Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 7219 ggr
[DvärghamsternArvid]
2011-09-03 22:15

Hamstervadd

Är det bara jag som använder hamstervadd ?

Jag har haft det i 1 år till min dvärg o han mår bra.

Nån mer som använder det ? Glad

Annons:
natha-mjau
2011-09-03 22:16
#1

japp :) använde inte det först, men tänkte prova och det verkar vara uppskattat :)

Wand
2011-09-03 22:16
#2

Har hört skräckhistorier om hamstrar (och även fåglar) som fastnad och gjort sig rejält illa i hamstervadden. 
När jag plockar hem min lilla skrutt så är det ett big-nonono med vadd.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

DwarfNome
2011-09-03 22:21
#3

Nej, Nej, Nej, Nej. Använd upprivet toapapper istället. Hamstervadd är den onödigaste produkten på hamster marknaden.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

natha-mjau
2011-09-03 22:22
#4

#3 har hört att toapapper inte är bra :o

DwarfNome
2011-09-03 22:25
#5

#4 Gud xD vad folk kan säga. Toappaper kan de inte trassla in sig i, och de går igenom tarmarna istället för att skapa en propp som sen leder till död.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

mjuhm
2011-09-03 22:33
#6

Håller verkligen med DwarfNome. Hamstervadd är INTE bra och borde heller inte användas! Toapapper är SÅ himla mkt bättre & det rekomenderas av alla uppfödare osv.

Och ja, som sagt går papper igenom tarmarna och skapar inte någon propp som hamstervadd, ifall hamstern skulle få för sig att äta det.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
Ellenfyrkant
2011-09-03 23:15
#7

Som redan nämnt är hamstervadd otroligt onödigt att utsätta hamstern för. Det finns flera fall då hamstrar dött, fastnat och gnagt av sig benet etc. just p.g.a. hamstervadden, oavsett om den kallas ätbar eller inte. Prova att stoppa in vadd i munnen själva och sedan toa-papper och jämför så inser ni nog snart skillnaden. Pappret löses upp i munnen av saliven. Vaddet ligger fluffigt och tar plats vilket riskerar att kväva hamstern då de kan få problem både med att svälja det eller få ut det.

Mvh Ellenfyrkant

MimmiSötiz
2011-09-04 10:28
#8

Som alla andra säger,vadden är onödig och farlig.Ta toapapper och riv i remsor!

~Djuren ger din själ en kick~

liinnea
2011-09-04 10:40
#9

#1 Prova absolut inte hamstervadd! som dom flesta redan skrivit är det verkligen inte bra trots att hamstrarna verkar gilla det, dom kan dö av det.

Om det råkar vara så att eran hamster har det och tycker om det, ta bort det endå om ni vill hålla eran hamster vid liv. Jag hade också hamstervadd först tills jag fick reda på att det var livsfarligt. Så ta lärdom av alla kloka här på hamster iFokus, jag har lärt mig massor av bra saker och det kan nog ni också göra, bl.a att inte använda hamstervadd.

[Hamsterdans]
2012-09-01 17:00
#10

När jag var mycket mindre, och väldigt okunnig, så hade jag hamstervadd. Men när en av mina små hamsterungar trasslade in benet i det, så förlorade den sitt bakben, tur att den överlevde i alla fall :(

Sen dess har jag ALDRIG rekommenderat eller använt hamstervadd.

91Marran
2012-09-12 17:16
#11

Jag använde papper till min ena hamster hon fastnade i pappret rätt ofta, så att jag fick hjälpa henne loss. Hon åt en hel del papper också, så matlusten minskade. rekommenderar inte papper till alla hamstrar.

Vadd fungerade jättebra till min guldhamster, men bytte sedan till papper som jag beskrev här ovan som inte fungerade så bra. testade vadd till två dvärgar i fem sekunder och insåg att de kommer att dränkas i vadden och inte kunna ta sig ut, så bytte även där till papper och denna gången fungerade det bra.

Tänk på vadd som med rökning. första gången mår jag bra men efter 30-40år så gör jag det inte. Man vet aldrig när olyckan slår till.

Mvh
Mig

91Marran
2012-09-12 17:17
#12

Finns ju även mer och mindre farlig vadd.

Mvh
Mig

Ellenfyrkant
2012-09-12 21:35
#13

#12 jasså?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
91Marran
2012-09-13 02:20
#14

#13 japp, fast det utesluter inte att alla är farliga.

Mvh
Mig

Ellenfyrkant
2012-09-13 08:10
#15

#14 vad påverkar dess farlighet?

Mvh Ellenfyrkant

[Em_I_Am]
2012-09-13 08:13
#16

Jag använder inte något vadd. Inte heller Kapok eftersom jag med egna ögon såg att det tvinnat sig kring halsen på nyfödda bebisar.

Jag har aldrig hört talas om hamstrar som fastnar eller äter toapapper förrän nu i #11.

Jag river pappret i fina strimlor, ett ark långa. Hamstrar kan ofta stoppa in papper i kinderna för att "bearbeta" det så det blir sådär som de vill ha det. Men äta det? Nää det tror jag inte på hihi.

Toapapper är ofarligt och väldigt bra. Dessutom något man alltid har hemma och det är billigt.

Ser ingen som helst anledning till att ta risken att använda vadd. Känns bara väldigt onödigt. :-)

Upp till toppen
Annons: