Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2086 ggr
LisenN
8/30/11, 1:21 PM

GAAAH! (Djuraffär)

Har en liten vintervit pojke (9v) här hemma som jag jagar sällskap åt. Eftersom jag vill ha tag på en så fort som möjligt ringde jag djuraffären..

Dom hade inga hemma men kanske skulle få in under dagen. Frågade om det var dom som dom brukar kalla Sibirisk, eller rysk vintervit som dom egentligen heter. Ja, vi brukar få in sibirisk, och ibland vintervit, det som skiljer är ju bara färgerna annars är dom ju väldigt trevliga osv bla bla bla.

Vad säger man?

Så när jag berättade att det var lite bråttom för min del för att den jag har blir äldre och äldre och jag vill sammanföra så fort som möljigt sa hon: Ja men om du redan har en så avråder jag dej från att stoppa ner en till!

Diskuterade en stund å sen sa hon: Ja men bara du är medveten om att du kommer få sära på dom och ha två burar sen.

HUR kan dom vara så felinformerade?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Annons:
[Sniff]
8/30/11, 1:27 PM
#1

Det är väldigt irriterande, och det borde ändras på. Är man inte påläst och följer deras råd kan det sluta illa!

LisenN
8/30/11, 1:28 PM
#2

#1 Saltsten skulle man oxå ha enligt deras infoblad..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Ellenfyrkant
8/30/11, 10:43 PM
#3

Ja, jag finner inte rikitgt ord för situationen. Det känns jju ganska hopplöst. Det kan så vara att de avlat på "ensam-vargs gener" så det är deras erfarenhet, att de inte kommer överens men då finns ju ett ganska stort problem inom arten tyvärr.

Mvh Ellenfyrkant

Bruden-Mbuti
9/1/11, 2:07 AM
#4

det finns inga garantier för att två el flera dv ska kunnaq bo ihop livet ut. det händer ofta att det blir bråk när de börjar komma in i vuxenåldern.

djuraffärerna vet om att kunder ofta kommer tillbaka och berättar att deras dv inte kunde leva ihop och vill lämna tillbaka dom el den ena. för att undvika sånt så säger butikerna att de bör bo en å en.

LisenN
9/1/11, 10:33 AM
#5

#4 Jo jag är fullt medveten om det. Dock tror jag att det ofta beror på att hamstrar hålls på för liten yta.

Kan inte förstå hur dom kan rekomendera 1 när lagen säger 2. Anser själv att alla bör få en chans att leva med en artfrände och går det inte så har man iaf gett det en chans.

Vi håller hamstrarna på ett väldigt onaturligt sätt men det GÅR att skapa bättre förutsättningar för att dom åtminstone ska kunna leva parvis.

Självklart blir det problem när alla hamsterköpare kommer tillbaka med den ena efter några månader men då kanske inte hamster är ett djur dom ska sälja..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Bruden-Mbuti
9/1/11, 3:57 PM
#6

vet att det går att hålla även guldhamster i flock.

då behövs enorma ytor.

det har gjorts studier där flera guldar bott ihop och det funkat bra.

tyvärr har ju ingen vanlig person de ytorna som krävs så då är en å en bäst .

dv däremot behöver ju också stor yta för att fungera bra ihop. dessutom behöver de lugn å ro ibland.

blir de stressade då kan de också ge sej på sin/sina burkamrater.

det är som med alla djur, sköts de fel så kan problem uppstå.

bra med lagarna för utan dom skulle fler djurarter fara illa.

människor tror de gör nåt bra men kan i själva verket göra nåt helt galet i god tro.

så ju mer påläst man är om det djur man skaffar desto bättre för en själv och djuret.

med reptiler ställs ju höga krav och i vissa komuner tillstånd. kanske borde det vara så för alla djurarter- ett slags djurkörkort-

Annons:
Wand
9/3/11, 11:28 AM
#7

#6 Jag håller med, vem som helst borde inte få skaffa djur. Jag tycker att man ska behöva söka tillstånd och kanske behöva motivera varför man vill skaffa djuret, hur väl man kan förse djuret med det som behövs osv, så får någon KUNNIG person inom t.ex kommunen avgöra, ge ett intyg på att man får skaffa djuret och så är det med det. 
Det är helt sjukt att vilken slusk som helst kan gå in till en djuraffär och köpa en hamster eller en kanin eller en undulat eller vad det nu kan tänkas vara.
T.o.m 11-åriga småbarn kan ju gå och köpa djur på en djuraffär. "Sålänge man kan slänga fram pengar så skiter djuraffären i vilket."

Djur är inte leksaker, det är levande varelser som vi håller i burar av egoistiska skäl. Då tycker jag att man ska kunna ge dem tillräckligt stora ytor, en bra och varierad kost och allt som behövs för att djuret ska leva ett glatt och värdigt liv. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Adrina
9/3/11, 5:38 PM
#8

#7 Nejnej, så illa är det inte att en 11årig kan gå in i en djuraffär och köpa. När jag skulle köpa min hamster med min 17åriga syster fick vi inte, eftersom man måste vara 18. (eller föräldrarna med såklart)

Wand
9/3/11, 5:40 PM
#9

#8 Då är det nog individuellt beroende på djuraffär, de har aldrig ifrågasatt mig när jag gått in på en djuraffär (har aldrig verkligen köpt djur där, men de har hjälpt mig att se på djuren osv och nästan köpt) även när jag var 11-12 år. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Adrina
9/3/11, 5:47 PM
#10

#9 Jaha, jo så kan det vara. Hon sa att dem nästan (eller hade) blivit anmälda eftersom små barn hade kommit och köpt djur, sedan hade föräldrarna klagat & så. Och det är ju ganska självklart, kan tänka mig att det finns barn som frågar ''kan jag få en hamster'' ''Nej'' (säger mamma/pappa) sedan går barnet och köper en hamster iallfall och föräldrarna blir rasande.

[squash97]
9/25/11, 7:02 PM
#11

jag var med min kompis när hon skulle köpa sin hamster(hennes mamma var med), vi kom fram till disken och min kompis frågade:jo vi skulle vilja kolla på ryska vintervita dvärghamstrar, jag vill ha en hane.

"Expediten" svarade att jo det fanns dvärghamstrar men det finns inget som heter rysk vintervit dvärghamster.

vi följde honom in till djuren och uppkäftig som jag är sa jag att det visst heter rysk vintervit dvärghamstrar och att det är hybriderna som kallas sibiriska.

Men nej då lilla vän, det finns bara en dvärghamster art för när dvärghamstern kom till sverige visste inte folk att det fanns olika arter och raser så alla blev blandade och därför är alla dvärghamstrar är hybrider som kallas sibirisk, och man kunde bara hoppas att dom skulle få "färgen" vintervit! å det visste han för han hade gått en kurs.pungt slut!

BLÄÄÄÄ man blirså iriterad över att dom inte kan!Skrikandes

Upp till toppen
Annons: