Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1816 ggr
mjuhm
2011-10-19 20:02

Avelsfrågor

Som några kanske vet har jag just startat upp min uppfödning & har nu 2 frågor. Vet egentligen det mesta om uppfödning & avel, men måste bara få fråga:

1. Det finns EN levande hamster från mitt släktträd som jag började på år 2009. Det är Paris (min gamla hamster som nyss dog) son Totte. Han är 2 år & 4 månader gammal & bor hos min kompis. Jag vet att man helst inte ska använda så gamla hamstrar i avel då man riskerar att hamstern får hjärtattack. Men jag skulle verkligen vilja fortsätta på den generationen. Tror ni det skulle gå?

2. Det finns dom som låter hanen gå kvar efter första kullen så att honan får en andra kull samtidigt (har läst att några uppfödningar gör så, här inne på iFokus när det gäller dvärgar). Då hade jag tänkt att efter den här kullen som Liebe har nu, att hon kunde paras igen? (Tänkte då mest med hanen över, eller så skaffar jag in en rysk vintervit till han så det blir renartiga).

3.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
[squash97]
2011-10-19 20:37
#1

1. Antagligen skulle det gå bra om han är i bra kondition m.mGladman får väl ta det lungt med honomFlört

2. Ingen aning

mjuhm
2011-10-20 18:46
#2

#1 Ah, kanske det. Flört

Väntar på mer svar.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

dreamyy
2011-10-20 20:23
#3

håller med #1,om han är frisk i övrigt så visst. men som du sa,risken är att dom får komplikationer.som honor,dom ska man inte para mer än 1 gång,och heller inte para dom om dom är så mycket mer än 1 år.. men hanar kan vara äldre. hähä.

mjuhm
2011-10-20 20:33
#4

#3 Honor kan man para hur många gånger som helst. Och är det honans 3dje kull kan hon faktiskt vara runt 1-året. Annars är det 8 månader som är max.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

dreamyy
2011-10-20 20:48
#5

#4,hm,då är vi oense där haha! jag tycker inte man ska para honan mer än 1 gång då det sliter på henne att ta hand om ungarna och att föda dom. så helst ska man inte para honan mer än 1 gång då det som sagt tar på hennes krafter.

mjuhm
2011-10-20 20:57
#6

#5 Det tar inte så jättemycket på honan. Däremot om hon föder konstant, hela tiden. Alltså att hanen & honan bor i stort sett ihop hela tiden & det bara öser kullar. De flesta uppfödare använder en hona mer än en gång som parningshona.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
[squash97]
2011-10-20 21:21
#7

#6 hur många gånger tycker du är bra för honan?Har hört många som säger 2 gånger men då skulle man ju få ha hur många honor som helst om man ska komma någon vart med sin uppfödning…Obestämdjag vet inte vad jag tycker men 2-3 gånger…Glad

mjuhm
2011-10-20 21:36
#8

#7 Jag tycker oxå 2-3 gånger känns okej. Glad

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

UlrikaD
2011-10-20 21:50
#9

Saken är väl den att det egentligen inte finns någon anledning att ta mer än en kull på en hona, oavsett djurslag.

Om man sätter ihop ett par så är ju syftet (om man har ett mål med sin avel) att få fram någonting bättre än föräldrarna. Det är ju dessa tvås bästa egenskaper man vill föra ihop och få fram någonting bra efter.

Då sparar man ju en avkomma för att avla vidare därefter. Blir det inga bebisar då kan man ju ta en kull till. Men blir det bebisar då har man ju nått målet, att få fram någonting bättre. Då är ju nästa steg att förbättra det ytterligare.

mjuhm
2011-10-20 22:09
#10

#9 Om man vill avla på färger då da, sen kommer det inte färgen man vill ha i kullen?

T.ex Liebe, min black campbell. Hon fick inga svarta i kullen, därför tänker jag ta en till kull med henne.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

UlrikaD
2011-10-20 22:12
#11

#10 Bar hanen på svart?

För då kan ju ändå dottern bära på svart. Färgavel är inte min grej kan jag ju erkänna då:)

mjuhm
2011-10-20 22:17
#12

#11 Nej, han bär inte på svart.

Och ja, bebbarna kan bära på svart, men jag vill inte ta den risken. För då ifall jag inte tar nån mer kull på Liebe, & inte ungarna bär på svart eller få svartisar när det är deras tur, så har jag ju inte nått mitt mål. För mitt första, ALLRA första mål är att få fram black.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

UlrikaD
2011-10-20 22:18
#13

Jag avlar ju inte alls på dvärg, så färger har jag ingen koll på.

Men det kan alltså bli svart även om hanen inte bär på det?

Annons:
mjuhm
2011-10-20 22:22
#14

#13 Ja det kan det. Kom inte ihåg ifall det var Diamantens, Geshias eller Roslagens som hade skaffat sig en black & parade den men fick inga svarta. Sen ett år efter kom det två svarta i en rysk vintervit kull :) (Fast det var ju typ hybrider då). Glad

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

UlrikaD
2011-10-20 22:24
#15

Ok. Hoppas du får det du vill ha nästa gång då.Skrattande

mjuhm
2011-10-20 22:25
#16

#15 Tack, hoppas jag med! Glad

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[squash97]
2011-10-21 09:47
#17

#8 okejSkrattande

Carjos
2011-10-21 10:37
#18

Angående svart så måste båda föräldrar bära på det för att det skall komma i kullen. Dina ungar efter din svarta hona är med helt säkerhet bärare av svart eftersom hon är det :)

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

UlrikaD
2011-10-21 11:29
#19

#18 Det var ju så jag trodde att det funkade.

mjuhm
2011-10-21 18:45
#20

#18 Så kan det ju inte vara? Uppfödaren jag pratade om så hade ju bara en av dem bärare av svart efterssom det var vintervita hon födde upp?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
Carjos
2011-10-21 19:13
#21

Bevisligen så var de bärare av svart eftersom svart är en recessiv gen :) Annars beror det på att det uppstod en spontan mutation.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

mjuhm
2011-10-22 01:07
#22

#21 Men hur kan det komma upp black på rysk vintervit?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Carjos
2011-10-22 11:10
#23

#22 Tja det har ju funnits svarta "vintervita" i flera år. Men de klassas ju också som hybrider som alla annan färg/teckning som kommer på vintervita. Desstom skriver du själv att det var typ hybrider?

Frågan jag skulle ställt mig om det kom svarta i min vintervita kull är kanske hur rena är dem? Nu vet jag ju också vilken kull detta är och vill inte hålla på och spekulera.

Det kan också vara att det faktiskt är en mutation som uppstod spontant. Är ju inte helt omöjligt :)

Vilket som så är dina ungar bärare av svart eftersom mamma hamster är svart :)

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

mjuhm
2011-10-22 13:05
#24

#23 När jag skrev "typ hybrider" menade jag att hon skaffat sig en svart ju & hon parade den med en vintervit, trots att hon inte ville det. Innan hade hon RENRASIG vintervita. Men i kullen blev det ingen svart så hon sparade en unge ur den kullen & lät den bli pappa. Det jag försöker säga är att hon fortsatt på sina vintervita, men parat lite hybrid med i spelet. Och när hon fick sina två svarta i kullen ETT ÅR SENARE, var bara ena föräldern bärare av svart.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

joakim.sara
2012-01-02 13:22
#25

När ska man sära på hamster ungarna från mamman?

mjuhm
2012-01-02 18:59
#26

Dvärghanarna bör säras från mamman vid 5 veckors ålder.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Upp till toppen
Annons: