Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1504 ggr
nadilda
10/11/11, 7:39 AM

Ute mer än en gång per dag?

Kan hamstrar bli stressade om man tar ut dom mer än en gång per dag? Mina åker ut en gång på morgonen innan jag går i skolan och en gång när jag kommer hem+lite gos här och där. Kanske onödig fråga men jag är en riktig hönsmatte.

Annons:
HamsterMarie
10/11/11, 2:47 PM
#1

Nejdå, de brukar tycka om att få vara ute och springa av sig då & då. Fast du ska inte väcka hamstern om den ligger och sover. Om det inte är nödvändigt förstås. Ta ut hamstern när den vaknar. Det gör ingenting om du tar ut den fler gånger per dag. Glad

Inte alls en onödig fråga, det är bra att du frågar! :)

Snövit112
10/11/11, 3:26 PM
#2

Vad händer om man väcker hamnstern ?

Adrina
10/11/11, 3:30 PM
#3

#2 Den blir sömnig, hihi Glad Nejmen, det är inte farligt på nåt vis men man stör hamsterns naturliga beteénde. När jag & min syster var små & dumma, (ca. 5-9 år) tog vi alltid ut dem på dagarna. Tillslut blev dem dagdjur istället för nattjur eftersom dem inte fick sova på dagarna.

Snövit112
10/11/11, 3:32 PM
#4

vad händer ifall de blir dagdjurFörvånad

WeirdFreak
10/11/11, 5:04 PM
#5

Dem kan få dåligt hjärta.

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

HamsterMarie
10/11/11, 5:06 PM
#6

Väcker man de ofta så får de ingen chans att sova, det kan förkorta en hamsters liv.

Annons:
Adrina
10/11/11, 6:59 PM
#7

#5-6 har aaaldrig hört talas om det Förvånad När jag var liten levde mina hamstrar normallängd, min allra första dvärgis blev nästan 5 har jag för mig!

HamsterMarie
10/11/11, 7:05 PM
#8

#7 Jo, men det är inte en lång tid som förminskas. Det sker oftast om man väcker hamstern väldigt ofta. Några gånger i timmen typ.

mjuhm
10/11/11, 7:45 PM
#9

En hamster är nattdjur och ska alltså inte vara vaken på dagarna. Dom ser väldigt dåligt i ljus & mycket bättre i mörker.

Om ni vet hur eran egen pupill är, så blir den mindre i ljus & större i mörker. En hamster har ju enorma "pupiller" och tar alltså åt sig väldigt mycket ljus. Min ena hona är blind & jag har gjorde henne till en daghamster. Dock är hon så gammal & trött så hon är inte vaken mer än ett par timmar. Men efterssom hon är blind, kan hon inte skilja dag & natt.

Det är väldigt onödigt att väcka en hamster när den ligger & sover. Tänk dig själv om en jätte kommer & väcker dig varje timme? Får vi inte tillräckligt med sömn förkortas vårat liv, likadant med djurens.
Dock tycker jag det är okej att väcka en hamster kring 7 på kvällen om den ändå redan sovit hela dagen.

För övrigt är det inte alls farligt att ta ut den mer än två gånger. Bara man gör det när den är vaken.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Snövit112
10/12/11, 2:40 PM
#10

Bra :)  för jag brukar bara ta upp dem 2 gång om dagen men på kvällarna brukar jag låta de springa i lekhagen

mjuhm
10/12/11, 3:45 PM
#11

#10 Den ska ju inte tas upp på dagen ifall den sover.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Snövit112
10/12/11, 5:09 PM
#12

naiirå bara när den vaknar så tar jag upp den Skrattande

Upp till toppen
Annons: