Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 2536 ggr
Anonym
Anonym
2011-12-17 00:44

ARG

Fy vad arg jag är! Det finns en uppfödare som avlar hybrider och säljer dom till djuraffären som vintervita. Vintervita med röda ögon, de mest konstiga färgerna och helt uppenbart inte Vintervita. Men det har inte djuraffären någon koll på (känner ägaren o vi pratade igenom detta). När jag sen frågade henne lite snyggt om hon slutat avla på Vintervita och gått över till hybrider svarade hon att ALLA hennes hamstrar är Vintervita. Men när jag visade att jag vet tillräckligt för att veta att Vintervita inte har röda ögon erkände hon.

Vi båda väntar kull (jag är reggad och hon är oreggad) och hon frågade mig om vi kunde byta en unge. Jag avböjde och förklarade att jag inte vill ge mina djur till sån slags avel och jag sa att jag tyvärr inte tror att hon har något att erbjuda mig som jag kan använda heller.

Det tog klart hus i helvete och nu står det på hennes sida att hon kommer stå som reggad uppfödare från och med årsskiftet. Får det gå till så? Får man vara reggad uppfödare o bete sig så?

Hanen hon avlar friskt på är född 2009 och ser halvt döende ut. Jag har sett honom eftersom jag varit hos henne o tittat på hamster en gång i somras. Hon sa då citat: Han är skitgammal o sover bara men han är fertil ändå. Såna gamla ska man inte avla på!!! :-@

Till köpare säger hon även att dvärgar inte kan leva i par (jag har mail sparat då hon skrivit det till mig när jag först kom i kontakt med henne). När jag svarade att jag skulle köpa två eftersom de ska leva minst två enligt lag svarade hon mig bara "Du gör som du vill men en av dom kommer förmodligen dö".

Finns det inget man kan göra för att inte släppa igenom detta rötägg? När jag talade om för henne att jag inte ville samarbeta med henne innan idag jagar hon mig på vartenda site jag är på (klubbens, facebook osv). Hon är inte riktigt klok!

Annons:
Anonym
Anonym
2011-12-17 00:48
#1

Hoppas det är ok att jag postar anonymt eftersom jag inte skriver med avsikt att hänga ut någon, men vill veta om det verkligen får vara så här eller om jag kan göra något åt saken.

Escaflo
2011-12-17 00:50
#2

Usch. Sånna människor är hemska vad det än gäller.

Borde inte klubben reagera på att hon försöker regga rödögda VV?

Obestämd

Hejsvejs~

Anonym
Anonym
2011-12-17 00:55
#3

Än så länge reggar hon ingenting men när hon blir reggad uppfödare lär hon ju göra det. Men vem kollar om de har röda ögon eller om hon reggar varje kull? Alla är ju inte rödögda och en del kan säkert till o med se ut som vintervita. En kull såg ut som dåliga sapphire pearl varav tre va rödögda, resten svarta. I buren brevid hade hon något som såg ut som en något ljusare Argente Campbell med röda ögon som hon alltså hävdade va vintervit.

mjuhm
2011-12-17 01:48
#4

Usch, att det ens finns såna idioter!

Men man kan ju regga hybrider i SHF? ;o

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Anonym
Anonym
2011-12-17 02:01
#5

Ja det tror jag man kan. Men att sen sälja dom som vintervita o dessutom hävda att de inte får vara annat än ensamma. Att para med en halvdöd hane osv det hoppas jag inte de tar lätt på.

[Jessica_91]
2011-12-17 02:12
#6

Jag tycker du borde kontakta föreningen i fråga som hon ska regga sig i och förklara läget så att de har en liten förvarning och kanske börjar forska lite i hur hennes avel går till egentligen.

Annons:
Anonym
Anonym
2011-12-17 02:20
#7

Mm jag samlar lite gamla trådar från andra köpare hon tydligen gett rådet att sätta ihop hane o hona redan som bebisar om man ska avla så går det mycket lättare än att sätta ihop dom när de blivit stora. Det är bara det att avelsreglerna säger 3-4 månader som lägsta ålder. Inte fem veckor :(

Även tråd på annat forum där köpare säger sig fått rådet att man inte kan eller ska ha två dvärgar ihop. Kanske kan vidarebef. dom också så ser dom ju själva.

Hon uppträder också mycket olustigt sen jag nekade henne byte idag. Hon har letat upp mig på alla forum (utom detta) och letar upp mina trådar o skriver i. Jag hade skrivit ett gammalt inlägg med länken till min hemsida på ett annat forum. DEN bland annat har hon snokat upp idag o skrivit in SIN länk i nu helt plötsligt. Fattar inte poängen riktigt.

[Jessica_91]
2011-12-17 02:26
#8

Det låter som att du gör allt rätt i alla fall, samlar in sann fakta så föreningen kan granska och fatta ett beslut baserat på det.

Vad jag förstått så kan dvärgar vara krångliga att ha 2 och 2 eller fler, speciellt om man inte aktivit försöker avla på trevliga individer som funkar i grupp.
Kanske försöker hon skydda sig själv bara när hon säger att de ska vara ensama, så hon slipper få skit om hamstrarna börjar bråka. Precis som med gerbiler antar jag dock att även hamstrar från super duper bra linjer kan börja bråka så det är ju inget uppfödaren kan rå för.
Men om man inte är så noga med hur man avlar, och om man dessutom själv låter sina egentligen flocklevande avelsdjur få gå själva så är det inte konstigt om man får problem med djur som inte funkar i flock.

Går ju omöjligt att veta om ens djur har bra flockmentalitet om de inte får vara i flock liksom.

Anonym
Anonym
2011-12-17 02:38
#9

Ja precis.

Dvärgar KAN vara svåra men likväl är de inte solitära djur och då får man snällt försöka. Går det inte får man antingen skaffa en bur till eller om uppfödaren har ett sånt avtal som jag har, dvs jag tar alltid tillbaka en hamster oavsett anledning. Är det pga osämja kan jag vara tillmötesgående o låta köparen få en unge o försöka på nytt med medan jag försöker matcha ihop den andra bråkstaken med någon av mina hemma. Inte alla hamstrar gillar varandra o ska man sätta ihop en vuxen hamster med en ny är det bäst om den nya är unge. Då brukar det gå bra om hamstrarna är vettiga. Men självklart finns det alltid undantag. Vill man inte ha någon sådan garanti eller föder upp hamstrar som funkar kanske man borde tänka om lite.

whiteangel2
2011-12-18 09:20
#10

Hoppas det ordnar sig, hör gärna mer senare

Marre

Upp till toppen
Annons: