Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 7749 ggr
SweetCheeks
2010-08-18 05:53

Bojkotta Habitrail-burar

Observera, jag har inte hittat någon uppgift av storlek på Habitrails hemsida, endast genom en annons på Blocket. I nedanstående skrivelse utgår jag ifrån att burarna inte uppfyller minimimåtten.

Använd inte Habitrail-burar. Inte en enda av deras "dvärghamstermodeller" verkar uppfylla det svenska minimikravet på buryta. Det går förvisso att utöka ytan med diverse påbyggnadsdelar i plast men det är ju inte samma sak som en stor yta för hamstern att röra sig på.

På hemsida (www.habitrail.com) står det att burarna är anpassade för små gnagares behov. Om OVO dvärghamsterhabitat står det: A convenient, all-in-one-habitat solution for your small hamster or mouse!

OVO Loft är den största burdelen på marknaden men den är givetvis inte anpassad för dvärghamstrar.

Man poängterar även vikten av motion, så varje bur innehåller något slags hjul… Det säger mer eller mindre att man inte behöver ta ut sina hamstrar för att motionera dem då de ju får gott om motion genom att springa i hjulet…

I en FAQ på djursidan för företaget (Rolf Hagen Inc.) står det faktiskt att man skall ta ut hamstern för regelbundna lekstunder. Dock nämns inte detta på sidan för burarna.

Är det någon som har en Habitrail med godkända mått? Vad heter modellen? Lägg gärna upp bilder!

De burar jag hittills sett skall enligt uppgift vara 40*17*15 cm. Kan det verkligen stämma att de är så små?

Jag kommer att starta en namninsamling som skickas till svenska återförsäljare av smådjursburar. Jag vill inte bara kräva försäljningsstopp av Habitrail men förstås av alla burar som inte uppfyller minimimåtten och ännu hellre även de som gör det nätt och jämt. Små burar signalerar till köparen att det är ok för djuret att bo en pytteliten yta. Mer om namninsamlingen kommer i en ny tråd under Medlemsaktiviteter!

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
Minitassen
2010-08-18 12:38
#1

Burarna ser verkligen festliga ut! (:

Men det är ju synd att dom är försmå…Obestämd

southdakota
2010-08-19 18:18
#2

De verkar trånga och svåra att städa, skulle aldrig välja en sådan bur.Obestämd
Dock är det kul med alla dessa färger, rosa, gröna m.m…! Flört

Ellenfyrkant
2010-08-19 20:28
#3

Just att de ser så roligt ut är väl det som lurar kunden.. Obestämd Är man inte insatt tar man nog för givet att de burarna fösäljarna pekar på och kallar hamsterbur är lagliga, men så är ju icke fallet, alltid.

Mvh Ellenfyrkant

[hamster-expert]
2010-08-19 23:31
#4

Det var nära att jag köpte en sådan bur, men sedan insåg jag att buren var alldeles för liten.

Geishas
2010-08-24 10:43
#5

Om man köper till Habitat Playground till det övriga systemet så är det godkänt. Denna är 46 lång 28 bred och 26 hög.
Alltså precis godkänd med några cm till godo.

PawsOnPaws
2010-08-25 17:49
#6

Ja som #3 sa, det är det att det är mycket roligare med en sån bur än med en "vanlig" som lockar folk :c

Annons:
Cindy
2010-08-27 20:07
#7

Så vitt jag vet är det bara en svensk leverantör som säljer Habitat-sortimentet, och den bur som finns på deras hemsida är 40x25x24cm.

Dock var det länge sen jag faktiskt såg någon butik sälja deras burar (yrkesskada, jag jobbar på Bromma Zoo och kollar in konkurrenterna hela tiden Flört). Tillbehören däremot är ganska poppis.

Kan lugna er lite med att folk har blivit mycket duktigare på att välja bur utifrån djurens behov, inte vad de själva tycker är roligt. Iaf våra kunder. Vi säljer numera massor av Duna Multy och Criceti-15 och liknande, men för bara 3-4 år sedan ville var och varannan kund ha minsta möjliga bur.

Vänliga hälsningar
Cindy

enbartmalin
2010-08-27 20:42
#8

Det värsta är att dom flesta av deras burar är lagliga för 5 möss, det säger mer om lagen än om burarna.

Hälsningar Malin

SweetCheeks
2010-08-27 21:11
#9

#8 Har inte möss samma minimimått som dvärghamstrar? Den bur som #7 skrev om är 0,10 kvm, det vill säga man "får" ha två dvärghamstrar i en sådan bur. I hur liten bur är det enligt L80 ok att hålla fem möss?

#7 Kan du göra någon slags upppskattning huruvida dessa större burar säljs till dvärghamstrar så väl som till guldhamstrar? Att inte ha en guldhamster i en Duna Mini känns ganska självklart men många har ju två dvärghamstrar i en bur i den storleken.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Cindy
2010-08-27 21:39
#10

#8 Lagen är nog där anpassad för att passa djurförsök, inte djuren… Rynkar på näsan

#9 Eftersom vi säljer väldigt mycket mer dvärgisar än guld, så kan jag nog hävda att det är nästan lika vanligt! Speciellt när vi förklarar att chansen är större att dvärgisarna trivs tillsammans om de har en större bur med mycket berikning. De flesta har hellre än stor bur än riskerar att behöva skaffa en bur till om hamstrarna inte trivs ihop. Alltså är det nog också en följd av att folk förstår bättre nu hur dvärghamstrar fungerar.

Vänliga hälsningar
Cindy

SweetCheeks
2010-08-27 22:00
#11

#10 Det är positivt. Glad

Säljer ni även roborovski? På hemsidan stod det i alla fall tidigare sibirisk dvärghamster men på bilden är det en roborovski. Det vore ju fantastiskt om ni som fackhandel började använda er av de korrekta svenska namnen och även de vetenskapliga artnamnen. Om man misstänker att en hamster är en hybrid mellan vintervit och campbells bör även detta framgå. Jag har för mig att L80 säger att det måste finnas en skylt med artnamn. Är man då så pass noga att man skriver ut artnamn för respektive dvärghamsterart?

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Cindy
2010-08-27 22:23
#12

#11 Du får ursäkta hemsidan, den är under uppbyggnad och eftersom djuren aldrig kommer säljas online har det inte prioriterats.

Tjejerna i djurrummet gör friskhetsbesiktigar alla djur innan försäljning och skriver upp vad för sorts hamster det är så att kunden vet. Och givetvis sitter skyltar med både svenskt och latinskt namn uppe på burarna, och där går vi efter vad uppfödaren sagt att det är för art.

Är det någon som vill bidra med bilder på hamstrar till hemsidan så säg till Glad

Vänliga hälsningar
Cindy

enbartmalin
2010-08-27 23:48
#13

Du får ha 5 vuxna möss i en bur på 30x30 minsta höjd 20cm
Alltså 0,09kvm

Hälsningar Malin

Annons:
SweetCheeks
2010-08-28 01:10
#14

#13 Så absurdt. Skrikandes

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Cindy
2010-08-28 01:22
#15

#11 Nu fick jag svar om bilden. Förr såldes alla dvärgisar under samma artikel i kassasystemet (som är kopplat till hemsidan), men nyligen döptes den artikeln om och fler lades till för att det ska vara artspecifikt på kvittot.

Vänliga hälsningar
Cindy

ivanhoe81
2010-09-15 01:22
#16

det är som #13 skriver att det är tillåtet med 5 möss på 30x30cm

när det gäller möss så räknar man såhär mått i cm / denytan ett djur ska ha typ möss 180 (eller 0,018kvm vid grupphållning)

alltså 30x30/180=5st

på dvärghamster kan man på samma yta ha hela 2 st
30x30/450 = 2st

det är alldeles för små ytor till våra kära små keldjur ju

Ellenfyrkant
2010-09-16 10:14
#17

#13 Det är helt galet ! Men det känns som att det är lite för labratoriumen ? Annars hade labben fått lägga ut "för" mcket tid och plats på deras små försöksdjur. för på en sådan yta kan jag inte tänka mig att de mår särskillt bra när de är så många tillsammans. Om de inte är ute ur buren väldigt länge och ofta.

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
2010-09-17 00:09
#18

#17 Det är L80 vi pratar om, alltså lagen om hållandet av sällskaps djur.
Jag vet itne vad lagen för labratorie djur säger.

Hälsningar Malin

Ellenfyrkant
2010-09-17 00:43
#19

#18 Jo jag är medveten om det. Så en annan minsta utrymmes-lag finns avsedd för hållning av djur i labb ?

Mvh Ellenfyrkant

enbartmalin
2010-09-17 00:47
#20

#19 Har som sagt inte koll på labb djur. Men det finns ju L108 för djurparks djur, det finns även lag för djuraffärs djur. Så labb djur kan väl tänkas ha en egen lag att följa dom med?

Hälsningar Malin

Annons:
ivanhoe81
2010-09-19 00:37
#21

#20 vilken lag är det om om storlek och sådant i djuraffärer??

Ellenfyrkant
2010-09-19 01:17
#22

#20 De mått djuraffärer har att följa är ju enligt L80 ?

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: