kommer alltså från djuraffär.

Eftersom jag gör allt jag kan för att inte hybridavla har jag valt att avstå från dessa hamstrar.

En annan anledning är också att jag är beroende av att importera (och exportera) hamstrar och andra länder är strikt emot Mandariner. De köper inte hamstrar med Mandariner i stammen och de säljer inte gärna till uppfödare som avlar Mandariner.

För att se till att Mandariner inte smyger sig in i våra andra linjer och göra det tydligt för utländska uppfödare att vi håller koll kommer Mandariner inte reggas som VD (Vintervita Dvärghamstrar) i SHF stambok längre. De reggas som Ma (Mandarin).

Upp till toppen
Annons: