Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 5363 ggr
Nali
4/2/11, 11:40 AM

arg!

Idag skulle jag gå coh köpa nät till mina gerbiler som har börjat hoppa ut ur akvariumet, då passar jag på att svänga in till djurmagazinet i stan. Jag ska säga att jag aldrig har gillat den affären.

Jag gick in till djuren som vanligt, det är fåglar,reptiler och smådjur i samma rum, djurensrum är ungefär lika stort som ditt sovrum och så har dom proppat massa djur i det rummet av olika arter. Jag kollade till gerbilerna och såg att dom var ca. 4 månader, dom har gallerburar till alla smådjur. En av gerbilerna hade gnagt av sig tänderna på gallret. Jag gick för att fråga vilket kön gerbilerna har och en anställd svarade ''Jag tror det är blandat i den buren, vilket kön vill du ha?'' Oh gud tänkte jag för man kan ju inte blanda 2 kön i en bur om djuren är 2-4 månader. Jag sa att jag ville ha hanar, då gick vi in dit. Jag frågade om jag kunde få kolla vilket kön det var och då sa ''Ja men kan du göra det för jag tycker dom är äckliga''. Gerbilerna var väldigt stressade och rädda. Jag lyckades få upp båda 2 och såg som tur att det var 2 honor. Jag frågade även henne om hur mycket? kunskap dom hade om djuren, jag fick svaret ''nej alltså det är nog mer att alla vet lite om alla, det är ingen som är inriktad på något speciellt område'' Jag frågade även om hamstervadden som dom hade till gerbilerna och fick svaret ''Nej vi vet att dom kan fastna och skada sig men vi kollar ju till dom varje dag och även om det är stängt på söndagar så kommer någon och kollar''.

Djuren i djuraffären är väldigt vanvårdade, gerbilerna hade, massor med hamstervadd och dom hade blandat in spån i det för att det skulle bli varmare, en bro som dom böjt till ett hus och sen en stor matskål med deras hamsterblanding som innehåller sjukt mycket färgämnen. Jag såg ingen vattenflaska. Dom hade ungefär 2 mm spån och det var fullt med bajs.

Flera av deras djur speciellt gnagare är mycket vanvårdade och stressade. Jag blir så sur och nu undrar jag, ska jag ringa djurskyddet/jordbruksverket eller vem man nu ringer för att dom ska komma ner och kolla till saken? Jag tog även ett samtal med min mamma och fick svaret att djuraffären fanns innan hon kom till katrineholm (vilket betyder att den ungefär är 30 år gammal) och hon sa att djuren har alltid haft det så.

(lägger upp det här då dom även har massa dvärghamstrar som är vanskötta)

Annons:
agnes_S
4/3/11, 1:33 PM
#1

Rynkar på näsan

Vill du anmäla så är det länstyrelsen som du ringer.

[Momiji]
4/4/11, 12:36 PM
#2

Vad sjukt! Så behandlar dom inte djuren på DjurMagazinet där jag bor(alla djursorter har sin egen del och personalen tar hand om dom varje dag och lär känna djuren). Men vem kommer ens på tanken att behandla djuren så dåligt? Kan inte fårstå att DjurMagazinet gör så.

Jag skulle anmäla det om jag var du

Nali
4/4/11, 2:38 PM
#3

Ja jag ska amäla det det idag tror jag även om det känns lite pirrigt Skäms dom rör inte heller djuren för dom vill inte få dom ''fästa vid sig''

[Momiji]
4/4/11, 3:37 PM
#4

Så hemskt, djuren behöver ju kärlek innan dom får ett hem också. Min kanin som jag haft i snart 3 månader blev inte hanterad i butiken(som gick i konkurs 2 veckor efter jag köpt han) och han är jätteblyg för människor fastän jag myser med han varje dag och han blir även stressad lätt.

Det är så viktigt att djuren blir omhändertagna även i affären, annars blir dom ju som min kanin blev.

Nu är han förståss mycket bättre om än han nu har blivit könsmogen och är extra orolig, men jag har aldrig sett en så stressad kanin som momiji var när jag köpt han. Därför är det så viktigt att dom i butiken bryr sig om djuren. På DjurMagazinet där jag bor så kan alla i personalen säga precis vilken personlighet alla djur har, förrutom dom som nyss kommit in och dom inte hunnit lära känna.

Stackars djur som måste vara på ett ställe där dom inte blir omhändertagnaRynkar på näsan

DwarfNome
4/4/11, 7:54 PM
#5

På mitt DjurMagazin håller dom inte djur, tycker jag är bra. Tror inte de skulle varit så duktiuga helt ärligt. En gång såg jag tre kattungar i en kaninbur där, fast de var borta när jag skulle gå ut igen.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Nali
5/14/11, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Var på djuraffären idag och tog kort

så här levde en guldhamster hane

Annons:
Nali
5/14/11, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så här bodde en annan hamster hane

Nali
5/14/11, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

så härbor 2 gerbiler (2 honor tror jag) jagkommer antagligen köpa dom om de finns kvar när jag köpt ett till akvarium för de är hur lugna som helst

Ellenfyrkant
5/14/11, 11:33 PM
#9

Gud, det är ju sjukt. Det är väl lag på att gerbiler ska ha antingen material att gräva i eller gångar ovan mark?

Eftersom du uppenbarligen själv håller med om att detta är krasst borde du istället låta bli att handla i affären, genom att handla av dem stödjer du deras djurhållning. Synd att folk inte inser det.

Mvh Ellenfyrkant

Nali
5/15/11, 12:03 AM
#10

#9 handlar inte i den affärn men som sagt funderar jag på att köpa de 2 gerbilerna om de är honor, ska även anmäla affären

Ellenfyrkant
5/15/11, 12:30 AM
#11

#10 Köper du de två honorna så handlar du ju i den affären.

Mvh Ellenfyrkant

Nali
5/15/11, 12:48 AM
#12

#11 true true,men vet inte vad jag ska göra vill såklart hjälpa alla de djuren men samtidigt inte stödja affären och jag tänker så att, om affären inte går i konkurs så kan jag iallafall hjälpa dom 2 till ett bättre hem än bland massa skrikande fåglar och andra djur. Jag vet att dom kommer köpa in nya gerbiler iallafall men jag kan inte köpa alla.

DwarfNome
5/15/11, 12:51 AM
#13

#11 Jag tror inte att Nali gör någon skada genom att rädda två gerbiler från ett liv i misär. (Vet inte vad gerbiler kostar) Men den lilla summan gör knappast någon skillnad, folk kommer ju fortfarande handla där ändå.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Annons:
Ellenfyrkant
5/15/11, 1:05 AM
#14

#13 Men någonstans måste ju allt börja, ellerhur? Om alla ska börja rädda djur är det kanon för butiksägaren. Lönsamt att hålla dem så att folk tycker lite synd om dem. Att rädda individer skapar mer lidande hos flera individer. Så vill man göra en godhjärtad insats ska man istället anmäla den olagliga affären och ta ett snack med personalen om hur djuren borde ha det.

Mvh Ellenfyrkant

DwarfNome
5/15/11, 1:26 AM
#15

#14 Det ända jag säger är att jag inte håller med. Orkar inte gå in på mer detaljer då sådana här åsikter brukar sluta i heta diskussioner.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Nali
5/15/11, 9:57 AM
#16

#14 o 15 förstår hur ni båda tänker och ni har bra åsikter. Jag ska självklart anmäla affären och jag har försökt prata med personalen men det blev bara värre bild 2 där bodde en dvärghamster hane förut och han hade springhjul och lite spån. Sen pratade jag med en tjej om gerbilerna hur mycket? hon visste och så (hon som sa att de var äckliga) och nu när jag kom tillbaka så såg allt mycket värre ut till och med :(

bbeeaa
5/20/11, 9:35 PM
#17

Djurmagazinet där jag bor hade först smådjur, men de har det inte nu längre. Jag tror de blev anmälda för när jag var där var djuren i katastrofalt skick. Nu säljer de bara katt/hund saker.

hatte
5/20/11, 10:45 PM
#18

Hur går det Nali?

Nali
5/20/11, 11:56 PM
#19

Klistrar i här vad jag skrev i djurskydd

En sak jag funderar på är att vänta med anmälningen för jag fick denna fakta 16/05

Min mamma berättade att djurmagazinet var inte såhär från början, det var väldigt bra och snyggt. Mannen som är chef för stället älskade djur och tog väldigt bra hand om dom men sen vart hans fru väldigt sjuk och han var tvungen att ta hand om henne vilket gjorde att det blev mindre tid för djuren. Han föll in i en deppresion och djuren fick det sämre och sämre han anställde nu 3 kvinnor som inte kan absolut någonting om djur mannen själv är i 60-70 års åldern. Han hade antagligen tänkt gå i pension för länge sen men han har nog inte råd ekonomiskt. Han anställde antagligen dessa kvinnor för han inte klarar allt själv, dock kan dessa kvinnor ingenting om djur men de behöver antagligen ett jobb. När jag var där förra gången så sa jag åt dom att ta bort hamstervadden vilket dom har gjort och gerbilernas bur ser mycket bättre ut nu än vad det gjoirde när den andra lilla stackarn hade tuggat av sig tänderna.

Jag funderar på att söka sommar jobb på den affären under juni månad, försöka ta hand om djuren och försöka lära dom som jobbar där hur man ska ta hand om dom. Dock kan jag nog inte fixa att fåglar får ett rum och smådjur får ett rum :( men jag kan iallafall kanske lära dom hur man tar hand om djuren. Så jag tänker åka upp snart någon gång denna månad och fråga om jag får sommarjobba där. Får jag inte det så skickar jag en anmälan eller om jag får sommar jobb, försöker lära dom men de inte blir bättre då anmäler jag dom.

Jag hoppas ni förstår hur jag tänker, alltså att jag försöker lära dom hur djuren ska tas hand om för det verkar som de lyssnar iallafall och försöker men det verkar som dom själva inte har så mycket koll på vad djuren behöver och  jag känner att om jag kan lära dom vad djuren behöver så slipper jag anmäla dom för ibland behöver alla bara en andra chans.

hatte
5/21/11, 7:24 AM
#20

Jättebra av dig!!

Hoppas du får jobbet där!!

Annons:
[Momiji]
5/21/11, 5:34 PM
#21

Låter som en väldigt bra idé! Håller tummarna för att du får jobb där och kan lära dom hur man tar hand om djuren :)

[Hamster 4 ever]
12/25/11, 5:29 PM
#22

Lycka till!

Wand
12/25/11, 7:26 PM
#23

Hur har det gått med allt, nu flera månader senare? Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Nali
12/31/11, 11:10 PM
#24

Det blev ingen anmälan då jag pratade med personalen och dem tog tag i det, djuren må mycket bättre och även om de inte spenderar och leker lika mycket med djuren som jag önskar de hade gjort så mår och bor de mycket bättre nu :)

liinnea
1/1/12, 1:25 PM
#25

Vad bra! Jag har också sett att djuren inte alls mår bra.. skrev ett inlägg om det i hif för någon vecka sedan.. Usch..

Michaela-N
1/2/12, 1:10 AM
#26

"en bro som dom böjt till ett hus" En sån har jag haft. Vad är problemet med en sån?

Nali
1/2/12, 1:13 AM
#27

#26 inga problem med det, det var bara att de inte hade så mycket grejer i själva buren

Annons:
Michaela-N
1/2/12, 1:18 AM
#28

Jaha. Tänkte väl, jag gillade den jättemycket hahaha. Och det gjorde hamstrarna också förstås.

Upp till toppen
Annons: