Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 5784 ggr
hatte
5/20/11, 1:57 PM

Brunstig

Hej!

En liten fråga? Vilken tid brukar era honor brunsta? Jag har försökt nu flera kvällar i rad för att kolla om min hona är brunstig men hon fräser och springer bara ifrån hannen när han kommer fram o vill nosa lite. Har dom i en neutral bur. Jag brukar försöka vid 22-23 tiden. Igår kväll gick hanen o la sig o visade inget intresse alls! =)

Jag får ingen reaktion när jag klappar henne över ryggen heller. Idag är 4:e dagen jag ska försöka så rimligtvis borde hon ju vara brunstig idag om inte det har kommit mkt senare på natten.

Vågar inte lämna dom själva i burern ifall de börjar bråka.

Har kollat flera ggr o han är verkligenen hane och hon en hona iaf! =)

Tack i farhand!

Linda

Annons:
HamsterMarie
5/20/11, 5:00 PM
#1

Min ena dvärghona börjar faktiskt brunsta redan vid 20:00 hehe.

hatte
5/20/11, 10:43 PM
#2

Åh vilken tur du har! ;) Hur märker du det?

Får väl sörsöka ställa om dygnet på henne! =) Hon bara fräser när min snälle hane kom fram till henne idag med! Satte ihop dom vid 21, gav upp nu vid 22:30 när hanen gick o la sig! =) Så nu gör jag detsamma o hoppas på morgondagen! =)'

hatte
5/22/11, 7:31 AM
#3

Igår kväll var dom mkt bättre kompisar! Men inga bebisar blev gjorda. Han bara kröp ihop o ville sova! *tråkmåns* ;) Hon sprang omkring o putte på han o han bara snällt flyttade på sig…

Någon som har några bra ideér??

Mvh Linda

HamsterMarie
5/22/11, 12:38 PM
#4

#2 När hon inte brunstar så piper hon åt hanen och är inte alls intresserad av honom. När hon är brunstig är de jättemysiga. Sitter brevid varandra och tvättar sig och vill bara vara vid varandra.

Hoppas det går bra för dig!

hatte
5/23/11, 8:59 AM
#5

Hon piper åt honom, men vill ändå vara nära honom. Han accepterar henne o är jättesnäll men verkar inte nåt intresserad av att para sig…Nu har jag försökt 5 dagar så hon borde varit brunstig nån av dessa tycker jag, men hon kanske brunstar senare på natten när jag delat på dom igen.

Vågar inte lämna dom själva även om dom som sagt slutat bråka.

Har haft dom i en neutral bur nu, ska jag försöka sätta in henne i hans igen nu när dom känner varandra?

Önskar alla tips ni har!!!

HamsterMarie
5/23/11, 4:46 PM
#6

Kan inte så mycket om guldhamster avel så jag har tyvärr inga tips.. ;)

Annons:
hatte
5/23/11, 6:56 PM
#7

Det är dvärghamstrar vi har! =)

HamsterMarie
5/23/11, 7:29 PM
#8

Jaha, vet inte riktigt vad som fick mig att tro att det var guldisar..

______________________________________________________________

Hmm, vissa dvärghamstrar tycker faktiskt inte om andra dvärghamstrar. Kanske är det så med din hona? Min ena hona (Mandel) Hatar andra dvärghamstrar och startar snabbt ett bråk. Men i början var det inte alls lika illa, då var hon rätt så snäll mot andra hamstrar. Men det har bara blivit värre och värre. Min hane (Hassel) Skulle varit död nu p.g.a Mandel egentligen. Såhär var det:

Jag hade släppt ut Hassel och Mandel i ett rum där jag brukade ha de tillsammans på kvällarna. Men efter en stund började de småtjafsa. Sekunderna efter så anföll Mandel Hassel…                                                           Som tur var så hann jag preciiis sätta handen mellan de och hon bet mig istället.

Så därför är jag väldigt försiktig med ihopsättningen av dvärgisar. Om du anar att din hona kanske också är som min, så var försiktig. Jag skulle vänta med att sätta ihop de om jag vore du, eftersom du skrev att hon hade fräst åt honom m.m.

Lycka till! //Marie www.hamsterbladet.wordpress.com

hatte
5/23/11, 8:51 PM
#9

Tack för rådet!!

Får väl annars testa med vår andre hane, kanske bara är så att kemin inte stämmer mellan dom.

Kommer nog aldrig sätta ihop dom utan att sitta o vakta… Känns inte värt det!

Ska inte starta nån avel utan bara ta en kull för de är såå fina o snälla och har lite kollegor o så som gärna köper ungarna! =)

Så det är inte hela världen om det inte skulle funka! =)

HamsterMarie
5/23/11, 9:03 PM
#10

Låter bra! Håller tummarna för dig.

Jag försöker också ta en kull nu på Hassel och min andra hona (kokos). De parades i torsdags förra veckan Skrattande Hoppas på ungar denna gången. Förra gången jag parade de så blev det inga ungar Rynkar på näsan

Vad har du för färger på dina små dvärgisar? (de som du tänkt para) *nyfiken*

hatte
5/23/11, 9:08 PM
#11

Åh vad kul!! Hoppas det tar sig! Hur märker du att din hona är brunstig?

Vi har tre st. Mina barn som kommit på namnen! =) Bella (honan) är Agouti och Oscar är Sapphire.

Har även en hane som heter Oliver som är Mandarin agouti. Lite sugen på att ta en kull på honom. Så fin färg! Men han har inte lika fint temperament som Oscar. Sapphire är oxå superfina! =)

Vilka färger har dina?

HamsterMarie
5/24/11, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Åhh, Mandariin det är ju såå fint! Men temperamentet kommer ju självklart förstSkrattande

Hassel tycker jag också har en fin färg/teckning.. Agouti broken! Kyss

Kokos är Agouti pearl och Mandel är Sapphire Skrattande

Jag märker att honorna är brunstiga när de gärna vill sitta vid hanen och mysa. Honan piper inte och är ovanligt snäll. Hanen och honan är bästisar Skrattande

När hon inte är brunstig så piper hon åt hanen och vill inte ha med honom o göra. Eller så bryr hon sig inte och springer iväg. Tycker hon att hanen är för störande så kan hon lyfta framtassarna mot honom och pipa. Då visar hon att hon inte alls vill vara med honom då. Skrev det kort i komentar #4.Skrattande

hatte
5/25/11, 6:01 PM
#13

Åh så söta!

Sorry, såg det nu att du svarat en gång tidigare! ;)

Får väl fortsätta o försöka få ihop dom! =) Har ju nån månad på mig!

Lycka till o hör gärna av dig om hur det går för dig o om det blir bebisar!

Annons:
HamsterMarie
5/25/11, 6:45 PM
#14

Tack :)

Hoppas att det går bra för dig med :)

hatte
5/28/11, 10:48 PM
#15

Nu ikväll satte jag ihop dom som vanligt o inte ett enda piiip från Bella! Å efter ca en halvtimme så parade dom sig. 1 gång en så länge, läste dock att de kan göra det flera ggr så låter dom vara tillsammans så länge jag orkar hålla mig vaken! =) HOPPAS att det tar sig! =))

HamsterMarie
5/29/11, 9:39 AM
#16

Vad kul!!

Håller tummarna. Lägg gärna in bilder på föräldrarna.

hatte
5/29/11, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Blivande pappa oscar =)

hatte
5/29/11, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Dålig bild på mamma Bella. Hon är en Agouti. Ska försöka ta lite bättre! =)

hatte
5/29/11, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Oscar igen, han e så söt! =)

HamsterMarie
5/29/11, 8:11 PM
#20

Åhh, vad fina :)

Annons:
HamsterMarie
5/30/11, 3:27 PM
#21

OMG! Kokos ungar kommer NU! e så glad!

hatte
5/30/11, 5:04 PM
#22

Åh vad spännande!!

Du får uppdatera här hur det går!

Hur länge var hon dräktig?

HamsterMarie
5/30/11, 5:06 PM
#23

Jättespännande! <<3Hon var dräktig i 18-19 dagar :)

hatte
5/30/11, 9:12 PM
#24

När började det synas?

Har hon visat sig efter förlossningen?

Boade hon med papper eller vad använder du i huset? Nu har mina en sorts bomull som de inte ska kunna fastna i o så, men läste att man inte ska det till ungar…

har du nån aning om hur många det blev? =)

HamsterMarie
5/31/11, 3:13 PM
#25

Det började synas 3-4 dagar innan hon födde de.

Jo då, Idag kom hon fram när jag ropade på henne.

Japp, hon har papper. Och det har hon boat med ja.

Du har hamstervadd. Det är inte bra för varken vuxna eller unga hamstrar eftersom hamstern lätt kan strypas om trådarna kommer runt halsen. Det kan också fastna t.ex på benet. Så när hamstern sliter och försöker ta sig loss så kan det gå illa.

Jo, när jag räknade nyss så fick jag det till 8-9 st. Så kul!!SkrattandeKyss

hatte
5/31/11, 6:21 PM
#26

Å vad roligt att det blev såpass många! =) Spännande o se vad det blir för färger!

Jo,det är en typ av hamstervadd men det e inga trådar de kan fastna i! så det känns inte farligt. Men ska inte ha det när det e dags att bädda till bebisarna!

Lycka till o sen vill jag se bilder när du kan börja ta! =)

HamsterMarie
5/31/11, 6:27 PM
#27

Jo, jättekul! Hoppas på en ag. broken :) den färgen är ju underbar!

Oki, bra att det inte var hamstervadd då :)

Tack, du kan se bilderna i tråden: http://hamster.ifokus.se/discussions/4da46b56d4ebea6820000081-hassel-x-kokos#discussions-1

Annons:
HamsterMarie
6/10/11, 5:51 PM
#28

Hur går det med de? =)

hatte
6/14/11, 6:24 PM
#29

Jo, hoppas det tagit sig! Fick para om en gång. Syns inget än, men hon brde föda i helgen eller i början av nästa vecka.. Återstår o se… =)

HamsterMarie
6/14/11, 6:27 PM
#30

Ja vad kul! Uppdatera gärna tråden jag är så nyfiken :)

hatte
6/14/11, 6:30 PM
#31

Absolut!!! Lovar!! =)

Hon har börjat bete sig lite konstig, helt plötsligt börjat gnaga galler, vilket hon aldrig gjort förut…Kan ha med hormoner o göra kanske.. ;)

HamsterMarie
6/14/11, 6:32 PM
#32

Oj, då kanske det blir något då! När parades hon? Skrattande

Mirre9898
6/14/11, 7:20 PM
#33

Åhh, bebisar är så söta ! <3

Miranda

UlrikaD
6/14/11, 8:33 PM
#34

#19 I helgen eller i början på veckan?

Om det är Campbells eller vintervita du har så är dräktighetstiden 18 dygn. Det är bara att räkna vilken dag hon ska föda.

Annons:
HamsterMarie
6/14/11, 8:37 PM
#35

#34 Här blev det 19 dygn :)

hatte
6/15/11, 1:09 PM
#36

Om det tog sig första gången (vilket jag inte tror att det gjorde eftersom hon brunstade när jag kollade 8 dagar efter) så blir det på fredag då ca.

Men om det tog sig andra gången så borde det bli nästa lördag. =)

Ska bli spännande! Hon brunstade inte fyra dagar efter andra gången, så förhoppningsvis tog det sig då!

hatte
6/21/11, 9:20 PM
#37

Nu är jag nästan säker på att Bella är dräktig! Hon har blivit stor bara sen igår! Tycker jag börja ana små bulor… Glad

Blir spännande! På fredag är det 19 dagar isf.

d

Det borde räcka att jag städar imorgon eller vågar man chansa till på torsdag?

Mvh Linda

UlrikaD
6/21/11, 9:25 PM
#38

Det är bättre att städa två-tre dagar innan födseln. När det är städat så kommer ju honan att vilja bädda och boa, och det tar på krafterna när hon är dräktig.

Bättre då att hon enbart får vila dagen innan födsel.

HamsterMarie
6/21/11, 9:27 PM
#39

Gud så kul!! Hoppas allt går bra nu!

//Marie

hatte
6/21/11, 9:33 PM
#40

Tack!

Hoppas att allt går vägen! Då städar jag ordning där i morgon! =)

hatte
6/22/11, 8:07 PM
#41

Hon är absolut dräktig! Syns ännu tydligare idag! =)

Så nu är det städat o hon har fått massa toapapper att boa med. Verkar dock inte så intresserad av att greja o dona men det kanske kommer  inatt! =)

Såååå spännande!! =)

Annons:
HamsterMarie
6/23/11, 4:42 PM
#42

Spännande! Skrattande

hatte
6/23/11, 9:22 PM
#43

Bella har inte visat sig något idag fören nu när jag ställde in lite mjölmask till henne. Nu var hon smal igen!!!! Förvånad Så hon måste ju ha fött idag!!!! =) Dag 18 idag. Hon var jättego o kom o klättrade upp i handen.

Hörde henne skrika till en gång vid 14 tiden idag, men inget mer sen. så tänkte att det kanske var nåt på gång. Nån som vet om de kan göra så när de föder. Hör inga pip eller så från huset, men det kanske inte heller kommer med en gång!?

Hoppas verkligen att hon är snäll mot sina ungar o tar hand om dom!

Tycker ni jag flytta ur buren från dotterns rum, brukar inte vara några högljuda lekar eller så.. Eller ska man låta den stå kvar så man inte stör dom för det?

Så spännande!!

HamsterMarie
6/26/11, 3:55 PM
#44

Kul, Grattis !!!Skrattande

Jag hörde pip första dagen.

Man ska helst inte flytta runt buren när ungarna kommit. Då stör man både ungarna och mamman. Så om det funkar så ska nog buren stå kvar.

Grattis igen och lycka till !

hatte
6/26/11, 9:31 PM
#45

Jo, buren står kvar!

Barnen vet att de inte får vara högljuda just nu i Alicias rum!

Idag har jag hört pip! =) När jag kollade andra dan när Bella satt o åt mjölmask så låg de väldigt långt ner under pappret, så kanske inte så konstigt att det inte hördes nåt. Kollade bara försiktigt så att alla levde. Vad jag kunde se var det 8 st, men kan säkert vara nån mer! =)

HamsterMarie
6/27/11, 11:02 AM
#46

Har du någon bild på hur stor Bella var när hon var dräktig? Skrattande

hatte
6/27/11, 8:13 PM
#47

Ja, det har jag i den andra datorn! ;) Sitter med laptopen nu. Men kan lägga in några bilder imorgon! =)

HamsterMarie
6/28/11, 1:55 PM
#48

Okej, kul ;)

Annons:
hatte
6/28/11, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

En bild på tjockisBella! ;)

hatte
6/28/11, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Å en till!

Detta är dagen innan hon födde!

HamsterMarie
6/28/11, 10:02 PM
#51

Haha, jo man ser ju bulorna :)

hatte
6/29/11, 10:22 AM
#52

haha.. Ja, visst gör man! =)

[Linnea96]
7/2/11, 12:40 PM
#53

Grattis :)

hatte
7/3/11, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Nu har första bebisen gått ur ut boet! Agoutihane som dotter döpt till Peter Pan! ;)

HamsterMarie
7/3/11, 9:26 PM
#55

Naw, de är såå söta när de är så små.  Kyss

Annons:
hatte
7/4/11, 12:13 PM
#56

Ja… Sjukt söta!! =)

Men nu undrar jag varför Bella har flyttat ut o sover i ett hörne? Tar de små liven för mkt plats nu eller? Huset är ju ändå stort!

HamsterMarie
7/4/11, 5:31 PM
#57

#56 De ska inte ha hus när de har ungar. Ungarna kan klämma sig. Låt henne bo i ett hörn med en massa rivet toalättpapper. Skrattande

hatte
7/4/11, 10:04 PM
#58

Fast nu kan jag inte ta bort det när de är 1,5 vecka. Det funkar jättebra så sett. hon har bott med dom fram tills nu. Hon är ju där inne o diar o grejar men går ut o lägger sig. Kanske vill ha lite lugn o ro! ;)

HamsterMarie
7/5/11, 2:01 PM
#59

Ok, det funkar nog :)

Min hona ville också vara själv ibland Skrattande

hatte
7/5/11, 9:41 PM
#60

Idag har jag städat buren o kollat lite extra noga på bebisarna! Kommer lägga ut bilder imorgon. De är så söta nu när ögonen är öppna! =)

HamsterMarie
8/7/11, 3:10 PM
#61

Hur går det ?? ?? Jättenyfiken ju! Skrattande

En bildbomb önskas! Skrattande

hatte
8/7/11, 9:55 PM
#62

Hej!

Herregud, förlåt! Lovade ju det för längesen! Har inte varit har inne mycket alls nu under semestern!

Alla ungar är sålda förutom en Sapphirehona som vi behöll som bor med Bella (mamman).Det var tre natur (agouti) 2 hanar o en hona. De andra 5 var sapphire. 1 hane o 4 honor.

Lovar att lägga in bilder!! =)

Men idag blev vi tvungna att avliva vår Oliver. Vår mandarinhane, inte han som är pappan. Men vi tog det alla ganska bra, då han inte mått så bra den sista tiden o varit bitig o aggresiv, mer än vanligt. Klart att vi var lite ledsna då det var dotterns första hamster… =(

Annons:
HamsterMarie
8/8/11, 11:31 AM
#63

Sapphire :) En av mina favvofärger! Skrattande

Längtar efter bilderna ! Glad

Beklagar :( Aldrig kul att behöva avliva.

[morat]
8/17/11, 11:14 PM
#64

#54

Awe, vilken liten sötis!

HamsterMarie
9/20/11, 5:48 PM
#65

Hihi, lite tjatig är jag kanske, men saknar ju bilder ! Skrattande

hatte
10/2/11, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Hej!

Har varit väldigt mkt här så har inte varit ute på denna sidan på göööörlänge!

hatte
10/2/11, 9:44 PM
#67

Är på fel dator nu men hade denna bilden här iaf. Den första bebben som gick ut ur boet! =)

hatte
10/2/11, 9:45 PM
#68

Redan lagt in den såg jag!

HamsterMarie
10/3/11, 4:09 PM
#69

Synd att det var något fel, men det gör inget för mig Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: