Annons:
Etikett05-minneslunden
Läst 2181 ggr
jonnson
2011-06-19 16:17

"Reklamera" till djuraffären?

Hej!

För knappt 6 månader sen köpte jag en dvärghamster i en djuraffär i borås, som unge. Nu var det så att för någon dag sen så dog han. Vet någon om dom har någon sorts "garanti" på sina djur i djuraffärerna, och isf hur länge gäller den? Det är inte det att jag promt SKA ha en ny, tycker bara det är dåligt att den dör efter så kort tid. Han har varit pigg och glad hela tiden vad vi kunnat märka, ätit som han brukar, inte fått något nytt foder det senaste, eller något annat nytt i buren som han inte haft innan.

Han dog på natten, när vi sov allihop. Men det såg ut som att han hade ätit ganska tätt inpå att han dog, och sen grävt ner sig djupt i spånet. Någon som varit med om något liknande beteende tidigare?

Men som sagt, min fråga är framför allt om jag ens ska bry mig om att ta upp det med djuraffärern? Har tänkt köpa en ny ändå, men jag vet att när jag var yngre och hade gerbiler (köpta från samma djuraffär) så fick jag en ny efter att den ena dog 1 månad efter att jag köpt den. Tänkte att det kanske var samma sak nu, fast å andra sidan har det ju gått längra tid..

jJaja, jag är tacksam för svar oavsett!

Annons:
Ellenfyrkant
2011-06-19 17:50
#1

Jag tror inte att du får en ny hamster när det gått ett halvår. Då har den ju levt 1/4 av normal livslängd. Men du borde ändå gå dit och tala om för dem att det är fel på djuren de har. Jag tror att din hamster dog för att något organ lagt av, det är inte ovanligt när man köper djur ifrån djuraffärer.

Vill du ha ett friskt djur nästa gång så råder jag dig till att istället vända dig till en seriös uppfödare, de bryr sig om att avla på friska djur.

Jag vet inte vart du bor men jag har två kullar planerat till  sensommar/ hösten av rysk vintervit dvärghamster med friska, trevliga föräldrar. Jag bor i Forshaga, Värmland.

Mvh Ellenfyrkant

HamsterMarie
2011-06-19 23:24
#2

Antar att din hamster hade någon sjukdom. Tyvärr är inte djuraffärer så duktiga på att hålla koll på om föräldrarna till djuren är friska eller inte.

Säger som #1, köper du från uppfödare så får du oftast en frisk hamster :) Jag har en kull nu, om du skulle vara intresserad. http://hamster.ifokus.se/discussions/4da46b56d4ebea6820000081-hassel

Upp till toppen
Annons: