Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 7179 ggr
[hamster-expert]
11/27/10, 6:20 PM

Hamstern är släkt med sorken och lämmeln.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge gissat på det och nu har jag äntligen fått reda på det.

Sorken har en egen släkt som heter Cricetidae. I den släkten ingår också hamstrarna och lämmlarna.

De sa det på mitt i naturen och jag ska försöka hitta fler bevis på internet.Glad

Annons:
[hamster-expert]
11/27/10, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ser ni likheten mellan hamstern och sorken?

SweetCheeks
11/27/10, 6:45 PM
#2

Förtydligande av #0:

Cricetidae är den familj dit bland annat hamstrar, sorkar och lämlar hör. Enbart hamstrar hör i sin tur till underfamiljen Cricetinae.

Släktet är Phodopus för ryska vintervita, campbells och roborovski. Kinesiska dvärghamstrar hör till släktet Cricetulus.

Sorkar och lämlar hör till underfamiljen Arvicolinae.

Familj och släkte har i ovanstående sammanhang inget att göra med enskilda individers släktskap. Se taxonomi och systematik.

Tänk på att alltid vara källkritisk, i synnerhet när det gäller källor liknande Wikipedia där vem som helst kan bidra med information.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

SweetCheeks
11/27/10, 6:51 PM
#3

#1 Tänk på att organismer som lever under liknande förhållanden ofta kan likna varandra till utseendet trots att de inte alls är nära släkt.

Det faktum att två olika organismer ser nästan likadana ut betyder alltså inte automatiskt att de är närbesläktade, även om det är så i det här fallet. Glad

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Ellenfyrkant
11/28/10, 12:35 AM
#4

#2 Så du menar att vintervit, campbells och roborovski inte är släkt med sorken medans kinesisk är ? Hur är det med guld ?

Mvh Ellenfyrkant

SweetCheeks
11/28/10, 1:19 AM
#5

#4 Nej, alla hamstrar hör till underfamiljen Cricetinae, sorkar hör till underfamiljen Arvicolinae. Alla hamstrar är alltså närmare släkt med varandra än vad de är med sorkar. Huruvida kinesisk dvärghamster är närmare släkt med sorkar än vad arterna i Phodopus-släktet är kan jag inte svara på.

Underfamilj är en snävare indelning av familj och släkte är en snävare indelning av underfamilj.

Eftersom hamstrar och sorkar alla hör till samma familj, Cricetidae, är de släkt. På samma sätt är alla däggdjur besläktade då de hör till samma klass (Mammalia). Rent krasst är alla organismer "släkt" då vi har ett gemensamt ursprung.

De olika systematiska "nivåerna" (taxa) hjälper oss att förstå släktskapet mellan arter. Två arter som tillhör samma familj är betydligt närmare släkt än två arter som hör till samma klass men inte samma ordning eller familj.

Jämför guldhamster (Mesocricetus auratus) med människa (Homo sapiens); Båda är däggdjur och tillhör därför klassen Mammalia. Guldhamstrar hör dock till ordningen gnagare (Rodentia) och familjen Cricetidae. Människor är primater (ordning Primates) och vår familj är människoapor (Hominidae). Alla andra gnagare är alltså närmare släkt med guldhamstern än vad vi är.

En organisms vetenskapliga artnamn kan sägas bestå av ett efternamn (släktet) och förnamn (arten) och skrivs med släktet först, kursiverat eller understruket enligt: "Släkte art". Övriga arter inom släktet har samma "efternamn" men varje art har ett unikt "förnamn" på samma sätt som du delar efternamn med dina närmaste släktingar men era förnamn skiljer sig (vanligtvis) åt.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

[hamster-expert]
11/28/10, 11:30 AM
#6

#5

Hamstrar är väl närmare släkt med sorken och lämmeln än med musen och råttan?

Råttan och musen är väl närmare släkt med hamstern än med en kanin?

Annons:
Charlie2006
11/28/10, 2:23 PM
#7

#6 Hamstrar och sorkar hör till Cricetidae och möss och råttor till råttdjur, så ja hamstern är närmare släkt med sorken. 

Råtta och mus är närmare släkt med hamstern än kaninen då kanin inte är en gnagare. Kaninen hör till familjen harar.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

SweetCheeks
11/28/10, 5:55 PM
#8

#6 Eftersom hamstrar och sorkar hör till samma familj är de närmare släkt med varandra än med arter i en annan familj. Råttor och möss hör till familjen Muridea, det vill säga råttdjur.

Råttor, hamstrar och möss (bland andra) hör till ordningen gnagare, Rodentia. Kaniner är hardjur, de tillhör ordningen Lagomorpha och familjen harar, Leporidae.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

[hamster-expert]
11/29/10, 4:16 PM
#9

Jag gillar har-djuren.

Upp till toppen
Annons: