Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1962 ggr
blandminatankar
2011-06-14 20:29

Förslag?! :)

Hej!

Min dvärghamster har fått 6 stycken ungar.. (super söta) :)

Jag undrar om någon har något bra tips på hur man kan märka dem, eftersom dom ser prick likadana ut. Skulle vara både kul och mycket lättare om man kunde se skillnad på dom.. :)

tex. På hundvalpar brukar det ju vara vanligt att sätta en färgat band rund halsen. Men det är ju lite svårt att göra på hamstrar.

Så därför undrar jag om någon har något bra förslag?

Hur skulle ni gjort eller hur har ni gjort?

Tacksam för svar!:)

/Ronja

Annons:
UlrikaD
2011-06-14 20:31
#1

Låt du dem vara tills de har vuxit till sig lite så börjar du nog se skillnad på dem ändå.

HamsterMarie
2011-06-14 20:32
#2

Tycker också att det kan vara svårt Obestämd

blandminatankar
2011-06-14 20:36
#3

Jo, men då är det ju det att några ska säljas, och jag skulle vilja börja skilja lite på könen mellan dem också.
Men det är ju svårt att göra då alla ser lika ut..

Skulle finnas ett bra knep, eller det finns säkert.. bara svårt att komma på! :)

[-Pandan-]
2011-11-29 16:22
#4

Hur gamla är dem? :)

[Em_I_Am]
2011-11-29 16:48
#5

Vet att kattuppfödare ofta använder nagellack men vet inte hur det funkar på hamster. Man får så klart väldigt försiktigt dutta en LITEN prick på pälsen och vänta tills den torkat innan man släpper bebisen igen. Nagellack luktar inte mycket när de torkat men vet inte hur känslig mamman kan vara mot det ändå. Luktar det skumt kan hon bita ungarna. Giftfria tuschpennor går att köpa i leksaksaffärer. Kan vara ett alternativ om de inte heller luktar o om ungarna är gamla nog att hanteras. Hur gamla är de? Och man brukar som sagt se skillnad på dom ändå när de blivit lite större. Mina mandarinbebisar såg identiska ut tills de blev ca 4 veckor.

Ellenfyrkant
2011-11-29 17:04
#6

Hur många du har av varje kön kan du räkna ändå. Ha alla i buren, plocka upp dem var och en - kika - släpp ner i en låda. Anteckna vad du sett och släpp tillbaka alla.

Jag provade nagellack på min andra kull men det är inget jag rekommenderar. De mådde jättebra men tvättade bort nagellacken på varandra. Håren klumpar ihop sig och de fick en liten liten halvkal fläck var då nagellackshåren var bortrycka, förmodligen någon snäll kamrat som hjälp till eler kanske mamma. Nagellack är inte nyttigt för magen.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
[Em_I_Am]
2011-11-29 17:08
#7

Nä de är kanske lite mer "tuggiga" än katter som ju mest bara tvättar lite. Då lär de ta bort tusch också så det är nog bara att vänta lite för att se skillnad på  dom. Och som sagt kan man kolla kön precis så som Ellenfyrkant skrev :)

Channie
2011-11-29 20:17
#8

Jag försökte märka en kull med giftfria tuschpennor men det tvättade de bort på några minuter, så det är nog inte lönt att använda den metoden.

 

/Mvh Jenny

Medarbetare på Djurannonser och Djurtransport

UlrikaD
2011-11-29 20:22
#9

Tråden skrevs i juni så hon har nog löst problemet vid det här laget.Flört

[Em_I_Am]
2011-11-29 22:13
#10

Oj, haha.

Ellenfyrkant
2011-12-02 02:31
#11

#9 kan fortfarande vara bra för andra som funderar att få frågan besvarad. Ganska vanlig fundering tycker jag det verkar vara.

Mvh Ellenfyrkant

kramarange94
2011-12-19 21:18
#12

på bondgårdsdjur dvs hästar, kor, grisar, får osv finns det speciella markeringsfärger som är helt okej ifall de skulle slicka i sig det, men venne hur det är med hamstrar, du kan ju kolla typ granngården elr ngt liknande o se om dom har det :) men jag har nt testat själv så jag är absolut inte säker ! :o

^jag är oftast inte så arg som jag låter utan ta allt med en nypa salt :)

och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(

Upp till toppen
Annons: