Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 2533 ggr
SweetCheeks
2010-09-11 19:04

Hur nära släkt vid avel?

De flesta vet att det generellt är dåligt med inavel, avel på närbesläktade djur, men hur nära släkt tycker du är ok?

Hur närbesläktade djur har du parat, eller skulle du kunna tänka dig att para och varför?

Att vara nära släkt innebär att man har en stor del av arvsmassan gemensamt. En individ har en viss procent av arvsmassan gemensam med olika typer av släktingar;

  • 50%: förälder, helsyskon, avkomma
  • 25%: barnbarn, halvsyskon, syskonbarn
  • 12,5%: kusin, barnbarns barn

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
Ellenfyrkant
2010-09-11 23:31
#1

12,5 % skulle jag nog kunna para men helst ser jag att de inte är nära släkt alls. Men inavelsgraden finns av en anledning, likväl som på människor. Hos människan går "inavels-gränsen" vid kusin (giftermål). Och det är ju av en anledning. Glad Jag har ganska svårt för inavel och tycker inte det är en bra grejj att syssla med om det inte är något väldigt viktigt man behöver få fram hos djuren, t.ex. från vilken gen en genetisk sjukdom kommer ifrån.

Mvh Ellenfyrkant

SweetCheeks
2010-09-12 01:37
#2

Jag svarade faktiskt "Vet ej", känner mig väldigt kluven i frågan. Jag utgår ju ifrån att frågan gäller specifikt dvärghamstrar men inte heller det hjälper mig att komma fram till ett säkert svar. Jag får återkomma när jag tänkt igenom det lite bättre. Tidigare låg min "gräns" på kusinparning men nu är jag osäker på om jag ens skulle para kusiner.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Charlie2006
2010-09-12 04:46
#3

Jag svarade 12,5 %, dock ser jag helst att dom inte är släkt med varandra och har själv aldrig parat besläktade hamstrar med varandra.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

agnes_S
2010-09-12 11:29
#4

Skulle helst se att de inte är släkt alls. Svarade alltså annat. Kanske kanske 12,5% om det fanns speciella skäl.

PawsOnPaws
2010-09-12 18:43
#5

Ojdå Skäms

Råkade klicka på "syskon" när jag skulle klicka på "vet ej".. Fråga mig inte hur jag lyckades med det. *Suck*

91Marran
2010-09-19 19:01
#6

valde annat, då jag bara i vissa specifika fall skulle kunna tänka mig, para några nära besläktade. skulle helst aldrig para några besläktade alls.

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: