Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 5537 ggr
SweetCheeks
2010-08-10 06:26

Burstorlek - utsida vs yta

Har du tänkt på vad dina hamstrar egentligen har för yta att röra sig på? När du köper exempelvis en plastbur med gallertak anges oftast burens yttre mått, det vill säga dess största yttre mått. Detta är givetvis bra och relevant om du vill veta huruvida buren får plats eller inte. Dock är det inte en tillförlitlig källa till vilka mått den effektiva ytan har. Jag har valt att kalla den yta djuren har tillgång till för den effektiva ytan.

Ofta är burar några centimeter bredare mitt på än vad de är i botten så att överdelen kan passa in i underdelen. Många burar har dock underdelar som dessutom smalnar av något nedtill.

Det är burbottens mått som räknas när du beräknar den effektiva ytan. Eftersom ytan mäts i kvadratmeter innebär det att några centimeter kan göra stor skillnad.

Nuvarande minimimått är 0,09 kvm (se L80 längst ned). Eftersom minsta tillåtna kortsida är 0,2 m blir måtten 0,2*0,45 m. Om det skulle skilja 2 cm på varje sida (0,18*0.43 m) skulle ytan istället bli 0,0774 kvm, markant mindre än vad som är tillåtet.

Luras inte att tro att din hamster har det tillräckligt stort. Nu tror jag inte att det är någon här inne som verkligen har en bur som inte är större än 0,2*0,45 m, och hamstrarna bryr sig säkerligen inte om den faktiska siffran på bur ytan utan snarare om hur mycket? plats de har att röra sig på om du förstår skillnaden. Det är alltså inte viktigt om din bur har en yta på 0,18 eller 0,185 kvm. Det viktiga är att hamstrarna har gott om plats att röra sig på och att den ytan inte understiger 0,09 kvm.

Dock är det trist att betala en massa pengar för en bur som i själva verket upplevs som mindre för hamstrarna än vad du tror. Akvarium har oftast mer eller mindre samma effektiva yta som måtten anger, lite beroende på glasets tjocklek och om det är helglas eller har någon slags ram.

Jag tänkte att vi kunde mäta och skriva upp yttre och inre mått på några vanligt förekommande hamsterburar för att se om det är någon större skillnad. Du är givetvis välkommen att bidra med mått även om du har en mer ovanlig bur. Skriv gärna burens modell och tillverkare. Exempel på modell och tillverkare: Duna Mini, Ferplast.

Tänk på att många så kallade Dunaburar inte alls är tillverkade av Ferplast och således inte är av modellen Duna.

Om du inte vet modell och tillverkare kan du ge en kort beskrivning av buren, alternativt länka till en produktsida.

Lägg gärna upp en bild på din bur!

Läs mer om minsta tillåtna burstorlekar i L80, Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby, s 41.

Delta i omröstningen om minsta burstorlek, rösta på vad du tycker borde vara minsta tillåtna mått.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
SweetCheeks
2010-08-10 09:26
#1

Jag har en röd plastbur med gallertak från Cat-Gato. Tillverkaren har angett måtten 0,56*0,39*0,28 m men jag får bara längden till 0,55 m. Det är alltså de yttre måtten. Efter att ha mätt buren längst ned kan jag konstatera att den är fem centimeter kortare per sida. Det innebär att den fiktiva (…) arean är 0,2145 kvm, om man räknar med längden 0,55 m. Den effektiva/reella/faktiska arean blir då 0,17 kvm (0,34*0,5 m).

Det förklarar en hel del, tyckte att det var konstigt att det gick åt så lite strö i den buren fastän den ju är större än akvariet som jag tömde ströet ifrån. Det visar sig att den egentligen har en mindre yta än akvariet, en yta som dessutom är mindre än "mitt" minsta mått.

Då bör jag kunna byta ut buren mot ett akvarium med en area på 0,18 kvm utan att få dåligt samvete. Jag har alltid varit övertygad om att buren var "mycket" större…

Det är samma bur som jag fick min guldhamster Bart i när han lämnades hit. Jag vet att mått för guldhamstrar inte är relevant för den här tråden men den buren till en guldhamster var på tok för litet, han flyttade rätt snabbt till en liggande bokhylla.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

SweetCheeks
2010-09-11 04:35
#2

*Puttar denna då jag är nyfiken på mått för fler burmodeller. Glad*

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

ivanhoe81
2010-09-15 01:07
#3

har en miniduna till 2 robbar och 1 minihuna till 2 vinter vita honor, har räknat ut att de är lagliga för 4 st men jag vill ha max 2 i dem

vill helst ha större burar men jag har inte plats med det just nu

SweetCheeks
2010-09-15 01:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Ja det är helt galet att det skall vara ok att ha fyra djur i en sådan bur. Min minsta bur som jag använder till dvärgarna nu är ca 0,3 kvm, det känns relativt ok.

Även guldhamstrarna sitter i sådana hemmabyggda burar, förutom lilltösen som än så länge får bo i den röda buren som jag skrev om i #1.

Bifogar bild på den hembyggda buren där min älskling Babuschka (vintervit/hybrid) bor.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

ivanhoe81
2010-09-15 01:26
#5

fin bur ju, jag planerar att bygga några hemmabyggda åt mina dvärghamstrar

hade ju 3 vintervita i en miniduna tillfälligt medan jag letade efter en större bur och det gick inget bra, nu är det 2+1 istället (det var mor + 2 döttrar) den ena hittade jag igår med sårskorpor i både baken och en liten fläck på huvudet

hon får gå i en liten gallerbur men den verkade hon trivas i för hon blev mer aktiv i den ju

SweetCheeks
2010-09-15 01:30
#6

#5 Tack, hon verkar trivas helt ok i den. Glad Tidigare hade hon nästan 0,7 kvm men det tog lite väl mycket plats. Nu har hennes gamla bur blivit en ny del till marsvinen så förvisso tar den plats fortfarande…

Det är riktigt fascinerande hur pass mycket typen av bur kan påverka en hamsters beteende. Vissa hamstrar som har fått byta bur har man märkt en stor skillnad på. Det är nog också väldigt individuellt vilken bur som passar bäst så man får nästan pröva sig fram.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
ivanhoe81
2010-09-15 01:34
#7

precis från att varit lite hängig och försiktig i en miniduna sedan får hon bo ensam i en mindre gallerbur och vips så är hon aktiv som tusan

EmeliieT
2012-02-12 23:21
#8

Är ett Akvarium på 54 L , 60*30*30 för litet för två dvärghamstrar?

Upp till toppen
Annons: