Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 8427 ggr
SweetCheeks
2010-12-05 03:21

Hö som bomaterial

De flesta har nog hört att man inte skall ge sina hamstrar hö, i synnerhet inte hö med hårda stickiga stråna. Detta då hamstrar riskerar att skada sig på stråna. De kan få ett strå i ögat eller råka sticka hål på en kindpåse.

Är det någon här som haft hö till sina hamstrar med framgång?

Är det någon som har direkt eller indirekt efarenhet av att hö kan vara skadligt?

Finns det fler nackdelar med hö? Vilka är de eventuella fördelarna?

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
SweetCheeks
2010-12-05 03:26
#1

Jag skulle tro att majoriteten här inne är överrens om att det inte är värt risken att chansa med hamstervadd.

Går det att jämföra hamstervadd med hö; Är risken lika stor så att det inte är försvarligt att ge sina hamstrar hö?

Vad gör du för skillnad på hö med mjuka strån respektive hårda? Skulle du använda den ena sorten, båda sorterna eller inget hö alls?

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

91Marran
2010-12-10 12:38
#2

beror på hur höet är sammanbundet skulle jag sägga. hö har funkat för dem hamstrar jag har provat det på, men de hårda stråna skäns inte så säkert till dem små. har man mycket hö så fastnar dem en hel del, om de bökar ner sig. tror att halm är bättre.

Hö är lite glesare än vadd, så använder man mjukt hö, så borde det ju vara som i det vilda.

Mvh
Mig

Michaela-N
2010-12-15 20:49
#3

Strå i ögonen tror jag inte riktigt på, andra djur klarar av att ha hö i buren utan att skada sig.

Rajas
2010-12-15 21:12
#4

Dom enda nackdelar jag hört om hö tidigare är att dom kan försöka trycka in de i kindpåsarna och att de kan skada kindpåsen

de andra är att hö kan sprida ohyra, framförallt mellan råttor och möss

Annars så har jag aldrig haft problem med hö (annvände när jag var ung och oerfaren)

Hamstervadd har jag heller inte haft problem med (även detta när jag var ung och oerfaren) Men de skulle väll absolut inte rekomenderas till hamster med bebisar då bebisar lätt kan fastna med fötterna i det, vuxna brukar kunna trassla sig ur utan problem

Däremot om jag får byta ämne så vill jag säga att gallerburar med extra smalt mellan gallrerna har nästan brutit benet på en av mina hamstrar, de värsta var att de hände inte bara en gång utan två. Första gången hörde jag henne skrika så jag sprang in och hjälpte henne, hon hade panik :O efter att ha putsat sig och lungnat ner sig kom hon fram till min hand och slickade, Andra gången kom jag hem efter en promenad med min hund och då hängde hon upp och ner även denna gång fast, när jag kom in i rummet så hade hon beslutat att bita av foten men jag hann hjälpa henne med tårar i ögonen, hon fick följa med mig till tv-rummet i en större petbox med massor av toapapper som underlag så att hon skulle få lugna ner sig samtidigt som jag kunna håller uppsikt på henne, efter denna gång bliv de duna-bur på damen.

Denna Dam hann bli räddad bådagångerna så hon springer och klättrer frisk som bara den men visst har man suttit med henne i knät och med tårar i ögonen efter dessa gånger.

Ursäkta denna långa text, jag lära nog bara ventilera lite :P

Mvh Millan

Michaela-N
2010-12-15 21:17
#5

#4 Har heller aldrig haft problem med hö eller vadd, men man vågar ju inte riskera någotTungan ute

Rajas
2010-12-15 21:19
#6

#5 Nej precis för man vill ju inte att den dagen ska komma då hö eller vadd gör skada.

Mvh Millan

Annons:
Lilleman2010
2011-04-11 15:07
#7

Jag använder helst hö som Bomaterial till mina hamstar. De verkar föredra det och bygger gärna boet själva i något av hörnen.

Vad jag har märkt på alla mina dvärghamstrar (totalt 16 st, stora och små) så har det aldrig varit några problem med hö över huvud taget.

Kajsa1
2011-07-26 13:46
#8

Vi har dvärhamster som har problem med demodex (hårsäckskvalster) och vi har precis idag blivit rekommenderade av kunnig smådjursveterinär att byta från spån till hö. Både att boa med och att ha som strö. Nu har hamstern sår o pälslösa partier där spånet kan skada mer än det mjuka hö vi fick med oss. Vidare tyckte vet att det var bra att plocka mossa till bomtrl. Barnen har varit o plockat nu så jag har kokt det (för säkerhets skull) o väntar på att de ska torka sen testar vi med det.

mjuhm
2011-07-26 16:20
#9

#4 De har hänt för mig med, min hona fastnade med benet & fick såklart panik & försäkte gnaga av hennes ben. Jag försökte hjälpa henne men hon bara bet mig. Tillslut fick jag loss henne & hon kunde inte använda benet på hela kvällen. På morronen var benet svullet, men hon använde det precis som vanligt.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Alexxiis
2013-06-19 10:32
#10

#3 det där med att få i ögonen har hänt! Det hände en utav mina kompisars marsvin, och marsvin är ju ändå "gjorda" för att ha hö in sin bur hela tiden så jo det finns alltid en risk!

[akumas7]
2013-06-19 13:25
#11

Jag har provat hö till både den nu avlidnahamstern och min guldhamster. Men de tycktes inte gilla höet. Deta var dock vanligt hö dör jag tog ut de hårda stråna. Men de sov inte med det och de ville kanpt gå på det, men det kan vara det att jag använde det för kort tid. Men då de var så ointresserade av det att jag tog ut det/slutade försöka med det efter några veckor.

panini
2013-06-19 20:24
#12

Jag har hö till mina och vad jag har märkt så stoppar de inte det i kinspåsarna, utan mina gillar bara att gnaga isönder det ;P

JuliaSK
2013-06-19 20:40
#13

Jag hade både hö och hamstervadd till min första hamster (innan jag visste att det fanns risker med det) och det fungerade hur bra som helst. Hon byggde sitt hus av höet, trots att hon hade andra hus. Hon åt det inte. På detta sätt kunde hon alltid se ut för att hålla koll på mig :) kom alltid fram direkt jag kom hem och ville upp! ..men tillbaka till ämnet: jag har inte haft hö sedan dess och tänker inte ta risken ifall något skulle hända.

Annons:
panini
2013-06-19 20:48
#14

Men jag har ju gerbiler också, och de brukar faktiskt stoppa mat i sina små kundpåsar, och har även sett att de har stoppat hö i kindpåsarna också. Och det har ju inte hänt något med de ju!

Och det med att inte ha hö till hamstrarna tycker jag är lite löjligt, för hur många kan det ha hänt att höet har gått igenom kindpåsen på, och vad bygger de bo på i naturen då? Eller vet hamstrarna (i naturen) att det är farligt och undviker det då??

Anna4077
2013-06-19 21:23
#15

Borde halm gå att ha till hamstrar eller är det samma risk med kindpåsarna med halm också?

Anna och taxen Max

Gur4m1
2013-06-20 00:16
#16

Är nte halm både grövre och hårdare? Det är min erfarenhet av halm när man hållit på med hästar i alla fall :)

Jag blev riktigt nyfiken angående mossa som Bomaterial, vilken typ av mossa handlar det om då? En del mossor är väl fridlysta, eller om det kanske är lavar jag tänker på nu…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anna4077
2013-06-20 00:44
#17

#16 halm är ju grövre men tycker det är bra mjukare än hö. Är aldrig gillat att greja med hö :p knappt ensilage men halm tycker jag är bra mycket mjukare :p antar att man är olika och att det är skillnad på hö och hö och halm och halm

Anna och taxen Max

Anna4077
2013-06-20 00:44
#18

#16 halm är ju grövre men tycker det är bra mjukare än hö. Är aldrig gillat att greja med hö :p knappt ensilage men halm tycker jag är bra mycket mjukare :p antar att man är olika och att det är skillnad på hö och hö och halm och halm

Anna och taxen Max

[Ingunn_1969]
2013-06-20 08:00
#19

Jag har halm till mina dvärgar, de gnager på det och bygger bo med det. Guldarna däremot uppskattar inte halmen så de är utan. Är tyvärt allergisk mot hö annars hade jag haft det istället.

Upp till toppen
Annons: