Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 5199 ggr
Ellenfyrkant
6/6/11, 3:22 PM

Korsningsscheman?

Jag har en ganska enkel fråga åt den som kan. :)

Jag gör korsningsscheman över mina hamstrar men funderar på hur man formulerar en hamster som är (sapphire pearl) dd Pepe. Utgå ifrån 4 rutor i korsningsschemat, vad skriver man vart? dd i båda rutorna eftersom att man är sapphire bygger på att man är homozygot. Men Pepe skriver man bara i ena rutan, eller? Alltså ruta 1: dd, ruta 2: dd Pepe

Korrekt ? :)

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
SweetCheeks
6/7/11, 12:53 AM
#1

Du skriver dPe och dpe. Utgår ifrån att du menar en förälder. Vad har den andra föräldern för genotyp? Egentligen skall du ha 16 rutor när du räknar med två olika egenskaper. Fyra allelkombinationer från respektive förälder ger 16 “resultat“.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Ellenfyrkant
6/8/11, 4:05 PM
#2

Hm, har du lust att snabbt slänga ihop en bild i paint på hur du menar med 16 rutor ? Vore intressant..

Mamma är sapphire pearl, pappa är agouti (homo-/ heterozygot är okänt)

Hur blir det om jag ska göra det korrekt för en agouti+sapphire alltså inget pearl, då är det väl inte nödvändigt med 16, eller?

Mvh Ellenfyrkant

SweetCheeks
6/8/11, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Honans genotyp: ddPepe

Hanens genotyp: D-pepe (- = D eller d)

Möjliga allekombinationer, honan: dPedpe, dPe, dpe

Möjliga allelkombinationer, hanen: Dpe, Dpe ,-pe, -pe

Möjligt utfall hos generationen F1:

1/4 DdPepe, agouti pearl

1/4 Ddpepe, agouti

1/4 -dPepe, agouti eller sapphire pearl

1/4 -dpepe, agouti eller sapphire

Beroende på om hanen är sapphirebärare eller inte kan det bli två (om han är homozygot agouti) eller fyra (om han bär på d) färg- och teckningskombinationer i kullen.

Om man utgår ifrån att D- ger agouti så räcker det med fyra rutor (DD x dd). Vill man däremot räkna med A-lokus också behövs 16 rutor men det är i det här fallet inte nödvändigt eftersom vi vet att en icke-blekt sapphire helt enkelt är en agouti.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Ellenfyrkant
6/8/11, 9:09 PM
#4

Tusen tack Tilda! Du är guldvärd med dina genetikkunskaper! :) Det blir verkligen lättare att förstå med en bild och förklarande text till, framför sig.

Mvh Ellenfyrkant

SweetCheeks
6/9/11, 1:32 AM
#5

Vassego! Hehe, jo som webbutvecklare har man stor nytta av genetik. Skrattande Förstår förstås vad du menar men är fortfarande lite fascinerad över hur jag hamnade där jag är… Skulle ju bli marinbiolog.

Reserverar mig för att jag kan vara lite ringrostig, några år sedan jag studerade men har kikat igenom flera gånger och det bör vara korrekt. Glad

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Ellenfyrkant
6/9/11, 6:13 PM
#6

Men man skriver alltså pepe på alla även om de inte är pearl? och Pepe på de som är pearl?

Bara av intresse kan jag ju fråga hur ser det u med mandarin? Och är mandarin en gen jämförbar med pearl? Kan en hamster vara både mandarin och pearl eller "ersätter" de varandra? Båda dominanta? Vad händer om man korsar två pearl med varandra ?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
SweetCheeks
6/10/11, 11:11 AM
#7

Ja, det dominanta anlaget skrivs Pe och det recessiva pe. Så vitt jag vet styrs pearl och mandarin av olika gener och således kan en hamster vara både pearl- och mandarintecknad enligt dess genotyp. Tror även att det går att urskilja i fenotypen men är inte helt säker.

Pearl x pearl eller mandarin x mandarin ger 25% icke-tecknade, 50% tecknadee och 25% tillbakabildade foster (homozygota för respektive dominant anlag).

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Ellenfyrkant
6/10/11, 5:00 PM
#8

#7 Att ge dubbla anlag av Pearl eller mandarin ger alltså i teorin en 25% mindre kull?

Tack så jättemycket för svaren, det är verkligen intressant! :)

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: